Zalando: konsumenci są wyciszeni, ale będą zyski

Internetowa platforma e-commerce odzieżą, obuwiem i innym asortymentem, w pierwszym kwartale 2023 r. jeszcze nie wyszła na plus, ale jej straty widocznie zmalały. Konsumenci są „wyciszeni” – uważa menedżment Zalando.

Publikacja: 04.05.2023 13:35

Centrum logistyczne Zalando w Olsztynku

Centrum logistyczne Zalando w Olsztynku

Foto: fot. Zalando

Coraz mniejsze są straty niemieckiej firmy e-commerce Zalando. Grupa, która w czerwcu 2022 r.  urosła o Highsnobiety z towarami luksusowymi i tnie koszty, w pierwszym kwartale 2023 r. wykazała 2,26 mld euro przychodu (wzrost o 2,3 proc. rok do roku) oraz 0,7 mln euro skorygowanej straty operacyjnej (52 mln euro rok temu). Także jej klasyczny, raportowany wynik operacyjny był wyraźnie lepszy niż rok wcześniej: to 26,2 mln euro straty (ponad 68 mln euro rok temu). EBITDA grupy Zalando wyniosła w kwartale 51,2 mln  euro, a marża na tym poziomie 2,3 proc. Skorygowana EBITDA zaś 76,6 proc. (marża 3,6 proc.). Strata netto Grupy Zalando skurczyła się do 38,5 mln euro z 61,3 mln euro rok temu.

Czytaj więcej

Kolejna branża zderza się ze spowolnieniem. Będą zwolnienia

Zalando walczy z inflacją

Wzrost przychodów w Zalando jest niewielki, bo – jak tłumaczy zarząd - ma miejsce mimo wyzwań w otoczeniu gospodarczym nacechowanym przez wysoką inflację. Odpowiedzialna za finanse Zalando Sandra Dembeck, określiła popyt konsumencki słowem „wyciszony”. Według niej, efekty przynoszą w takim otoczeniu projekty, mające zwiększyć rentowność spółki, takie jak program udostępniania infrastruktury logistycznej partnerom, korzystającym nawet z innych platform by sprzedawać produkty.  

Wedle Sandry Dembeck, to, że niemiecka grupa, koncentruje się na poprawie rentowności, widać w wynikach. Mniej o kilka milionów euro wydała na marketing (164 mln euro), ale najwięcej udaje jej się oszczędzać na zmianie zasad współpracy z markami, w tym na dostawach. Z wyjaśnień menedżmentu wynika, że z jednej strony pojedyncze zakupy klientów są większe, a z drugiej mniej musi dokładać do ich transportu.

Wiadomo też, że Zalando, podobnie jak wiele innych firm gospodarki elektronicznej, zdecydowało się na cięcia zatrudnienia. W I kw. br. zatrudniało średnio o 238 osoby mniej niż w 2022 r. - 16,76 tys.

Czytaj więcej

Zalando odczuwa spowolnienie na rynku

Zalando Lounge mocno w górę 

Wyniki platformy dowodzą, że przekonanie konsumenta do zakupów wymaga dziś większego wysiłku. Zalando m.in. kupując Highsnobiety zainwestowało w marketingowy know-how i położyło w minionych miesiącach m.in. nacisk na kolekcje przygotowywane we współpracy z projektantami mody, czy krótkie serie marek takich jak Adidas, czy Salomon.

Mimo tych starań,  jedynym rosnącym segmentem biznesowym platformy był segment z przecenami: Off Price, czyli odświeżony w styczniu pod względem wizerunku i modelu biznesowego Zalando Lounge. Jego przychody urosły rok do roku o około 100 mln euro do 416 mln euro (marki muszą zawierać z nim osobne umowy). Segment ten najszybciej podnosił też zysk operacyjny.

Czytaj więcej

Kolejna rewolucja w handlu. Koniec oszukanych promocji

Plany na 2023 rok 

Podtrzymana prognoza Zalando na 2023 r. mówi, że wskaźnik GMV (wysokość złożonych zamówień) urośnie o 1-7 proc. Przychody mogą spaść maksymalnie o 1 proc. lub wzrosnąć do 4 proc. Skorygowany zysk operacyjny ma zaś zmieścić się w widełkach 280-350 mln euro.

Platforma zapowiada też „wybiórcze” inwestycje. Polska, jedno z trzech miejsc, gdzie Zalando ma magazyny, jest krajem w którym – jak deklaruje Daniel Rogiński, dyrektor generalny na region Europy Środkowowschodniej – inwestycje te mają być realizowane.  

- Od kilku miesięcy testujemy pilotażowe rozwiązania w zakresie dopasowania rozmiaru, które pozwalają naszym klientom zobaczyć, jak niektóre rzeczy, takie jak np. dżinsy, wyglądają na ich wirtualnych awatarach. Ponadto, niedawno ogłosiliśmy wprowadzenie wersji beta asystenta mody opartego o ChatGPT, który umożliwi klientom zadawanie pytań z wykorzystaniem własnych pojęć i słów związanych z modą, co pomoże w bardziej intuicyjnym poruszaniu się po szerokim asortymencie Zalando. Polska, jak i cały region CEE, pozostają jednymi z kluczowych rynków dla Zalando, gdzie chcemy w dalszym ciągu inwestować i wzmacniać współpracę z lokalnymi markami – zapowiada cytowany w informacji prasowej Rogiński.

Liczba aktywnych użytkowników platformy na koniec marca wynosiła 51,2 mln podczas gdy rok wcześniej 48,8 mln. Aktywny użytkownik w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zamawiał na platformie 5,1 razy, nieznacznie mniej niż rok wcześniej (5,2). Średnia wartość zamówienia urosła natomiast nieznacznie do 57,4 euro z 56,3 euro rok temu.

Skala biznesu Zalando  (ponad 45 mln aktywnych użytkowników) sprawiła, że w drugiej połowie kwietnia Komisja Europejska umieściła platformę wśród podmiotów mających wprowadzić nowe zasady w zgodzie z tzw. Digital Services Act. Na liście platform, obok amerykańskich podmiotów takich jak Google, czy Facebook, znalazły się także LinkedIn, czy Booking.com.

Coraz mniejsze są straty niemieckiej firmy e-commerce Zalando. Grupa, która w czerwcu 2022 r.  urosła o Highsnobiety z towarami luksusowymi i tnie koszty, w pierwszym kwartale 2023 r. wykazała 2,26 mld euro przychodu (wzrost o 2,3 proc. rok do roku) oraz 0,7 mln euro skorygowanej straty operacyjnej (52 mln euro rok temu). Także jej klasyczny, raportowany wynik operacyjny był wyraźnie lepszy niż rok wcześniej: to 26,2 mln euro straty (ponad 68 mln euro rok temu). EBITDA grupy Zalando wyniosła w kwartale 51,2 mln  euro, a marża na tym poziomie 2,3 proc. Skorygowana EBITDA zaś 76,6 proc. (marża 3,6 proc.). Strata netto Grupy Zalando skurczyła się do 38,5 mln euro z 61,3 mln euro rok temu.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Joe Biden karze chińskie firmy. To odwet za incydent z zeszłego roku
Handel
Ukraińskie płody rolne płyną morzem do odbiorców. Maliny podbiły rynek USA
Handel
Piechocki, LPP: Nie pozwę Hindenburg Research za raport o nas w Rosji. Na razie
Handel
Wojna cenowa cieszy konsumentów, ale coraz mocniej uderza w firmy handlowe
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Handel
Ofiary wojny cenowej. Za szalone promocje ktoś w końcu zapłaci