Handel internetowy na razie uniknął zakazu pracy w niedzielę

Polacy nadal coraz chętniej kupują towary i usługi w sieci.

Publikacja: 28.12.2017 20:00

Handel internetowy na razie uniknął zakazu pracy w niedzielę

Foto: Adobe Stock

Do ostatniej chwili nie było wiadomo, czy branża uniknie takiego ograniczenia w funkcjonowaniu. Przeważyć mogła opinia MSZ sugerująca, że utrzymanie w ustawie o ograniczeniu handlu w niedziele zapisów dotyczących e-commerce oznaczać będzie konieczność zgłoszenia projektu do Komisji Europejskiej. Wówczas wejście w życie ustawy opóźniłoby się o co najmniej kilka miesięcy, tymczasem stanie się to już 1 marca.

Jednak wiele wskazuje na to, że e-handel tylko na chwilę uniknął ograniczeń. NSZZ Solidarność już bowiem zapowiada, iż nie zrezygnuje z walki o wolną niedzielę dla pracowników tej branży. Chodzi zwłaszcza o zatrudnionych w wielkich centrach logistycznych Amazona czy Zalando, które w niedzielę obsługują zamówienia z innych krajów.

Dopóki projekt nie powstanie, e-handel powinien rozwijać się jeszcze szybciej, choć w ostatnich latach i tak rośnie w dwucyfrowym tempie. Według danych Allegro i PMR, w 2018 r. wartość polskiego e-handlu powinna wynieść 12,9 mld dol. – o 15,2 proc. więcej niż w 2017 r. Dane nie obejmują ewentualnego bonusu z tytułu zamknięcia części sklepów stacjonarnych w niedzielę, co na pewno będzie impulsem dla części klientów, aby spróbować przygody z e-zakupami.

Na razie w Polsce e-handel generuje jedynie 1,88 proc. obrotów branży, co na tle państw europejskich jest wynikiem słabym. W 2017 r. wzrósł do ok. 40 mld zł, głównie dzięki coraz większym wydatkom osób od dawna robiących w ten sposób zakupy. W ostatnich latach według danych Eurostatu liczba e-kupujących rosła bowiem o 1–2 pkt proc. rocznie.

2016 r. był jednak przełomowy i wzrost wyniósł aż 7 pkt proc., co dało Polsce pozycję lidera wśród państw unijnych. O 6 pkt proc. poprawiła swój wynik Słowacja, a o 5 – Szwecja i Luksemburg.

Nasz kraj jednak nadal plasuje się poniżej średniej, jeśli chodzi o udział robiących zakupy w sieci – wśród użytkowników internetu jest ich 41 proc., a w całej populacji 31 proc. Liderem z ponad 80 proc. jest Wielka Brytania.

Jednak konsumenci już dzisiaj prognozują, że w 2025 r. będą częściej kupowali przez internet niż w tradycyjnych sklepach. Jeśli zsumować wskazania na zakupy dokonywane przez komputer oraz z użyciem urządzeń mobilnych, wówczas widać, że elektroniczne zakupy wybiera niemal dwukrotnie więcej osób niż te w tradycyjnych sklepach.

Z badania SW Research dla sieci Leroy Merlin nie wynika bynajmniej, że stacjonarne placówki są skazane na znikanie z rynku. O ile zwolennicy zarówno poszukiwań towaru, jak i finalizowania zakupów tylko w internecie wygrywają, o tyle jednak wciąż liczna jest grupa osób, które przed zakupem wybierają się do stacjonarnego sklepu, aby obejrzeć rozważane produkty.

W Polsce zarejestrowanych jest 74,7 tys. firm, które jako podstawową działalność zgłosiły sprzedaż detaliczną poprzez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet. Jak wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK z tej liczby aktywnych jest 34,8 tys. firm.

Do ostatniej chwili nie było wiadomo, czy branża uniknie takiego ograniczenia w funkcjonowaniu. Przeważyć mogła opinia MSZ sugerująca, że utrzymanie w ustawie o ograniczeniu handlu w niedziele zapisów dotyczących e-commerce oznaczać będzie konieczność zgłoszenia projektu do Komisji Europejskiej. Wówczas wejście w życie ustawy opóźniłoby się o co najmniej kilka miesięcy, tymczasem stanie się to już 1 marca.

Jednak wiele wskazuje na to, że e-handel tylko na chwilę uniknął ograniczeń. NSZZ Solidarność już bowiem zapowiada, iż nie zrezygnuje z walki o wolną niedzielę dla pracowników tej branży. Chodzi zwłaszcza o zatrudnionych w wielkich centrach logistycznych Amazona czy Zalando, które w niedzielę obsługują zamówienia z innych krajów.

Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi