Reklama
Rozwiń
Reklama

Polskie e-sklepy są pod tym względem w unijnym ogonie. Czego nam brakuje?

Rodzimi internauci chętnie robią zakupy online za granicą. Gorzej z rodzimymi e-sklepami – te mają problem, by wyjść na inne rynki.

Publikacja: 01.10.2022 08:24

Polskie e-sklepy są pod tym względem w unijnym ogonie. Czego nam brakuje?

Foto: Adobe Stock

Wedle statystyk zaledwie 5 proc. ogółu polskich przedsiębiorstw prowadziła w minionym roku sprzedaż online w innych krajach Wspólnoty. Danych Eurostat wynika, iż gorzej od nas w całej UE wypadają tylko Bułgaria i Rumunia. Na drugim biegunie zestawienia znajduje się Austria z wynikiem 15 proc. czy Belgia, Holandia, a nawet Słowenia (po 12 proc.).

Sprzedaż tzw. cross-border w Unii Europejskiej rośnie w tempie 18 proc. rocznie – w ub. r. wygenerował ona 237 mld euro. Z tego aż za 59 proc. odpowiadały platformy typu marketplace, takie jak m.in. Amazon, AliExpress czy OLX. Z najnowszych analiz Cross-Border Commerce Europe wynika, że wartość transgranicznej e-sprzedaży - prowadzonej przez platformy marketplace - sięgnęła na Starym Kontynencie w ub. r. 141 mld euro. Dla porównania w 2019 r. były to 84 mld euro. To właśnie marketplace'y mają dominować w e-handlu zagranicznym. Prognozy wskazują, że do 2025 r. ich udział skoczy do 65 proc. Mniejsi sprzedawcy online nad Wisłą dość niechętnie patrzą za granicę. Powód? Brak know-how i kłopoty z logistyką. Eksperci firmy Strix twierdzą, że aż 38 proc. zapytanych menedżerów sektora e-commerce jako jeden z podstawowych czynników hamujących tempo ekspansji na rynki zagraniczne wskazało „zbyt małą biznesową wiedzę o danym rynku”. Nie bez wpływu na tempo wzrostu cross-border e-commerce w Europie jest kwestia wspólnej waluty. Jak pokazuje przykład Słowenii, przyjęcie euro miało realne przełożenie na przyspieszenie tempa wejścia słoweńskich biznesów na pozostałe rynki UE.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Handel
Kazachstan staje do wyścigu o metale ziem rzadkich. Złoże jak połowa zasobów Chin
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Handel
Spór UE i USA o oliwki. WTO potrzebowała sześciu lat na decyzję
Handel
Pierwsza taka promocja na Orlenie. Od kiedy i o ile będzie taniej?
Handel
Smyk Holding odwołał publiczną ofertę akcji. Nie wyklucza kolejnego podejścia
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Handel
Adidas bez Yeezy: spadek sprzedaży w USA, rekordowe wyniki globalne
Reklama
Reklama