Producenci elektroniki odczuwają kryzys

Mimo problemów z dostawami komponentów i rosnącymi cenami sektor AGD i RTV notował wzrosty. Jednak firmy widzą ograniczanie popytu, także w kategoriach rekordowo rosnących podczas pandemii, jak np. ekspresy do kawy

Publikacja: 29.03.2023 10:56

Producenci elektroniki odczuwają kryzys

Foto: Adobe Stock

Potwierdzają to dobre wyniki koncernu BSH, największego producenta sprzętu AGD w Polsce. Firma w ogłoszonych właśnie rocznych wynikach podaje, że jej globalne przychody wzrosły w 2022 r. o 2,5 proc. - do 15,9 mld euro. Po uwzględnieniu różnic kursowych wzrost wynosi 4,2 proc.

Choć firma znana ze sprzętu pod markami Bosch i Siemens zanotowała wzrosty we wszystkich regionach geograficznych, to podkreśla, że ma za sobą trudny rok z szeregiem wyzwań, jak np. wąskie gardła w dostawach komponentów, rosnące ceny materiałów oraz koszty logistyki. Wciąż odczuwalne są efekty pandemii, niezwykle wysoki popyt na elektronikę w 2021 r. był teraz punktem odniesienia.

- Nie był to łatwy rok, skutki wojny w Ukrainie mocno odczuwaliśmy w sektorze konsumpcyjnym - mówi Matthias Metz, prezes koncernu BSH.

Czytaj więcej

Polacy rezygnują z zakupów pralek i lodówek

Europa, choć szczególnie mocno dotknięta tymi efektami odnotowała wzrost 0,3 proc., obie Ameryki zyskały 15,6 proc., a region Azja, Pacyfik i Afryka wzrósł o 2,1 proc. Z kolei suma utraconych obrotów, jeśli chodzi o sprzedaż w Rosji i Ukrainie, wyniosła 330 mln euro.

Jeśli chodzi o poszczególne kategorie, to piekarniki wzrosły o 3,4 proc. w 2022 r., a chłodnictwo o 8,8 proc. Spadł za to o 6 proc. sektor pralek, zaś konsumencki sprzęt jak np. ekspresy czy odkurzacze, odnotował spadek o 6,2 proc.

- To był obszar, który rósł w czasie pandemii, ale teraz mocno go dotykają ograniczenia konsumpcyjne - mówi Gerhard Dambach, dyrektor finansowy BSH.

Mimo trudnych realiów rynkowych firma zwiększyła inwestycje w infrastrukturę do 628 mln euro, czyli o 4 proc. Zainwestowano np. w projekt nowej fabryki w Meksyku. BSH ma już 39 zakładów, w tym kilka w Polsce. W przypadku wydatków na badania i rozwój wzrost w 2022 r. wyniósł 5,3 proc. - do 840 mln euro. Ogólnie globalne zatrudnienie wzrosło nieznacznie do 63 tys.

- Sytuacja z powodu wojny nadal jest trudna, spodziewamy się oszczędności dokonywanych przez konsumentów. Liczymy jednak, że obroty wzrosną w 2023 r. - dodaje Matthias Metz podkreślając, że pierwszy kwartał 2023 r. już przyniósł firmie wzrost sprzedaży.

Handel
Australia bierze sieci handlowe w ryzy. Będą grzywny za wyzyskiwanie dostawców
Handel
Sieci handlowe otwierają sklepy sezonowe w wakacje. Jakie stawki oferują?
Handel
Sprawa LPP i Hindenburga. Prokuratura zabrała głos
Handel
Nastroje się poprawiają, ale wciąż obawiamy się wzrostu cen w sklepach
Handel
Polskie marki idą za granicę mimo konkurencji z Chin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży