Płatności mobilne Visa

Zakupy z wykorzystaniem urządzeń mobilnych – smartfonów, tabletów czy urządzeń ubieralnych – to bardzo dynamicznie rozwijający się segment handlu detalicznego.

Publikacja: 20.10.2016 11:10

Płatności mobilne Visa

Płatności mobilne to, najkrócej mówiąc, płatności dokonywane urządzeniami typu smartfon zbliżeniowo w punkcie sprzedaży, płatności dokonywane z poziomu aplikacji czy poprzez przeglądarkę internetową. Wg prognoz Visa, do 2020 r. ponad połowa wszystkich transakcji Visa w Europie będzie dokonywana za pomocą urządzeń mobilnych. Analitycy z firmy PwC szacują, że do tego czasu na świecie będzie ponad 25 mld urządzeń z dostępem do internetu.

Kluczem do rozwoju płatności mobilnych był sukces płatności zbliżeniowych dokonywanych kartami. Wystarczy wspomnieć, że w Polsce niemal wszystkie karty Visa to karty zbliżeniowe, płatności zbliżeniowe stanowią więcej niż połowę płatności kartami Visa a do końca 2017 r. wszystkie terminale płatnicze będą terminalami zbliżeniowymi. Co więcej, badania zachowań konsumenckich wskazują silną korelację między płatnościami zbliżeniowymi a płatnościami mobilnymi.

Badania przeprowadzone na zlecenie Visa pokazują również, że konsumenci korzystający ze smartfonów są skłonni płacić za ich pomocą - w Polsce tacy konsumenci deklarują, że za 4 lata płacąc mobilnie będą wydawać średnio 280 zł tygodniowo.

Nowe technologie, które pozwalają coraz lepiej zaspokajać potrzeby konsumentów, mają olbrzymi wpływ na zmiany zachodzące w branży płatniczej. Dla przykładu, w Polsce zbliżeniowe płatności mobilne Visa zadebiutowały komercyjnie w 2014 r., w 2015 r. zaczęły się rozwijać dzięki technologii Host Card Emulation – a już w tym roku odnotujemy milionową płatność mobilną Visa w Polsce.

Obecnie za technologię o przełomowym znaczeniu dla płatności mobilnych jest uważana tokenizacja, umożliwiająca nowe usługi płatnicze. Pozwala ona zastąpić wrażliwe dane karty Visa innym ciągiem cyfr i zestawem danych – bezpiecznym tokenem płatniczym, który z kolei może być przypisywany do konkretnych dostawców rozwiązań płatniczych, detalistów i do konkretnych urządzeń z dostępem do internetu: od smartfonów, przez konsole aż po inteligentne samochody. Taki token może być łatwo deaktywowany przez użytkownika karty lub bank-wydawcę jego karty.

Tokenizacja jest wdrażana przez Visa na całym świecie, w tym w Polsce – pierwsze rozwiązania wykorzystujące tokenizację powinny być dostępne dla polskich konsumentów jeszcze przed końcem 2016 r.

Przykład „z przyszłości”, ale wcale nie tak odległej: użytkownik samochodu wyposażonego w system multimedialny podłączony do internetu będzie mógł zarejestrować w nim swoją kartę płatniczą Visa, która będzie mogła być „stokenizowana”. Od tej pory będzie mógł płacić za paliwo na przystosowanych do tego stacjach benzynowych bezpośrednio z poziomu samochodu, przy czym nie będzie musiał mieć przy sobie samej karty.

Zalety tokenizacji odczuje każdy z uczestników ekosystemu płatności:

BANK-WYDAWCA KART VISA

: będzie mógł zapewnić swoim klientom znacznie szerszy i bezpieczniejszy dostęp do innowacyjnych rozwiązań płatniczych;

DETALISTA

: przechowując tokeny płatnicze zamiast wrażliwych danych z kart klientów, będzie mógł minimalizować ryzyko narażania ich na straty;

KONSUMENT

: będzie mógł swobodnie korzystać z innowacyjnych rozwiązań płatniczych dostępnych już dziś i w przyszłości – np. tych dostarczanych przez największe firmy technologiczne. Będzie mógł płacić wygodnie za pomocą dowolnych urządzeń podłączonych do internetu – laptopa, smartfonu, tabletu czy smartwatcha a w przyszłości np. konsoli do gier, telewizora, lodówki, czy samochodu. Co ważne, źródłem pieniądza pozostanie ta sama, sprawdzona i bezpieczna karta Visa.

Tokenizacja to rozwiązanie globalne

Do systemu tokenizacyjnego Visa swoje rozwiązania płatnicze już podłączyły największe firmy technologiczne.

System tokenizacyjny Visa zadebiutował w Europie w 2015 r. Klienci i partnerzy Visa mogą integrować to rozwiązanie z takimi usługami, jak bankowe aplikacje umożliwiające płatności mobilne, portfele elektroniczne dostępne z poziomu smartfona lub przeglądarki internetowej, czy z systemami detalistów przechowującymi dane tokenów (wcześniej kart).

Innym przykładem nowych rozwiązań dla płatności mobilnych i internetowych (również wprowadzanych w Polsce) jest Visa Checkout, w którym dane naszej karty (lub kart, bo można zarejestrować ich więcej niż jedną):

wpisujemy tylko raz, przy rejestracji do tej usługi (za same zakupy płacimy na zasadzie „one click”, szybko i wygodnie)

nie są przekazywane komukolwiek, w tym sklepowi internetowemu (co podnosi bezpieczeństwo płatności kartą na jeszcze wyższy niż dotychczas poziom).

Płatności mobilne to, najkrócej mówiąc, płatności dokonywane urządzeniami typu smartfon zbliżeniowo w punkcie sprzedaży, płatności dokonywane z poziomu aplikacji czy poprzez przeglądarkę internetową. Wg prognoz Visa, do 2020 r. ponad połowa wszystkich transakcji Visa w Europie będzie dokonywana za pomocą urządzeń mobilnych. Analitycy z firmy PwC szacują, że do tego czasu na świecie będzie ponad 25 mld urządzeń z dostępem do internetu.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Polacy coraz chętniej kupują używane produkty. Które firmy już to zauważyły?
Handel
Rząd Orbana skarży sieć sklepów. Uważa, że został zniesławiony
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?