W 2015 r. CCC w Niemczech i Austrii miało około 45 mln zł straty operacyjnej, z czego większość stanowiła strata na rynku niemieckim – ocenia Piotr Bogusz, analityk DM mBanku. W tym roku straty mogą być podobne.
Pięć lat do zarobku?
Największa firma obuwnicza w Europie Środkowej zadebiutowała na rynkach zachodnich w drugiej połowie 2013 r., ale na razie wyniki nie są zachwycające – koszty w przeliczeniu na 1 mkw. są prawie dwukrotnie większe niż w Polsce (głównie z powodu wyższych kosztów pracy), a sprzedaż na mkw. jest niższa niż w naszym kraju.
Na koniec 2015 r. CCC miało w Niemczech i Austrii w sumie 78 sklepów o łącznej powierzchni 49,6 tys. mkw. Do końca 2017 r. chce rozbudować sieć do 166 salonów o powierzchni 103,5 tys. mkw.
– Tak duża ekspansja CCC będzie negatywnie wpływać na wyniki, bo nowo otwierane sklepy potrzebują czasu, aby osiągać optymalną sprzedaż, natomiast koszty ponoszone są już w pełnym zakresie od początku – wyjaśnia Sylwia Jaśkiewicz, analityk DM BOŚ.
Zdaniem naszych rozmówców uzyskanie rentowności przez CCC w Austrii i Niemczech do końca 2017 r., tak jak zakłada zarząd, będzie trudnym zadaniem. – H&M i Inditex potrzebowały około pięciu lat na osiągnięcie zysków w Niemczech. Sądzę, że bardziej realnym terminem jest 2018 r. w Austrii i 2019 r. w Niemczech – mówi Bogusz.