Reklama
Rozwiń

Zara ma tajną broń w walce z konkurencją. Dawny outlet staje się tanią marką

Szybka ekspansja Shein to wyzwanie dla bardziej tradycyjnych detalistów odzieżowych. Właściciel Zary przekształcił więc swój outlet w tanią markę.

Publikacja: 23.02.2024 15:41

Zara ma tajną broń w walce z konkurencją. Dawny outlet staje się tanią marką

Foto: Adobe Stock

Należąca do koncernu Inditex marka Zara stała się mniej konkurencyjna cenowo od czasu, gdy zdecydowano o tym, by podnosić ceny i skierować ją w stronę bardziej ekskluzywnej klienteli. Ale to nie oznacza, że hiszpański koncern odpuszcza klientów liczących każdy grosz.

Outlet z końcówki kolekcji wyrasta na brand

Kluczową dla walki o budżetowego klienta jest marka Lefties. Zaczynała ona jako outlet z resztkami kolekcji Zary, ale obecnie ma już sklepy w 17 krajach, w tym na rynkach takich jak Meksyk, Egipt czy Rumunia. W ofercie Lefties można znaleźć choćby dżinsy za ok. 80 zł (17,99 euro). Marka rośnie też na rodzimym dla Inditexu rynku hiszpańskim i w Portugalii.

W Hiszpanii Lefties ma 25 sklepów, a liczba klientów, jak podaje Reuters za Kantarem, wzrosła z 3,5 mln w 2019 r. do 5 mln w 2023, co plasuje ją tuż za tanią internetową konkurencją z Chin, czyli Shein. Inditex rozwija tanią markę, choć Zara z powodzeniem zwiększa zyski, więc wyraźnie zależy koncernowi na utrzymaniu przyczółku na budżetowej części rynku.

Czytaj więcej

H&M wchodzi do Polski z nową marką. Pierwszy sklep już w 2024 roku

Obecność Lefties na rynkach wschodzących, czy w krajach o mniejszej zamożności, świadczy też o tym bardzo wyraźnie. Klienci bardziej tam liczą się z pieniędzmi i ostrożniej podchodzą do zakupów. Zara niekoniecznie może być ich pierwszym wyborem, ze względu na ceny, ale Lefties może już nawiązywać walkę z chińską konkurencją.

Reklama
Reklama

Temat ze spotkań Inditexu z inwestorami

Jak twierdzi Swetha Ramachandran, zarządzająca portfelem z Artemis Fund Managers (jednego z udziałowców Inditexu), temat Sheina i wpływu tego chińskiego marketplace na rynek szybkiej mody często pojawia się na spotkaniach inwestorów z zarządem Inditexu. Shein ma mieć już obecnie 18 proc. udziału rynku szybkiej mody na świecie.

Tania marka hiszpańskiego koncernu, nawiązując walkę, stosuje też podobną taktykę – wykorzystuje choćby mikroinfluencerów w mediach społecznościowych. Estetyka Lefties jest mocno odmienna od tej, którą w mediach społecznościowych ma Zara.

Przewagą Lefties nad konkurencją jest czas dostawy przy zamówieniach internetowych. Shein, przykładowo, na hiszpańskim rynku potrzebuje co najmniej 10 dni na dostawę. Lefties robi to szybciej. Z kolei inny konkurent taniej mody (i lider hiszpańskiego rynku w tej kategorii), Primark, w ogóle nie oferuje takiej opcji.

W Portugalii tania marka wyprzedziła już Zarę, jeżeli chodzi o liczbę kupujących. Jednak wciąż jest daleko za miejscowymi liderami – Continente, Lidlem czy Primarkiem. Inditex rozwija koncept, otwierając sklepy w kolejnych krajach.

Handel
Trump grozi Kanadzie 35-procentowym cłem
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Handel
Cła Trumpa blokują import odzieży z Chin do USA. Najniższy poziom od 22 lat
Handel
Donald Trump zapowiada nowe cła. „Dzisiaj zajmujemy się miedzią”
Handel
Grupa VRG na zakupach. W.Kruk przejmie znaną sieć butików
Handel
Trump przesunął deadline dla ceł na 1 sierpnia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama