Długa kolejka do sprzedaży Pepco

Nawet o 9 proc. spadały w czwartek notowania handlowej Pepco Group. Pretekstem były wyniki kwartalne i zapowiedzi zarządu.

Publikacja: 17.01.2025 05:36

Długa kolejka do sprzedaży Pepco

Foto: materiały prasowe Pepco

Akcje tej firmy to jedna z najgorszych inwestycji na GPW w ostatnich latach.

Jeśli ktoś kupił akcje Pepco Group w ofercie publicznej i trzyma je do dziś, to jego strata już przekroczyła 60 proc. Dwa poprzednie lata zakończyły się spadkami notowań rzędu 34 i 37 proc., a początek tego roku nie przynosi zmiany w nastawieniu inwestorów do handlowej grupy.

Pod koniec czwartkowej sesji kurs akcji tej firmy zniżkował o 6 proc. przy ponad 80 mln zł obrotów, ale w trakcie dnia spadek sięgał nawet 9 proc. Firma zaprezentowała wyniki za I kwartał roku obrotowego 2025 (ten I kw. zakończył się 31 grudnia 2024 r.). Wyniki zazależnego Poundland sprawiły, że grupa zanotowała spadek sprzedaży porównywalnej (like for like).

Poprawa wyników Pepco, ale daleko od przełomu

– Wyniki sprzedaży za I kw. roku obrotowego 2025 były w dużej mierze zgodne z naszymi oczekiwaniami w zakresie przychodów, a segment Pepco w końcu odnotował dodatni like for like po wielu kwartałach spadku tego wskaźnika (chociaż sprzedaż porównywalna nadal była poniżej naszych oczekiwań) – komentowali analitycy BM mBanku. – Segment Poundland nadal wypada słabiej, a sprzedaż porównywalna jeszcze spadła kwartał do kwartału – wskazują.

Czytaj więcej

Polacy przestają kupować na bazarach, zwłaszcza ubrania

Firma ujawniła również marżę brutto, która była powyżej oczekiwań BM mBanku. – Grupa odnotowała poprawę o ponad 1,5 pkt proc. rok do roku, przy czym nasze szacunki za cały rok zakładają raczej płaską marżę brutto (rok do roku) – wskazano.

Przychody Pepco Group w I kw. wyniosły 1,9 mld euro, co oznacza wzrost o 3 proc. rok do roku przy stałym kursie walutowym.

Sprzedaż porównywalna spadła jednak we wspomnianym okresie o 1,1 proc., z pozytywnym wynikiem sieci Pepco (1,4 proc.) oraz Dealz (6,6 proc.), obciążonym przez Poundland (minus 7,3 proc.) – podaje spółka.

Grupa Pepco uruchomiła w I kw. 2025 roku obrotowego łącznie 63 nowe sklepy netto, głównie za sprawą otwarć sklepów Pepco w regionie Europie Środkowo-Wschodniej.

Zróżnicowany rozwój poszczególnych marek

– Grupa pokazała mieszane wyniki w I kwartale, z dobrymi wynikami marek Pepco, jak i Dealz, częściowo obciążonymi przez bieżące trudności w Poundland. Cieszy nas fakt, że marka Pepco – koło zamachowe przyszłego strategicznego i finansowego wzrostu Grupy – odnotowała pierwszy od ponad roku kwartał ze wzrostem sprzedaży w ujęciu like for like – mówi Stephen Borchert, prezes Pepco Group.

– W dalszym ciągu obserwujemy zróżnicowaną dynamikę wyników naszych marek. Jesteśmy zadowoleni z wzrostów odnotowywanych przez Pepco i Dealz oraz ich powrotu do wzrostu sprzedaży porównywalnej w I kwartale. Pozostajemy przekonani, że Pepco osiągnie rentowny wzrost w ciągu tego roku obrotowego, napędzany dalszymi usprawnieniami operacyjnymi i ulepszaniem podstawowej oferty dla klientów, przy stałej poprawie marży brutto – mówi Borchert.

Przyznaje, że sytuacja Poundland stanowi większe wyzwanie pod kątem sprzedaży.

– Spodziewamy się, że relatywnie najtrudniejszy w kontekście bazy porównawczej kwartał dla Poundland jest już za nami – analogiczny kwartał rok temu reprezentował okres sprzed zmian w ofercie odzieży i produktów codziennego użytku – mówi Borchert.

Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł