Reklama

Producenci elektroniki odczuwają kryzys

Mimo problemów z dostawami komponentów i rosnącymi cenami sektor AGD i RTV notował wzrosty. Jednak firmy widzą ograniczanie popytu, także w kategoriach rekordowo rosnących podczas pandemii, jak np. ekspresy do kawy

Publikacja: 29.03.2023 10:56

Producenci elektroniki odczuwają kryzys

Foto: Adobe Stock

Potwierdzają to dobre wyniki koncernu BSH, największego producenta sprzętu AGD w Polsce. Firma w ogłoszonych właśnie rocznych wynikach podaje, że jej globalne przychody wzrosły w 2022 r. o 2,5 proc. - do 15,9 mld euro. Po uwzględnieniu różnic kursowych wzrost wynosi 4,2 proc.

Choć firma znana ze sprzętu pod markami Bosch i Siemens zanotowała wzrosty we wszystkich regionach geograficznych, to podkreśla, że ma za sobą trudny rok z szeregiem wyzwań, jak np. wąskie gardła w dostawach komponentów, rosnące ceny materiałów oraz koszty logistyki. Wciąż odczuwalne są efekty pandemii, niezwykle wysoki popyt na elektronikę w 2021 r. był teraz punktem odniesienia.

- Nie był to łatwy rok, skutki wojny w Ukrainie mocno odczuwaliśmy w sektorze konsumpcyjnym - mówi Matthias Metz, prezes koncernu BSH.

Czytaj więcej

Polacy rezygnują z zakupów pralek i lodówek

Europa, choć szczególnie mocno dotknięta tymi efektami odnotowała wzrost 0,3 proc., obie Ameryki zyskały 15,6 proc., a region Azja, Pacyfik i Afryka wzrósł o 2,1 proc. Z kolei suma utraconych obrotów, jeśli chodzi o sprzedaż w Rosji i Ukrainie, wyniosła 330 mln euro.

Reklama
Reklama

Jeśli chodzi o poszczególne kategorie, to piekarniki wzrosły o 3,4 proc. w 2022 r., a chłodnictwo o 8,8 proc. Spadł za to o 6 proc. sektor pralek, zaś konsumencki sprzęt jak np. ekspresy czy odkurzacze, odnotował spadek o 6,2 proc.

- To był obszar, który rósł w czasie pandemii, ale teraz mocno go dotykają ograniczenia konsumpcyjne - mówi Gerhard Dambach, dyrektor finansowy BSH.

Mimo trudnych realiów rynkowych firma zwiększyła inwestycje w infrastrukturę do 628 mln euro, czyli o 4 proc. Zainwestowano np. w projekt nowej fabryki w Meksyku. BSH ma już 39 zakładów, w tym kilka w Polsce. W przypadku wydatków na badania i rozwój wzrost w 2022 r. wyniósł 5,3 proc. - do 840 mln euro. Ogólnie globalne zatrudnienie wzrosło nieznacznie do 63 tys.

- Sytuacja z powodu wojny nadal jest trudna, spodziewamy się oszczędności dokonywanych przez konsumentów. Liczymy jednak, że obroty wzrosną w 2023 r. - dodaje Matthias Metz podkreślając, że pierwszy kwartał 2023 r. już przyniósł firmie wzrost sprzedaży.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama