Polacy chcą dotknąć smartfona. Stacjonarne sklepy z elektroniką odzyskują rynek

Pochód sprzedawców online zatrzymany, przynajmniej jeśli chodzi o sprzedaż elektroniki. Sklepy odzyskują rynek.

Publikacja: 15.09.2022 22:00

Polacy chcą dotknąć smartfona. Stacjonarne sklepy z elektroniką odzyskują rynek

Foto: Adobe Stock

Z danych firmy GfK wynika, że w drugim kwartale po raz pierwszy w ciągu pięciu lat na znaczeniu straciła sprzedaż internetowa. Średnio co trzeci zakup dóbr trwałych przypadł na online, ale to o 8 pkt proc. mniej niż w 2021 r.

Kryzys wiele zmieni

Dla sprzedawców to wyzwanie, bo pandemia spowodowała, iż sklepy online rosły w niesłychanym tempie. Teraz sytuacja zaczyna się normalizować. – Dynamika sprzedaży detalicznej online technicznych towarów konsumpcyjnych ustabilizowała się, a sprzedaż tradycyjna wzrosła w II kwartale – podaje odnośnie do polskiego rynku GfK. Ogółem w naszym kraju w pierwszym półroczu 2022 r. rynek dóbr technologicznych wzrósł o 13 proc. w ujęciu wartościowym, ale ilościowo jedynie 1 proc., co pokazuje skalę wzrostu cen.

– W całym 2022 r. spodziewamy się niewielkich spadków sprzedaży r./r. Popyt na dobra trwałe wyhamował, w ostatnich miesiącach zmagaliśmy się z falami Covid-19, inflacją, przerwami w łańcuchach dostaw oraz skutkami wojny – tłumaczy Artur Noga-Bogomilski z GfK Polonia. – Nie bez znaczenia jest także wzrost średnich cen produktów z kategorii dóbr trwałych, porównując dane z czerwca 2022 r. do stycznia 2020 r., wzrosły one aż o 26 proc. – dodaje.

Czytaj więcej

Zmiany w elektronice, ból głowy dla sektora AGD

– Internet bardzo sprzyja poszukiwaniu okazji i promocji, ale również wybieraniu tańszych produktów bądź zamienników – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Unity Group. – Słowem kluczem jest więc wielokanałowość, bo dzięki temu różne kanały sprzedaży (tradycyjne i internetowe) uzupełniają się i wzmacniają – dodaje.

Jego zdaniem nie ma potrzeby demonizować tego trendu, ale rozpatrywać go jako konsekwencję zachowań konsumenckich w obecnych trudnych ekonomicznie czasach.

– To, co na pewno obserwujemy w obecnej pogarszającej się sytuacji gospodarczej, to coraz większa powściągliwość zakupowa Polaków i ich coraz bardziej rozważne podejście do kupowania dóbr niebędących pierwszej potrzeby – mówi Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital. – Wzrost udziału handlu tradycyjnego w niektórych kategoriach może być wynikiem tego, że konsumenci przed zakupem chcą produkt dotknąć – dodaje.

Powolne zmiany

Sprzedawcy są spokojni. – W pandemii udział e-commerce rekordowo wzrósł i dziś, choć trend ten nie jest tak dynamiczny jak w ostatnich dwóch latach, obserwujemy jego utrzymanie – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Polscy konsumenci przebili swój szklany sufit i nawet ci, którzy jeszcze kilka lata temu podchodzili do e-commerce’u z pewną dozą nieufności, pokochali zakupy w sieci. Brak ograniczeń w handlu stacjonarnym również przełożył się na wzrost frekwencji w marketach – dodaje.

Czytaj więcej

Łukasz Łopuszyński, Acer: Do końca roku pecety będą tanieć

Także sprzedawcy wyłącznie internetowi nie widzą gwałtownych zmian. – Notujemy regularne kwartalne wzrosty sprzedaży dla kategorii urządzeń elektronicznych i nie zaobserwowaliśmy spadku zainteresowania zakupem elektroniki w internecie – Tomasz Wańka, menedżer w Allegro odpowiadający za kategorię mobilnych urządzeń elektronicznych. – Drugi kwartał był dla rynku wyjątkowy, w Polsce pojawiły się blisko 3 mln nowych mieszkańców, co bez wątpienia miało wpływ na trendy zakupowe – dodaje.

– Sprzedaż internetowa po pandemicznych wzrostach teraz wyhamowuje, ale widoczne jest to przede wszystkim w obszarze B2C – mówi Piotr Matysik, prezes platformy Marketplanet. – W przypadku rynku B2B na razie takiego trendu nie obserwujemy, zakupy firmowe online wciąż mają bardzo duży potencjał do wzrostu – dodaje. Spadek popytu na rynku B2C, ceny energii i inflacja w konsekwencji mogą przełożyć się to na zmniejszenie liczby transakcji B2B.

Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł