Kibice nie zawiedli w sklepach RTV

Po miesiącach spadków sprzedaż telewizorów zaczęła rosnąć. Nieznacznie, ale to jedna z kluczowych kategorii rynku, więc każdy pozytywny wynik wpływa mocno na branżę.

Aktualizacja: 19.07.2018 13:30 Publikacja: 18.07.2018 21:10

Kibice nie zawiedli w sklepach RTV

Foto: Adobe Stock

– W okresie okołomundialowym obserwowaliśmy zwiększony popyt w segmencie telewizorów. Rynek urósł o ok. 50 proc. wartościowo, licząc rok do roku. Entuzjazm konsumentów co prawda nieco opadł po tym, jak z rozgrywek odpadła reprezentacja Polski, ale i tak poziom sprzedaży był zdecydowanie wyższy niż w analogicznym okresie 2017 r. – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Najlepiej sprzedawały się telewizory o przekątnej ekranu 55 cali. Wzrosty zanotowaliśmy również w sprzedaży większych: telewizory 65-calowe i 75-calowe wspólnie z 55-calowymi wartościowo stanowią już ponad połowę rynku – dodaje.

Sport pomaga

Polacy na telewizory wydają rocznie ok. 6 mld zł, zatem wyniki tej kategorii są bardzo ważne dla sprzedawców elektroniki. W tym roku do końca maja sprzedaż telewizorów była według danych Gfk wyższa o 1,4 proc. w stosunku do tego okresu rok wcześniej.

Czerwiec przyniósł zdecydowanie lepsze wyniki, które będzie widać dopiero w kolejnych raportach. Jednak duże wydarzenia sportowe to zawsze doskonały moment dla sprzedawców odbiorników. Ostatnie rekordy rynek bił w 2016 r. przy okazji Euro. – Mieliśmy wówczas falę pozytywnych emocji wokół występu polskiej reprezentacji. Słyszeliśmy wtedy oficjalne głosy od pewnego producenta, że Polska wyprzedziła w sprzedaży czołowej linii topowych telewizorów m.in. Francję – mówi Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu sieci RTV Euro AGD. Ta firma także potwierdza tegoroczne wzrosty, choć zwraca uwagę, że to nie tylko efekt mundialu, ale i organizowanych promocji.

– Gros sprzedaży to wymiana modeli na najnowsze i nowoczesne, triumfy m.in. świeci OLED, technologia która bardzo potaniała – mówi Tomasz Siedlecki. – Bardzo dobra jakość obrazu, wysokie rozdzielczości i dostępność kontentu 4K powoduje, że klienci wymieniają odbiorniki na takie, które umożliwiają odbiór 4K. Poza tym przyzwyczaili się do tego, że właśnie dzięki wysokiej jakości telewizor może być znacznie większy – dodaje.

4K już standardem

Pozytywne trendy potwierdzają producenci. – O ile wolumenowo rynek minimalnie się kurczy, to wartościowo cały czas rośnie. Taka zmiana jest spowodowana kilkoma czynnikami, między innymi zwiększającą się popularnością większych przekątnych ekranu – mówi Grzegorz Irodenko, szef marketingu kategorii telewizorów z polskiego oddziału Sony. – Jeszcze do niedawna 32-calowy telewizor był najpopularniejszym rozmiarem w polskich domach, a obecnie to przekątna 55 cali stanowi przeważającą część sprzedawanych telewizorów. Znaczące wzrosty odnotowujemy również w kategorii 65 cali i powyżej, która jest najdroższą kategorią – dodaje.

Polacy od kilku lat systematycznie kupują coraz większe telewizory i nie inaczej wygląda to w tym roku.

– Pod koniec kwietnia i w maju zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania mniejszymi telewizorami FullHD, co jest zjawiskiem powtarzalnym od kilku lat i związanym z okresem komunijnym – mówi Maciej Konieczny, dyrektor dywizji Visual Display, Samsung Electronics Polska. – Od połowy maja wróciło zainteresowanie ekranami o przekątnej 49 cali i większymi. Już od ubiegłego roku w Polsce sprzedaje się więcej telewizorów UHD (4K) niż Full HD. Obecnie telewizory UHD stanowią praktycznie 100 proc. naszej sprzedaży. Są wśród nich modele QLED z technologią kropki kwantowej oraz telewizory Premium UHD – dodaje Konieczny.

Jak tłumaczy, powodów jest kilka: choćby dostęp do coraz większej liczby filmów i gier, które wykorzystują fantastyczną jakość obrazu w wysokiej rozdzielczości. – Takie filmy czy koncerty znajdziemy na płytach Blu Ray UHD, ale też w serwisach VOD, takich jak Netflix czy HBO Go, ale także na YouTubie. Pierwsze stacje telewizyjne, także w Polsce, uruchomiły transmisje w UHD (4K) – mówi Maciej Konieczny.

Na ten ostatni aspekt zwracają też uwagę sprzedawcy. – Wybieramy telewizory nieco bardziej zaawansowane technologicznie. Sprzyja temu oferta kanałów TVP 4K i Canal+ 4K, które umożliwiają wykorzystanie pełnego potencjału drzemiącego w technologii 4K/UHD. Segment ten jest niezwykle perspektywiczny – mówi Michał Mystkowski. – Czerwiec 2018 r. był również rekordowy pod względem sprzedaży nowej technologii TV OLED. Producenci zadbali o ciekawą ofertę na rozmiary 55 cali i 65 cali, atrakcyjne ceny napędzały popyt na tę kategorię telewizorów – dodaje.

Marcin Rosati | Prezes MediaMarkt Saturn Polska

Każde duże międzynarodowe wydarzenie sportowe przekłada się na wzrost popytu na telewizory. Większe zainteresowanie tym asortymentem obserwowaliśmy już przed rozpoczęciem tegorocznych mistrzostw świata w piłce nożnej. Tendencja ta utrzymuje się nadal. Klienci najczęściej wymieniają telewizor na większy i bardziej zaawansowany technologicznie, mający innowacyjne funkcje. Najczęściej wybierane są telewizory o przekątnej ekranu 55 cali, ale coraz popularniejsze są 65-calowe i większe. Wśród nowoczesnych technologii, stosowanych w najnowszych modelach telewizorów, normą stała się wysoka rozdzielczość Ultra HD 4k, która wypiera rozdzielczość Full HD.

Handel
Trudna walka o modę w skali XXL
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
W sklepach na dobre zaczyna się świąteczne szaleństwo
Handel
Kultura bezkarności. Polacy przymykają oczy na sklepowe kradzieże
Handel
Amerykański koncern zmienia dostawców stali, mimo że ceł Trumpa jeszcze nie ma
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Handel
Rosjanie zaszokowani cenami majonezu. To będą drogie święta