W grudniu, najważniejszym dla handlu miesiącu w roku, średnie i małe firmy odzieżowe, takie jak Vistula, Bytom i Próchnik, pochwaliły się wysokim tempem wzrostu sprzedaży. Inaczej było z otwierającymi dużo sklepów CCC i LPP, których przychody nie były aż tak duże.
To, jak ważny jest grudzień, pokazuje Vistula – jej biznes odzieżowy osiąga wtedy o prawie dwie trzecie większe przychody niż średnio w pozostałych 11 miesiącach, a w jubilerskim W. Kruku – aż trzykrotnie większe. W 2015 r. grudzień okazał się udany – grupa zwiększyła obroty o 12 proc., do 81,3 mln zł. Segment odzieżowy zanotował 35,3 mln zł przychodów ze sprzedaży detalicznej, czyli o 17 proc. więcej niż rok temu. Obroty W. Kruka wzrosły w tym samym tempie, do 42,7 mln zł.
Grudniowe wyniki Vistuli są dobre, biorąc pod uwagę niewielki, bo 6-proc., wzrost powierzchni handlowej. Dynamika jest jednak nieco niższa niż średni wzrost obrotów w całym 2015 r. (z powodu mniejszej sprzedaży hurtowej i przerobu usługowego), który wyniósł 16,6 proc. i pozwolił na osiągnięcie 517 mln zł przychodów. To jednak najlepszy rok Vistuli od lat, spółka mogła zarobić 31 mln zł netto.
Dobrze poradzili sobie też konkurenci Vistuli. W grudniu Bytom miał 15,8 mln zł przychodów ze sprzedaży detalicznej, czyli o 31 proc. więcej niż rok temu. Jednak tym razem, po raz pierwszy od paru miesięcy, firma okupiła wzrost obrotów spadkiem marży brutto do 51,3 proc. z 53,5 proc. W całym 2015 r. Bytom wypracował 122,7 mln zł przychodów ze sprzedaży detalicznej, co oznacza wzrost o 29,5 proc. Detaliczna marża brutto wzrosła do 54,7 proc. z 53,9 proc.
Próchnik w grudniu zwiększył skonsolidowane przychody o 24 proc., do 6,9 mln zł. To spory wzrost, biorąc pod uwagę brak istotnego przyrostu powierzchni handlowej. Motorem sprzedaży była w grudniu (podobnie jak w poprzednich miesiącach) marka Adam Feliks Próchnik, której obroty wzrosły o 37 proc., do 4,75 mln zł. Ekskluzywny i modowy brand Rage Age poprawił sprzedaż tylko o 2 proc., do 2,1 mln zł. Z naszych obliczeń wynika, że w całym 2015 r. sieć detaliczna Próchnika zwiększyła obroty o 17 proc., do 49,9 mln zł. W tym Adam Feliks Próchnik zanotował wzrost o 20 proc., do 35,4 mln zł, zaś Rage Age o 5 proc., do 13,9 mln zł.