Polskie e-sklepy są pod tym względem w unijnym ogonie. Czego nam brakuje?

Rodzimi internauci chętnie robią zakupy online za granicą. Gorzej z rodzimymi e-sklepami – te mają problem, by wyjść na inne rynki.

Publikacja: 01.10.2022 08:24

Polskie e-sklepy są pod tym względem w unijnym ogonie. Czego nam brakuje?

Foto: Adobe Stock

Wedle statystyk zaledwie 5 proc. ogółu polskich przedsiębiorstw prowadziła w minionym roku sprzedaż online w innych krajach Wspólnoty. Danych Eurostat wynika, iż gorzej od nas w całej UE wypadają tylko Bułgaria i Rumunia. Na drugim biegunie zestawienia znajduje się Austria z wynikiem 15 proc. czy Belgia, Holandia, a nawet Słowenia (po 12 proc.).

Sprzedaż tzw. cross-border w Unii Europejskiej rośnie w tempie 18 proc. rocznie – w ub. r. wygenerował ona 237 mld euro. Z tego aż za 59 proc. odpowiadały platformy typu marketplace, takie jak m.in. Amazon, AliExpress czy OLX. Z najnowszych analiz Cross-Border Commerce Europe wynika, że wartość transgranicznej e-sprzedaży - prowadzonej przez platformy marketplace - sięgnęła na Starym Kontynencie w ub. r. 141 mld euro. Dla porównania w 2019 r. były to 84 mld euro. To właśnie marketplace'y mają dominować w e-handlu zagranicznym. Prognozy wskazują, że do 2025 r. ich udział skoczy do 65 proc. Mniejsi sprzedawcy online nad Wisłą dość niechętnie patrzą za granicę. Powód? Brak know-how i kłopoty z logistyką. Eksperci firmy Strix twierdzą, że aż 38 proc. zapytanych menedżerów sektora e-commerce jako jeden z podstawowych czynników hamujących tempo ekspansji na rynki zagraniczne wskazało „zbyt małą biznesową wiedzę o danym rynku”. Nie bez wpływu na tempo wzrostu cross-border e-commerce w Europie jest kwestia wspólnej waluty. Jak pokazuje przykład Słowenii, przyjęcie euro miało realne przełożenie na przyspieszenie tempa wejścia słoweńskich biznesów na pozostałe rynki UE.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Handel
Handlowa wojna Kremla z Azerbejdżanem. Od importu owoców po działalność szpiegowską
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Handel
Legendarny producent jeansów nie boi się ceł Trumpa. Levi Strauss ma zapasy na pół roku
Handel
Trump grozi Kanadzie 35-procentowym cłem
Handel
Cła Trumpa blokują import odzieży z Chin do USA. Najniższy poziom od 22 lat
Handel
Donald Trump zapowiada nowe cła. „Dzisiaj zajmujemy się miedzią”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama