Polskie firmy wyjątkowo długo czekają na pieniądze. To spowalnia eksport

Polskie firmy tracą właśnie swoją podstawową przewagę konkurencyjną - niskie ceny, a innych wyróżniających zalet, jak renomy opartej na designie czy jakości, nie wypracowały. Dlatego muszą konkurować inaczej – boleśnie wydłużają terminy płatności.

Publikacja: 05.06.2024 16:02

Polskie firmy wyjątkowo długo czekają na pieniądze. To spowalnia eksport

Foto: AdobeStock

Ekspansja zagraniczna polskich firm jest spowalniana przez poważne obawy o pieniądze: przedsiębiorcy nie tylko notują bardzo długie terminy spływu należności, ale też boją się, że na pieniądze będą czekać jeszcze dłużej, wynika z analizy Allianz Trade.

Wydłużanie terminów płatności nie jest takie bezbolesne, bo wzrasta ryzyko finansowe. W efekcie – polskie firmy na tle firm zachodnich i chińskich działają bardzo zachowawczo i ostrożnie.

Czytaj więcej

Co czwarta firma traci zaufanie do partnera biznesowego

Allianz Trade przebadał ponad 3 tys. eksporterów, w tym ponad 400 firm z Polski, a poza tym – z Chin, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii czy USA. Działo się to w ramach trzeciej edycji Globalnego Badania Eksporterów.

W tym gronie polskie firmy raportują zdecydowanie najdłuższe terminy płatności z tytułu eksportu. Aż jedna trzecia (32 proc.) polskich firm otrzymuje płatności po 70 lub więcej dniach od sprzedaży.

To niepokojący wynik, bo gdzie indziej jest dużo lepiej. Tak samo długo na swoje pieniądze czeka jedynie 11-15 proc. firm brytyjskich, francuskich czy hiszpańskich – to nawet trzy razy lepszy wynik niż w Polsce, a w krajach takich jak Włochy, Niemcy i USA – porównywalnie długo na pieniądze czeka jedynie ok. 20 proc. firm.

Czytaj więcej

Aleksandra Garlińska: Nowa epoka handlu międzynarodowego to powyborcze wyzwanie dla Europy

Firmy się boją, że opóźnienia wzrosną

Z ankiety płyną obawy, że będzie jeszcze gorzej. 44 proc. polskich firm spodziewa się wzrostu skali ryzyka opóźnionych płatności w bieżącym roku, gdy za granicą są zdecydowanie lepsze warunki dla działalności, podobne obawy wyrażało zazwyczaj około jednej trzeciej firm. Tylko we Francji poziom pesymizmu jest podobny: 47 proc. francuskich firm spodziewa się wzrostu ryzyka opóźnionych płatności.

Jak tłumaczy Sławomir Bąk, członek zarządu Allianz Trade w Polsce odpowiedzialny za ocenę ryzyka, nasz region, Europa Środkowo-Wschodnia jest obecnie zdecydowanie rzadziej wybierana jako źródło zwiększania zamówień w łańcuchach dostaw – przegrywa z Dalekim Wschodem i z Europą Zachodnią, ponieważ spadkowi konkurencyjności cenowej towarzyszy bliskie ryzyko geopolityczne związane z wojną w Ukrainie.

- Dlatego polskie firmy walczą o zamówienia innym elementem sprzedaży – akceptując dłuższe terminy płatności i większe ryzyko z tym związane oraz wyższe koszty finansowe wynikające z wolniejszej rotacji należności i kapitału – ocenia Sławomir Bąk.

Czytaj więcej

Moralność w biznesie ważna, ale nie dla wszystkich

W efekcie, wprawdzie polskie firmy wierzą w szanse na wzrost cen swoich produktów (79 proc. ankietowanych), ale... to jeden z najgorszych wyników. Bardziej pesymistycznie patrzą na szanse na wzrost cen tylko Włochy (78 proc.) i Chiny (74 proc.), przy czym Chiny mają do tego dobry powód – bo wojna handlowa z Zachodem faktycznie może osłabić ich optymizm. Kraje zachodniej Europy są bardziej optymistyczne, odbicia cen swoich produktów oczkuje w Hiszpanii 88 proc. badanych, a w Niemczech 87 proc. Prawie trzy czwarte polskich firm (73 proc.) spodziewa się wzrostu swoich przychodów eksportowych, ale to także najniższy wynik wśród badanych gospodarek.

Jakie są główne przeszkody ekspansji polskich firm? Tracimy konkurencyjność

Widać, że tracimy nasz podstawowy argument, niska cenę produktów, ale nie wypracowaliśmy innych przewag. W porównaniu do innych badanych krajów mamy mniej rozpoznawalnych międzynarodowych marek i znaków handlowych. Polskie produkty ani nie słyną z wyrafinowanego wzornictwa, jak włoskie czy hiszpańskie, lub technologicznej perfekcji — jak produkty z Niemiec. Na taką renomę trzeba pracować lata, które do tej pory tego nie przyniosły. Nasze zaś atuty zaś właśnie słabną – konkurencyjność cenową polskich firm osłabiły wysokie ceny energii, rosnące koszty zatrudnienia, gdy wydajność tej pracy tak mocno nie wzrosła. Wśród głównych przeszkód dla inwestycji w Polsce są ceny, energia i rynek pracy.

Czytaj więcej

Rośnie popyt na odroczone płatności

Według wspomnianej analizy, 83 proc. zarządzających polskimi firmami wskazało wysokie koszty jako główną przeszkodę w przeniesieniu łańcuchów dostaw do Polski. To koszty operacyjne, wymiany handlowej i inwestycji. Nasilają się obawy (49 proc. badanych) o dostępność i koszt pracowników w Polsce oraz – co może zaskakiwać, o dostępność i jakość lokalnych poddostawców (54 proc. badanych przedsiębiorstw z Polski).

To zdaniem analityków Allianz wyjaśnia, dlaczego polskie firmy najrzadziej wśród tych z innych krajów myślą o relokacji łańcuchów dostaw z powrotem do Polski. Przyspieszenie tej decyzji planuje tylko 16 proc. ankietowanych polskich eksporterów, gdy na pozostałych rynkach było to co najmniej 26 proc.  

Ekspansja zagraniczna polskich firm jest spowalniana przez poważne obawy o pieniądze: przedsiębiorcy nie tylko notują bardzo długie terminy spływu należności, ale też boją się, że na pieniądze będą czekać jeszcze dłużej, wynika z analizy Allianz Trade.

Wydłużanie terminów płatności nie jest takie bezbolesne, bo wzrasta ryzyko finansowe. W efekcie – polskie firmy na tle firm zachodnich i chińskich działają bardzo zachowawczo i ostrożnie.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Jak Rosjanie oszukali Chińczyków: sprzedali im zamiast miedzi tysiące ton kamienia
Handel
7-Eleven szykuje ofensywę w Europie. Żabka może mieć problemy
Handel
W Sejmie o zakazie handlu w niedzielę. Petru: Chodziło o to, by zarobić na Polakach
Handel
Polski odzieżowy gigant taniej kupuje w Azji i wprowadza AI. Zyski mocno w górę
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Handel
Żabka skoczyła do Rumunii. Pięć pierwszych sklepów pod nową marką
Handel
Pracownicy sklepu Auchan zajęli towar na poczet wypłat