Polacy chcą dotknąć smartfona. Stacjonarne sklepy z elektroniką odzyskują rynek

Pochód sprzedawców online zatrzymany, przynajmniej jeśli chodzi o sprzedaż elektroniki. Sklepy odzyskują rynek.

Publikacja: 15.09.2022 22:00

Polacy chcą dotknąć smartfona. Stacjonarne sklepy z elektroniką odzyskują rynek

Foto: Adobe Stock

Z danych firmy GfK wynika, że w drugim kwartale po raz pierwszy w ciągu pięciu lat na znaczeniu straciła sprzedaż internetowa. Średnio co trzeci zakup dóbr trwałych przypadł na online, ale to o 8 pkt proc. mniej niż w 2021 r.

Kryzys wiele zmieni

Dla sprzedawców to wyzwanie, bo pandemia spowodowała, iż sklepy online rosły w niesłychanym tempie. Teraz sytuacja zaczyna się normalizować. – Dynamika sprzedaży detalicznej online technicznych towarów konsumpcyjnych ustabilizowała się, a sprzedaż tradycyjna wzrosła w II kwartale – podaje odnośnie do polskiego rynku GfK. Ogółem w naszym kraju w pierwszym półroczu 2022 r. rynek dóbr technologicznych wzrósł o 13 proc. w ujęciu wartościowym, ale ilościowo jedynie 1 proc., co pokazuje skalę wzrostu cen.

– W całym 2022 r. spodziewamy się niewielkich spadków sprzedaży r./r. Popyt na dobra trwałe wyhamował, w ostatnich miesiącach zmagaliśmy się z falami Covid-19, inflacją, przerwami w łańcuchach dostaw oraz skutkami wojny – tłumaczy Artur Noga-Bogomilski z GfK Polonia. – Nie bez znaczenia jest także wzrost średnich cen produktów z kategorii dóbr trwałych, porównując dane z czerwca 2022 r. do stycznia 2020 r., wzrosły one aż o 26 proc. – dodaje.

Czytaj więcej

Zmiany w elektronice, ból głowy dla sektora AGD

– Internet bardzo sprzyja poszukiwaniu okazji i promocji, ale również wybieraniu tańszych produktów bądź zamienników – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Unity Group. – Słowem kluczem jest więc wielokanałowość, bo dzięki temu różne kanały sprzedaży (tradycyjne i internetowe) uzupełniają się i wzmacniają – dodaje.

Jego zdaniem nie ma potrzeby demonizować tego trendu, ale rozpatrywać go jako konsekwencję zachowań konsumenckich w obecnych trudnych ekonomicznie czasach.

– To, co na pewno obserwujemy w obecnej pogarszającej się sytuacji gospodarczej, to coraz większa powściągliwość zakupowa Polaków i ich coraz bardziej rozważne podejście do kupowania dóbr niebędących pierwszej potrzeby – mówi Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital. – Wzrost udziału handlu tradycyjnego w niektórych kategoriach może być wynikiem tego, że konsumenci przed zakupem chcą produkt dotknąć – dodaje.

Powolne zmiany

Sprzedawcy są spokojni. – W pandemii udział e-commerce rekordowo wzrósł i dziś, choć trend ten nie jest tak dynamiczny jak w ostatnich dwóch latach, obserwujemy jego utrzymanie – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Polscy konsumenci przebili swój szklany sufit i nawet ci, którzy jeszcze kilka lata temu podchodzili do e-commerce’u z pewną dozą nieufności, pokochali zakupy w sieci. Brak ograniczeń w handlu stacjonarnym również przełożył się na wzrost frekwencji w marketach – dodaje.

Czytaj więcej

Łukasz Łopuszyński, Acer: Do końca roku pecety będą tanieć

Także sprzedawcy wyłącznie internetowi nie widzą gwałtownych zmian. – Notujemy regularne kwartalne wzrosty sprzedaży dla kategorii urządzeń elektronicznych i nie zaobserwowaliśmy spadku zainteresowania zakupem elektroniki w internecie – Tomasz Wańka, menedżer w Allegro odpowiadający za kategorię mobilnych urządzeń elektronicznych. – Drugi kwartał był dla rynku wyjątkowy, w Polsce pojawiły się blisko 3 mln nowych mieszkańców, co bez wątpienia miało wpływ na trendy zakupowe – dodaje.

– Sprzedaż internetowa po pandemicznych wzrostach teraz wyhamowuje, ale widoczne jest to przede wszystkim w obszarze B2C – mówi Piotr Matysik, prezes platformy Marketplanet. – W przypadku rynku B2B na razie takiego trendu nie obserwujemy, zakupy firmowe online wciąż mają bardzo duży potencjał do wzrostu – dodaje. Spadek popytu na rynku B2C, ceny energii i inflacja w konsekwencji mogą przełożyć się to na zmniejszenie liczby transakcji B2B.

Z danych firmy GfK wynika, że w drugim kwartale po raz pierwszy w ciągu pięciu lat na znaczeniu straciła sprzedaż internetowa. Średnio co trzeci zakup dóbr trwałych przypadł na online, ale to o 8 pkt proc. mniej niż w 2021 r.

Kryzys wiele zmieni

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu