Reklama

Ostry zjazd producentów sprzętu AGD. Fatalny rok dla branży

W tym roku z taśm produkcyjnych zjechało jak dotąd 2,6 mln sztuk sprzętu AGD mniej. Branża już otwarcie mówi o spowolnieniu, choć liczy na odbicie.

Publikacja: 26.10.2022 12:23

Ostry zjazd producentów sprzętu AGD. Fatalny rok dla branży

Foto: Bloomberg

Z danych branżowej organizacji producentów sprzętu Applia Polska, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, wynika, że w samym wrześniu produkcja dużego sprzętu spadła o 10 proc. W całym trzecim kwartale była już o 12 proc. niższa, zaś od początku roku po trzech kwartałach spadek produkcji wynosi 13 proc.

Organizacja podaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy produkcja spadła o 11 proc., co oznacza, iż z taśm polskich zakładów zjechało 3,2 mln sztuk sprzętu mniej.

- Tegoroczna produkcja sprzętu AGD będzie niższa od tej z 2021 roku i wynika to między innymi z faktu, iż w ubiegłym roku poza produkcją mającą na celu zaspokojenie bieżących zamówień wytwarzaliśmy pewną nadwyżkę produktów, by zgromadzić zapas wyrobów gotowych, mający zabezpieczyć możliwość nieprzerwanej realizacji sprzedaży w sytuacji przerwanych łańcuchów dostaw surowców i komponentów, grążących okresowym brakiem ich dostaw - mówi Ireneusz Bartnikowski, prezes Solgaz, producenta płyt kuchennych.

Dane potwierdzają inni producenci. Amerykański Whirlpool podał, że w trzecim kwartale zmniejszył produkcję o 35 proc. Kończy przegląd biznesów w regionie EMEA, rozmawia z dwoma potencjalnymi inwestorami.

Czytaj więcej

Black Friday może być rozczarowaniem dla klientów
Reklama
Reklama

W regionie EMEA sprzedaż spadła 28,1 proc., do 903 mln do. Zmiana przy stałych kursach walutowych wynosi 16,7 proc. Na poziomie EBIT strata wyniosła 28 mln dol. wobec zysku tej samej wysokości przed rokiem.

– W kolejnych miesiącach trzeciego kwartału spodziewamy się mniejszych wartości niż w 2021 r. Koszty sprawiają, że może być najtrudniejszy i możemy mieć stratę, głębszą na działalności operacyjnej niż w drugim kwartale – mówił podsumowując wyniki półroczne Michał Rakowski, członek zarządu Amica. – Liczymy na lepszy sezon na sprzęt grzejny w końcówce roku. Co do odbicia popytu w 2023 r. to ostrożnie podchodzimy, wszystkie wskaźniki makro skłaniają do oczekiwania spowolnienia. Po dwóch wysokich latach covidowych nastąpi spore obniżenie popytu na sprzęt AGD – dodaje.

Więcej w jutrzejszym wydaniu „Rzeczypospolitej”

AGD
Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Handel
Problemy Pumy: chińscy giganci sportowi mogą przejąć markę
Handel
Sztuczna inteligencja pomoże w zakupach podczas Black Friday
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
PiS chciał kupić Żabkę, teraz PSL celuje w Carrefoura
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama