W grud­niu, naj­waż­niej­szym dla han­dlu mie­sią­cu w ro­ku, śred­nie i ma­łe fir­my odzie­żo­we, ta­kie jak Vi­stu­la, By­tom i Próch­nik, po­chwa­li­ły się wy­so­kim tem­pem wzro­stu sprze­da­ży. Inaczej było z otwie­ra­ją­cymi du­żo skle­pów CCC i LPP, któ­rych przy­cho­dy nie by­ły aż tak duże.

To, jak waż­ny jest gru­dzień, po­ka­zu­je Vi­stu­la – jej biz­nes odzie­żo­wy osią­ga wte­dy o pra­wie dwie trze­cie więk­sze przy­cho­dy niż śred­nio w po­zo­sta­łych 11 mie­sią­cach, a w ju­bi­ler­skim W. Kru­ku – aż trzy­krot­nie więk­sze. W 2015 r. grudzień oka­zał się uda­ny – gru­pa zwięk­szy­ła ob­ro­ty o 12 proc., do 81,3 mln zł. Seg­ment odzie­żo­wy za­no­to­wał 35,3 mln zł przy­cho­dów ze sprze­da­ży de­ta­licz­nej, czy­li o 17 proc. wię­cej niż rok te­mu. Obroty W. Kru­ka wzro­sły w tym sa­mym tem­pie, do 42,7 mln zł.

Gru­dnio­we wyniki Vi­stu­li są dobre, bio­rąc pod uwa­gę nie­wiel­ki, bo 6-proc., wzrost po­wierzch­ni han­dlo­wej. Dynamika jest jed­nak nie­co niż­sza niż śred­ni wzrost ob­ro­tów w ca­łym 2015 r. (z po­wo­du mniej­szej sprze­da­ży hur­to­wej i prze­ro­bu usłu­go­we­go), któ­ry wy­niósł 16,6 proc. i po­zwo­lił na osią­gnię­cie 517 mln zł przy­cho­dów. To jednak naj­lep­szy rok Vi­stu­li od lat, spółka mo­gła za­ro­bić 31 mln zł net­to.

Do­brze po­ra­dzi­li so­bie też kon­ku­ren­ci Vi­stu­li. W grud­niu By­tom miał 15,8 mln zł przy­cho­dów ze sprze­da­ży de­ta­licz­nej, czy­li o 31 proc. wię­cej niż rok te­mu. Jednak tym razem, po raz pierwszy od paru miesięcy, firma okupiła wzrost obrotów spadkiem marży brutto do 51,3 proc. z 53,5 proc. W całym 2015 r. Bytom wypracował 122,7 mln zł przychodów ze sprzedaży detalicznej, co oznacza wzrost o 29,5 proc. Detaliczna marża brutto wzrosła do 54,7 proc. z 53,9 proc.

Próch­nik w grud­niu zwięk­szył skon­so­li­do­wa­ne przy­cho­dy o 24 proc., do 6,9 mln zł. To spo­ry wzrost, bio­rąc pod uwa­gę brak istot­ne­go przy­ro­stu po­wierzch­ni han­dlo­wej. Mo­to­rem sprze­da­ży by­ła w grud­niu (po­dob­nie jak w po­przed­nich mie­sią­cach) mar­ka Adam Fe­liks Próch­nik, któ­rej ob­ro­ty wzro­sły o 37 proc., do 4,75 mln zł. Eks­klu­zyw­ny i mo­do­wy brand Ra­ge Age po­pra­wił sprze­daż tyl­ko o 2 proc., do 2,1 mln zł. Z na­szych ob­li­czeń wy­ni­ka, że w ca­łym 2015 r. sieć de­ta­licz­na Próch­ni­ka zwięk­szy­ła ob­ro­ty o 17 proc., do 49,9 mln zł. W tym Adam Fe­liks Próch­nik za­no­to­wał wzrost o 20 proc., do 35,4 mln zł, zaś Ra­ge Age o 5 proc., do 13,9 mln zł.