Zalando: konsumenci są wyciszeni, ale będą zyski

Internetowa platforma e-commerce odzieżą, obuwiem i innym asortymentem, w pierwszym kwartale 2023 r. jeszcze nie wyszła na plus, ale jej straty widocznie zmalały. Konsumenci są „wyciszeni” – uważa menedżment Zalando.

Publikacja: 04.05.2023 13:35

Centrum logistyczne Zalando w Olsztynku

Centrum logistyczne Zalando w Olsztynku

Foto: fot. Zalando

Coraz mniejsze są straty niemieckiej firmy e-commerce Zalando. Grupa, która w czerwcu 2022 r.  urosła o Highsnobiety z towarami luksusowymi i tnie koszty, w pierwszym kwartale 2023 r. wykazała 2,26 mld euro przychodu (wzrost o 2,3 proc. rok do roku) oraz 0,7 mln euro skorygowanej straty operacyjnej (52 mln euro rok temu). Także jej klasyczny, raportowany wynik operacyjny był wyraźnie lepszy niż rok wcześniej: to 26,2 mln euro straty (ponad 68 mln euro rok temu). EBITDA grupy Zalando wyniosła w kwartale 51,2 mln  euro, a marża na tym poziomie 2,3 proc. Skorygowana EBITDA zaś 76,6 proc. (marża 3,6 proc.). Strata netto Grupy Zalando skurczyła się do 38,5 mln euro z 61,3 mln euro rok temu.

Czytaj więcej

Kolejna branża zderza się ze spowolnieniem. Będą zwolnienia

Zalando walczy z inflacją

Wzrost przychodów w Zalando jest niewielki, bo – jak tłumaczy zarząd - ma miejsce mimo wyzwań w otoczeniu gospodarczym nacechowanym przez wysoką inflację. Odpowiedzialna za finanse Zalando Sandra Dembeck, określiła popyt konsumencki słowem „wyciszony”. Według niej, efekty przynoszą w takim otoczeniu projekty, mające zwiększyć rentowność spółki, takie jak program udostępniania infrastruktury logistycznej partnerom, korzystającym nawet z innych platform by sprzedawać produkty.  

Wedle Sandry Dembeck, to, że niemiecka grupa, koncentruje się na poprawie rentowności, widać w wynikach. Mniej o kilka milionów euro wydała na marketing (164 mln euro), ale najwięcej udaje jej się oszczędzać na zmianie zasad współpracy z markami, w tym na dostawach. Z wyjaśnień menedżmentu wynika, że z jednej strony pojedyncze zakupy klientów są większe, a z drugiej mniej musi dokładać do ich transportu.

Wiadomo też, że Zalando, podobnie jak wiele innych firm gospodarki elektronicznej, zdecydowało się na cięcia zatrudnienia. W I kw. br. zatrudniało średnio o 238 osoby mniej niż w 2022 r. - 16,76 tys.

Czytaj więcej

Zalando odczuwa spowolnienie na rynku

Zalando Lounge mocno w górę 

Wyniki platformy dowodzą, że przekonanie konsumenta do zakupów wymaga dziś większego wysiłku. Zalando m.in. kupując Highsnobiety zainwestowało w marketingowy know-how i położyło w minionych miesiącach m.in. nacisk na kolekcje przygotowywane we współpracy z projektantami mody, czy krótkie serie marek takich jak Adidas, czy Salomon.

Mimo tych starań,  jedynym rosnącym segmentem biznesowym platformy był segment z przecenami: Off Price, czyli odświeżony w styczniu pod względem wizerunku i modelu biznesowego Zalando Lounge. Jego przychody urosły rok do roku o około 100 mln euro do 416 mln euro (marki muszą zawierać z nim osobne umowy). Segment ten najszybciej podnosił też zysk operacyjny.

Czytaj więcej

Kolejna rewolucja w handlu. Koniec oszukanych promocji

Plany na 2023 rok 

Podtrzymana prognoza Zalando na 2023 r. mówi, że wskaźnik GMV (wysokość złożonych zamówień) urośnie o 1-7 proc. Przychody mogą spaść maksymalnie o 1 proc. lub wzrosnąć do 4 proc. Skorygowany zysk operacyjny ma zaś zmieścić się w widełkach 280-350 mln euro.

Platforma zapowiada też „wybiórcze” inwestycje. Polska, jedno z trzech miejsc, gdzie Zalando ma magazyny, jest krajem w którym – jak deklaruje Daniel Rogiński, dyrektor generalny na region Europy Środkowowschodniej – inwestycje te mają być realizowane.  

- Od kilku miesięcy testujemy pilotażowe rozwiązania w zakresie dopasowania rozmiaru, które pozwalają naszym klientom zobaczyć, jak niektóre rzeczy, takie jak np. dżinsy, wyglądają na ich wirtualnych awatarach. Ponadto, niedawno ogłosiliśmy wprowadzenie wersji beta asystenta mody opartego o ChatGPT, który umożliwi klientom zadawanie pytań z wykorzystaniem własnych pojęć i słów związanych z modą, co pomoże w bardziej intuicyjnym poruszaniu się po szerokim asortymencie Zalando. Polska, jak i cały region CEE, pozostają jednymi z kluczowych rynków dla Zalando, gdzie chcemy w dalszym ciągu inwestować i wzmacniać współpracę z lokalnymi markami – zapowiada cytowany w informacji prasowej Rogiński.

Liczba aktywnych użytkowników platformy na koniec marca wynosiła 51,2 mln podczas gdy rok wcześniej 48,8 mln. Aktywny użytkownik w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zamawiał na platformie 5,1 razy, nieznacznie mniej niż rok wcześniej (5,2). Średnia wartość zamówienia urosła natomiast nieznacznie do 57,4 euro z 56,3 euro rok temu.

Skala biznesu Zalando  (ponad 45 mln aktywnych użytkowników) sprawiła, że w drugiej połowie kwietnia Komisja Europejska umieściła platformę wśród podmiotów mających wprowadzić nowe zasady w zgodzie z tzw. Digital Services Act. Na liście platform, obok amerykańskich podmiotów takich jak Google, czy Facebook, znalazły się także LinkedIn, czy Booking.com.

Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł