Z dorocznego badania międzynarodowej firmy doradczej OC&C wynika, że 77 proc. ankietowanych deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy utrzyma lub zwiększy swoje wydatki. Konsumenci nie planują w najbliższym czasie zmian w wysokości nakładów na artykuły spożywcze ani na zwierzęta - odpowiednio tylko 15 proc. i 12 proc. planuje zmiany w tych kategoriach.

Czytaj więcej

Żywność drożeje w całej Unii, nie tylko w Polsce

Jednak nie wszystkie wydatki są tak stabilne. W kolejnym roku największe ograniczenia zaobserwujemy, jeśli chodzi o wydatki inne niż codzienne potrzeby, w sektorze meblowym - 30 proc. konsumentów planuje ograniczenia zakupów, a także jeśli chodzi o sprzęt elektroniczny, na który mniej chce wydać 29 proc. Polacy ograniczą też wydatki na hobby i rękodzieło z taką samą liczbą wskazań.

- Polscy klienci będą starali się podtrzymać swoje przyzwyczajenia zakupowe. Jesteśmy społeczeństwem, które lubi zakupy. Kupowanie, a nie np. oszczędzanie, jest najpowszechniejszą u nas formą wyrażania sukcesu i sprawiania sobie przyjemności – mówi Marek Zdziech, partner OC&C Strategy Consultants. - Wysoka inflacja i zwiększona niepewność co do przyszłości wywołują jednak dwa efekty związane z zakupami. Pierwszy, psychologiczny, to spadek ufności wyrażany w badaniach i publikowany w indeksach ufności – mniej ufamy w przyszłość i bardziej się obawiamy, a gorsze myśli znacząco wyprzedzają rzeczywiste zachowania zakupowe. Drugi to czasowa rezygnacja z dużych wydatków - dodaje.

Czytaj więcej

Świąteczne wydatki będą mniejsze. Ale tylko nieznacznie

Badanie uwzględnia opinię niemal 2,5 tys. konsumentów z Polski na temat kilkudziesięciu różnych sieci. Zostało ono zrealizowane w 9 krajach na łącznej próbie 40 tys. konsumentów.

W Polsce pod względem szerokości asortymentu najlepiej oceniane jest Allegro przed Zalando i eObuwie. Z kolei za niskie ceny i jakość względem cen najlepiej jest oceniana sieć dyskontowa Action oraz Shopee. W czołówce są jeszcze Sinsay, Pepco a także Allegro oraz Dealz.

Z badania wynika, że pomimo rosnącej popularności internetowych kanałów sprzedaży, ponad 66 proc. konsumentów korzysta oraz planuje dalej korzystać ze sklepów stacjonarnych.

W przypadku sieci spożywczych najlepiej oceniany jest Lidl przed Kauflandem i Biedronką.