W e-handlu widać więcej optymizmu. Sprzedawcy łapią oddech

Choć sprzedaż internetowa ma w tym roku urosnąć już w jednocyfrowym, a nie, jak w ostatnich latach, dwucyfrowym tempie, to jednak firmy widzą oznaki optymizmu. Potwierdzają to choćby Zalando czy IKEA.

Publikacja: 11.10.2024 13:12

W e-handlu widać więcej optymizmu

W e-handlu widać więcej optymizmu

Foto: Adobe Stock

W tym roku Polacy mają na zakupy w internecie wydać już 140 mld zł - wynika z badania Strategy&. Choć sprzedaż prowadzi już niemal 70 tys. sklepów internetowych plus platformy z ofertą tak rodzimych, jak i zagranicznych sprzedawców, to wciąż widać możliwości rozwoju.

Zakupy częściej przez internet. Coraz ważniejsze smartfony

- Polski rynek e-commerce pod względem liczby nowo zakładanych firm należy do najszybciej rozwijających się w Europie. Jednym ze skutków powodzi może być przyspieszenie tego tempa, jeśli część przedsiębiorców z zalanych terenów zdecyduje się mocniej rozwijać działalność online. Jest szansa, że firmy zmagające się ze skutkami powodzi poradzą sobie, jeśli otrzymają właściwą pomoc i będą w stanie dalej funkcjonować - mówi Andrzej Rzym, szef polskiego oddziału Coolshop, jednego z liderów skandynawskiego rynku e-commerce i nowego gracza na polskim rynku.

Czytaj więcej

Polskie firmy padają przez konkurencję z Chin. Nowe przepisy UE mogą je dobić

Firmy już obecne na nim pokazują, że mimo spadku koniunktury i kłopotów wielu stacjonarnych sprzedawców, online daje wciąż możliwości rozwoju. Jak wynika z badania firmy Komputronik, 3 na 4 konsumentów najchętniej kupuje w aplikacjach zakupowych sprzęt, a rynek mobilny to teraz przyszłość. Jak już pisaliśmy, Polacy na zakupy z użyciem smartfonów czy tabletów wydadzą już w 2024 r. 57 mld zł. 

- Z perspektywy ostatnich 10 lat widzimy dynamiczny wzrost zainteresowania użytkowników korzystaniem z aplikacji zakupowych. W latach 2011-2013 udział wykorzystujących aplikacje zakupowe wynosił około 5-10 proc., co wynikało w głównej mierze z niskiej penetracji smartfonów oraz nikłego dostępu do różnego rodzaju aplikacji – mówi Karolina Pietz-Drapińska, dyrektor marketingu w Komputroniku.

Badanie sieci pokazuje, że użytkownicy w bardzo zróżnicowany sposób korzystają z aplikacji. 17,8 proc. używa ich kilka razy w miesiącu, a 14 proc. – kilka razy w tygodniu. Raz w miesiącu robi to 11,8 proc. badanych, natomiast raz w tyg. 8,4 proc. Za to już częściej niż raz dziennie uruchamia aplikację 11,3 proc. użytkowników, a raz dziennie - 9,7 proc. Z aplikacji zakupowych nie korzysta co 4 internauta – 26,97 proc.

Czytaj więcej

Allegro będzie sprzedawać alkohol. Platforma podała datę i wymagania

IKEA stawia na online, lepsze prognozy Zalando

Na online przestawiają się również największe firmy. IKEA Retail Polska w roku finansowym 2024 sprzedała 5 milionów produktów więcej niż w roku ubiegłym, ale kanał internetowy odpowiadał już za 34,5 proc. obrotu. - Obniżyliśmy ceny 5 tysięcy produktów o średnio 19 proc., co pozwoliło nam powrócić do poziomów sprzed pandemii – mówi Marina Dubakina, prezeska IKEA Retail w Polsce.

Także Zalando łapie wiatr w żagle, jeden z europejskich liderów sprzedaży odzieży podniósł prognozę sprzedaży na swojej platformie do 3-5 proc., a oczekiwany wzrost przychodów wynosi 2-5 proc. - Popyt wzrósł w całej branży w trzecim kwartale, z silnym początkiem sezonu jesień/zima, w porównaniu do powolnego początku ubiegłego roku — powiedział Robert Gentz, współdyrektor generalny Zalando.

W tym roku Polacy mają na zakupy w internecie wydać już 140 mld zł - wynika z badania Strategy&. Choć sprzedaż prowadzi już niemal 70 tys. sklepów internetowych plus platformy z ofertą tak rodzimych, jak i zagranicznych sprzedawców, to wciąż widać możliwości rozwoju.

Zakupy częściej przez internet. Coraz ważniejsze smartfony

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Światu grożą wyższe stawki celne w handlu z USA. Zwłaszcza Chinom
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Handel
Czy 11 listopada sklepy są otwarte? Gdzie zrobić zakupy w Święto Niepodległości?
Handel
Amazon: Partnerstwo polityczne między USA a Polską pozostaje bardzo silne
Handel
Black Friday 2024: Kiedy wypada? Lepiej uważać na pułapki zakupowe
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Handel
Zielone światło dla Wigilii wolnej od pracy. Jest pierwsza decyzja Sejmu
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni