Centra handlowe wreszcie mogą odetchnąć. Klienci wrócili na dobre?

Ruch w galeriach zaczyna wracać do normy i w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 r. widać już małe zwyżki. Mimo rozwoju e-handlu Polacy są do centrów przywiązani.

Publikacja: 17.04.2024 04:30

Centra handlowe odżyły

Centra handlowe odżyły

Foto: Bloomberg

W pierwszym kwartale ruch w centrach handlowych pod względem liczby wizyt zmniejszył się o 4,7 proc., niemniej liczba klientów spadła tylko o 0,6 proc. – wynika z danych firmy Proxi.cloud, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Dane opierają się na monitoringu zachowań konsumenckich ponad 450 tys. osób na podstawie analizy ruchu ich smartfonów.

Powiew optymizmu w handlu

Dane wskazują, że galerie mają już najgorsze za sobą. Pandemia i kolejne kwartały po niej oznaczały ogromne spadki ruchu w tego typu obiektach, teraz jednak wreszcie widać stabilizację. – Najtrudniejszy czas galerii i centrów handlowych nie wynikał nigdy prawdopodobnie ze spadku ich popularności. Najbardziej prawdopodobnymi przyczynami były pandemia czy diametralny wzrost cen – mówi Miłosz Sojka, analityk z Proxi.cloud. – Pomimo dużej popularności i szerokiej oferty sklepów online istnieje małe ryzyko, że w perspektywie lat galerie stracą na popularności. Są one bowiem miejscem, gdzie nie tylko dokonujemy zakupów, ale spędzamy wolny czas (w kinach, na siłowniach, w restauracjach) – dodaje.

Czytaj więcej

Walka z dyskontami nie tylko na ceny żywności

Potwierdzają to także badania Polskiej Rady Centrów Handlowych, zgodnie z którymi tylko w styczniu odwiedzalność była o 1,7 proc. mniejsza niż w rok wcześniej. W lutym była już o 4,7 proc. wyższa niż w lutym 2023 r. Podobnie wygląda sytuacja w marcu, gdzie ze wstępnych analiz wynika, że jest zauważalnie wyższa niż w marcu 2023 r.

Autorzy badania z Proxi.cloud podają również, że choć spadła nieco częstotliwość wizyt, to jednocześnie wydłużył się czas, który spędzamy w tego typu placówkach. Średnio to niemal 44 minuty w trakcie jednej wizyty, ponad 2 minuty więcej niż rok wcześniej.

– Nieco rzadsze zakupy rekompensujemy ilością czasu, który na nie poświęcamy. Trudno wskazać konkretną przyczynę takiej sytuacji, niemniej można uznać ją za sygnał, że mimo rosnącej popularności e-commerce zakupy stacjonarne cechuje wysoki poziom stabilności – mówi Nikodem Sarna, szef marketingu Proxi.cloud. – Nie bez znaczenia wydaje się też coraz częściej stosowane przez marki łączenie kanałów w jedno spójne doświadczenie, dzięki czemu w galeriach i centrach handlowych można nie tylko kupować, ale też odbierać zamówienia złożone przez internet albo zamawiać produkty do domu – dodaje.

Czytaj więcej

Walka na ceny z dyskontami wychodzi poza żywność. Teraz odzież i wyposażenie domu

Branża potwierdza, że faktycznie sytuacja się poprawia. – Nasze outlety zakończyły pierwszy kwartał tego roku na frekwencyjnym plusie, choć podobnie jak w całej branży, poszczególne miesiące mocno się różniły – mówi Natalia Wiśniewska, marketing manager Neinver, operatora sieci Factory. – Ostatni rok pokazał, jak duży wpływ na zainteresowanie zakupami ma zmieniający się klimat i anomalie pogodowe, jak chociażby niewiarygodnie ciepły wrzesień ubiegłego roku – dodaje. Zwraca uwagę, że kluczowym czynnikiem przyciągającym na zakupy niezmiennie pozostają mocna oferta marek i atrakcyjne ceny.

Ogromna konkurencja centrów handlowych

– Najwyższe zwyżki odwiedzalności obserwujemy w największych centrach, które poza bogatą ofertą handlową oferują również rozrywkę, gastronomię i usługi – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. – Odwiedzalność galerii wskazuje, że Polacy wrócili do zachowań zakupowych sprzed pandemii – dodaje.

Czytaj więcej

Zakaz handlu w niedzielę do zniesienia? Polityczna decyzja już zapadła

Z badania GfK przeprowadzonego na zlecenie organizacji wynika, że ponad 60 proc. budżetu na zakupy Polacy wydają w sklepach najemców galerii handlowych, zaś online do 20 proc. Dodatkowo sklepy działające w centrach handlowych mają bardzo wysoki tzw. współczynnik konwersji, co znaczy, że wielu klientów wchodzących do lokalu w galerii dokonuje zakupu podczas wizyty. W większości kategorii produktowych wynik to ponad 50 proc.

– Sklepy w centrach wzmacniają sprzedaż w internecie, na co wskazują deklaracje badanych – 61 proc. przyznało, że wizyta w sklepie w galerii skłoniła ich do odwiedzin sklepu internetowego danej marki – mówi Marcin Klammer. – Spośród nich aż 82 proc. raz lub wielokrotnie kupiło później produkt w sklepie online – dodaje.

Trudno powiedzieć, czy wyniki będą trwałe i utrzymają się w kolejnych miesiącach. – W kolejnych kwartałach w dalszym ciągu powinniśmy obserwować nieduże różnice – mówi Miłosz Sojka. – Poprzednie lata pokazały, że spory wpływ potrafią mieć czynniki zewnętrzne, zazwyczaj nieprzewidywalne – dodaje.

Czytaj więcej

Spory spadek ruchu w centrach handlowych

Także Anna Szmeja, prezes Retail Institute, zauważa, że najlepiej radzą sobie galerie małe (do 20 tys. mkw. powierzchni najmu), które po 14 tygodniach roku miały 1 proc. wzrostu liczby wizyt w ujęciu rocznym, podobnie zresztą jak obiekty duże (ponad 40 tys. mkw.), które zamknęły ten okres z 0,4 proc. wzrostu.

– Niepokoją spadki odwiedzalności w galeriach średniej wielkości. Dynamika zmian zachowań i nawyków zakupowych klientów oraz konkurencja ze strony pozostałych kanałów sprzedaży, w tym e-commerce i retail parków, są ogromne – mówi ekspertka.

– W branży wyniki mierzy się jednak poziomem obrotów, liczbą transakcji i ich wartością, dlatego poczekałabym na wyniki finansowe, zanim będziemy osądzać. Nie wiemy, czy obserwujemy przepływ klientów do innych kanałów sprzedaży, czy to jednak wynik umacniającego się trendu minimalizmu konsumenckiego – dodaje.

Handel
Majówka 2025: Czy 1 i 3 maja sklepy będą otwarte? Gdzie zrobimy zakupy?
Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne