Reklama
Rozwiń
Reklama

Zara ma tajną broń w walce z konkurencją. Dawny outlet staje się tanią marką

Szybka ekspansja Shein to wyzwanie dla bardziej tradycyjnych detalistów odzieżowych. Właściciel Zary przekształcił więc swój outlet w tanią markę.

Publikacja: 23.02.2024 15:41

Zara ma tajną broń w walce z konkurencją. Dawny outlet staje się tanią marką

Foto: Adobe Stock

Należąca do koncernu Inditex marka Zara stała się mniej konkurencyjna cenowo od czasu, gdy zdecydowano o tym, by podnosić ceny i skierować ją w stronę bardziej ekskluzywnej klienteli. Ale to nie oznacza, że hiszpański koncern odpuszcza klientów liczących każdy grosz.

Outlet z końcówki kolekcji wyrasta na brand

Kluczową dla walki o budżetowego klienta jest marka Lefties. Zaczynała ona jako outlet z resztkami kolekcji Zary, ale obecnie ma już sklepy w 17 krajach, w tym na rynkach takich jak Meksyk, Egipt czy Rumunia. W ofercie Lefties można znaleźć choćby dżinsy za ok. 80 zł (17,99 euro). Marka rośnie też na rodzimym dla Inditexu rynku hiszpańskim i w Portugalii.

W Hiszpanii Lefties ma 25 sklepów, a liczba klientów, jak podaje Reuters za Kantarem, wzrosła z 3,5 mln w 2019 r. do 5 mln w 2023, co plasuje ją tuż za tanią internetową konkurencją z Chin, czyli Shein. Inditex rozwija tanią markę, choć Zara z powodzeniem zwiększa zyski, więc wyraźnie zależy koncernowi na utrzymaniu przyczółku na budżetowej części rynku.

Czytaj więcej

H&M wchodzi do Polski z nową marką. Pierwszy sklep już w 2024 roku

Obecność Lefties na rynkach wschodzących, czy w krajach o mniejszej zamożności, świadczy też o tym bardzo wyraźnie. Klienci bardziej tam liczą się z pieniędzmi i ostrożniej podchodzą do zakupów. Zara niekoniecznie może być ich pierwszym wyborem, ze względu na ceny, ale Lefties może już nawiązywać walkę z chińską konkurencją.

Reklama
Reklama

Temat ze spotkań Inditexu z inwestorami

Jak twierdzi Swetha Ramachandran, zarządzająca portfelem z Artemis Fund Managers (jednego z udziałowców Inditexu), temat Sheina i wpływu tego chińskiego marketplace na rynek szybkiej mody często pojawia się na spotkaniach inwestorów z zarządem Inditexu. Shein ma mieć już obecnie 18 proc. udziału rynku szybkiej mody na świecie.

Tania marka hiszpańskiego koncernu, nawiązując walkę, stosuje też podobną taktykę – wykorzystuje choćby mikroinfluencerów w mediach społecznościowych. Estetyka Lefties jest mocno odmienna od tej, którą w mediach społecznościowych ma Zara.

Przewagą Lefties nad konkurencją jest czas dostawy przy zamówieniach internetowych. Shein, przykładowo, na hiszpańskim rynku potrzebuje co najmniej 10 dni na dostawę. Lefties robi to szybciej. Z kolei inny konkurent taniej mody (i lider hiszpańskiego rynku w tej kategorii), Primark, w ogóle nie oferuje takiej opcji.

W Portugalii tania marka wyprzedziła już Zarę, jeżeli chodzi o liczbę kupujących. Jednak wciąż jest daleko za miejscowymi liderami – Continente, Lidlem czy Primarkiem. Inditex rozwija koncept, otwierając sklepy w kolejnych krajach.

Handel
W świątecznym szczycie sezonu e-commerce wygrywa nie tańszy sklep, tylko lepszy agent AI
Handel
Donald Trump porozumiał się z dziewięcioma firmami farmaceutycznymi ws. obniżek cen leków
Handel
Umowa z Mercosurem przełożona o miesiąc. Efekt działań Francji, Włoch i Polski
Handel
Prezes Gabony: Jest czego się bać. Chińska konkurencja może nas wyprzeć w pięć lat
Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama