Reklama

UOKiK wygrywa w sądzie z Biedronką. Sieć zapłaci potężną karę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że sąd podtrzymał jego decyzję o nałożeniu ponad 160 mln zł kary na sieć handlową Biedronka za wprowadzanie klientów w błąd co do warunków, korzyści i dostępności regulaminu „Tarczy Biedronki antyinflacyjnej”.

Publikacja: 13.12.2025 12:26

UOKiK wygrywa w sądzie z Biedronką. Sieć zapłaci potężną karę

Foto: Adobestock

Sieć dyskontów należąca do Jeronimo Martins Polska jest coraz bliżej zapłacenia potężnej kary za swoją kampanię reklamową „Tarcza Biedronki antyinflacyjna” z 2022 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ogłosił we wpisie na portalu X, że sąd podtrzymał jego decyzję o ukaraniu Biedronki kwotą przekraczającą 160 mln zł.

Biedronka zapłaci ponad 160 mln zł kary. UOKiK wygrał w sądzie

„Sąd zgodził się z ustaleniami Prezesa UOKiK. W pełni podzielił ustalenia i argumentację Prezesa Urzędu w odniesieniu do stwierdzonych praktyk oraz nałożonych na spółkę kar pieniężnych” – napisał urząd.

„Jeronimo Martins Polska reklamując akcję Tarcza Biedronki antyinflacyjna wprowadzała w błąd odnośnie warunków, korzyści i dostępności regulaminu promocji” – zaznaczył UOKiK.

Urząd podkreślił, że „sąd utrzymał karę w wysokości ponad 160 mln zł”, a „wyrok to bardzo ważny sygnał dla rynku i konsumentów”.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

„Co mają wspólnego tulipany z mrożonkami?”. Biedronka ukarana przez UOKiK

– W naszym postępowaniu i wydanej decyzji nie skupiliśmy się na „kwestiach technicznych”, jak twierdził przedsiębiorca, ale prawie konsumentów do jasnej i rzetelnej informacji – skomentował prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

– Tymczasem klienci Biedronki nie mieli możliwości realnego skorzystania z promocji na warunkach przedstawionych w przekazach reklamowych przez przedsiębiorcę. Swój negatywny odbiór akcji konsumenci wyrażali w mediach społecznościowych, m.in. na profilu spółki na portalu Facebook. Ich głosy zostały uwzględnione w wydanej decyzji, potwierdzonej orzeczeniem sądu – dodał Chróstny.

UOKiK ukarał Jeronimo Martins Polska za akcję „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”

Akcja „Tarcza Biedronki antyinflacyjna” trwała od kwietnia do czerwca 2022 r. w całej Polsce i – jak sama nazwa wskazuje – miała stanowić odpowiedź na gwałtowny wzrost cen. Reklamowano ją pod hasłem: „Jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, zwrócimy wam różnicę”.

Czytaj więcej

160 mln kary od UOKiK za "Tarczę Biedronki antyinflacyjną"

W czerwcu 2023 r. prezes UOKiK ukarał Jeronimo Martins kwotą w wysokości ponad 160 mln zł za wprowadzanie w błąd klientów. Jak wskazał urząd, w praktyce w promocji kryło się wiele „haczyków”. Samo znalezienie tańszego produktu w innym sklepie nie wystarczyło. Trzeba było go dodatkowo kupić, zarówno w Biedronce, jak i w tym innym sklepie. Poza tym regulamin przewidywał wiele innych, nieoczywistych warunków skorzystania z promocji, takich jak określenie konkretnych sklepów, w których należało dokonać zakupu, konieczność zachowania rachunków oraz przedstawienia fotografii etykiet zakupionych produktów. Tę dokumentację należało następnie wysłać pocztą na własny koszt, a także zgłosić elektronicznie.

Handel
Prada reaguje na krytykę. Limitowana kolekcja Kolhapuri powstanie w Indiach
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Handel
Wielka zmiana dla browarów. Zatrzymają swoje systemy kaucyjne
Handel
Kandydat do przejęcia sklepów Carrefoura? Przynosi ogromne straty
Handel
Polacy zaciskają pasa przed Świętami. Te produkty znikną z koszyków jako pierwsze
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Handel
Rynek luksusowy globalnie traci, ale w Polsce jest wyjątkowo dobrze
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama