Jak już telewizor to duży. Polacy lubią wielkie gabaryty

Modele z ekranami o przekątnej ponad 65 cali to już kilkanaście procent rynku. W Europie tylko Niemcy chętniej niż Polacy kupują największe telewizory, a konsumenci sięgają po ekrany z coraz większymi przekątnymi.

Publikacja: 26.04.2023 15:29

Jak już telewizor to duży. Polacy lubią wielkie gabaryty

Foto: Adobe Stock

Rynek telewizorów - tak jak inne sektory - zmaga się ze skutkami spowolnienia, niemniej producenci widzą ciągłe przesuwanie popytu na modele coraz większe, a co za tym idzie - droższe. Polacy kupują rocznie ok. 2 mln sztuk telewizorów, a rynek warty jest ponad 5 mld zł.

2022 r. dał sektorowi niezbyt wiele powodów do zadowolenia. Z danych GfK Polonia wynika, że ilościowo rynek spadł 1,4 proc., ale w samym czwartym kwartale 19,8 proc. r/r. Wartościowo rynek skurczył się w całym roku 3,1 proc., zaś w jego ostatnim kwartale 21,5 proc. r/r.

Czytaj więcej

Zaskoczenie w handlu. Polacy przestają kupować sprzęt elektroniczny

Jednak firma Samsung podkreśla, że jest tu wyjątek: widać zainteresowanie modelami z coraz większymi przekątnymi - ekrany o przekątnej 65 cali (i większe) zyskują od 2018 r., i to już ponad 6 proc. rynku.   

W 2013 r. Samsung sprzedał w Polsce pierwszy telewizor Ultra HD S9 o przekątnej ekranu 85 cali, który wtedy kosztował 149 tys. zł. 10 lat później nie tylko można kupić jeszcze większe ekrany, ale ich cena jest kilkanaście razy niższa.

Z danych GfK wynika też, że na przestrzeni ostatnich pięciu lat Polacy - chętniej niż Francuzi, Brytyjczycy, Hiszpanie czy Włosi - kupowali telewizory z ekranami o przekątnej 75 cali i większe. Pod tym względem w niewielkim stopniu wyprzedzali nas tylko Niemcy. 

Czytaj więcej

Polacy lubią reklamacje. Te towary najczęściej zgłaszają

Rosnące rozmiary telewizorów przekładają się także na zmiany, jeśli chodzi o technologię, w jakiej oglądane są treści. Zaledwie w ciągu trzech lat od wprowadzenia rozdzielczości 4K standard ten zdominował rynki z ponad 60-proc. udziałem. Obecnie jest to już blisko 100 proc. Duże podobieństwa widać także w poszczególnych segmentach związanych z rozmiarami ekranów. I tak na przykład w 2022 r. udział ekranów 55" w Polsce wynosił 24 proc., a w Niemczech 25 proc, a dla modeli 65" było to odpowiednio 14 proc. i 15 proc.

Zarówno w kraju, jak i w Europie, nieprzerwanie od 2018 roku rośnie segment ekranów 80 cali i większych, ale w Polsce dynamika tego wzrostu jest wyższa.

Według badania instytutu badawczego Omdia w 2022 roku Samsung po raz 17. z rzędu został światowym numerem jeden na rynku telewizorów.

Rynek telewizorów - tak jak inne sektory - zmaga się ze skutkami spowolnienia, niemniej producenci widzą ciągłe przesuwanie popytu na modele coraz większe, a co za tym idzie - droższe. Polacy kupują rocznie ok. 2 mln sztuk telewizorów, a rynek warty jest ponad 5 mld zł.

2022 r. dał sektorowi niezbyt wiele powodów do zadowolenia. Z danych GfK Polonia wynika, że ilościowo rynek spadł 1,4 proc., ale w samym czwartym kwartale 19,8 proc. r/r. Wartościowo rynek skurczył się w całym roku 3,1 proc., zaś w jego ostatnim kwartale 21,5 proc. r/r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji