Nadzieja dla marketów?

Dość dobre wyniki Carrefoura zwróciły uwagę na wielkie problemy hipermarketów. Niedawno były liderami, dzisiaj tracą rynek najszybciej.

Publikacja: 10.03.2016 21:00

Nadzieja dla marketów?

Foto: 123RF

Francuski gigant w 2015 r. poprawił niemal wszystkie wskaźniki, od przychodów po marże i zysk. Firma wzorem ostatnich lat nie podała wyników dla Polski, informując jedynie, że kraje europejskie poza Francją miały w sumie 1,2 proc. wzrostu przychodów, a na wszystkich rynkach firma odnotowała poprawę zyskowności.

Po wynikach firmy widać, jak wielki przełom dokonał się w branży w ostatnich latach. Carrefour podaje, że na niemal 12,3 tys. sklepów, które ma na całym świecie, już tylko 1,5 tys. to największe supermarkety. W Polsce proporcje też zmieniają się już od dawna. Na koniec 2015 r. francuska sieć miała u nas 84 hipermarkety, 153 supermarkety oraz 576 sklepów osiedlowych.

W ostatnich latach zdecydowanie priorytetem są mniejsze formaty, które są w stanie skuteczniej walczyć o klientów z najdynamiczniej rosnącymi dyskontami czy sieciami convenience typu Żabka.

Hipermarkety są ofiarami zmiany oczekiwań klientów, którzy nie chcą dzisiaj robić dużych zakupów raz na tydzień, ale wolą częściej wydawać mniejsze kwoty. Priorytetem jest świeżość produktów, zatem wygodniej jest nawet codziennie, czy co drugi dzień, wybrać się do sklepu blisko domu.

Carrefour niedawno rozpoczął w naszym kraju swoją największą kampanię reklamową, ale na wielkie zmiany nie ma co liczyć. Tym bardziej że ogółem rynek wygląda dzisiaj zupełnie inaczej niż wówczas, gdy ekspansja hipermarketów była w punkcie szczytowym.

W 2015 r. według danych Nielsena nominalnie rynek FMCG (dóbr szybkozbywalnych) urósł u nas tylko o 2 proc., co nawet na tle Europy, zmagającej się ciągle ze skutkami kryzysu, jest wynikiem nieco poniżej średniej.

– W ostatnich latach rynek wewnętrzny dóbr konsumpcyjnych wyhamował, a jego wzrost stymulował głównie eksport. Dodatkowo ubiegłoroczna deflacja cen detalicznych również odbiła się na statystyce wzrostu rynku – mówi Piotr Grauer, dyrektor w KPMG w Polsce. – Można oczekiwać, iż planowany podatek od sprzedaży detalicznej paradoksalnie poprawi tę statystykę, gdyż wzrost cen na półce przełoży się na wyższy wskaźnik wzrostu wartości rynku.

Polski rynek jest też dość specyficzny i nic nie wskazuje na to, aby miał się upodobnić choćby do niemieckiego czy francuskiego.

– Choć pod względem poziomu wydatków na kategorie FMCG Polskę dzieli jeszcze spory dystans od państw zachodnich, to rynek zaczął już dojrzewać, wcześniej niż ktokolwiek mógł się spodziewać. Widać to zwłaszcza po kategoriach chemicznych – mówi Karol Czupryński, konsultant w Boston Consulting Group.

– Dwucyfrowe dynamiki odchodzą do przeszłości, jedynie e-sprzedaż FMCG może teraz rosnąć o ponad 20 proc. Handel, nawet przy wygaszeniu deflacji, będzie rosnąć maksymalnie o kilka procent. Konsumenci zmieniają zwyczaje, co czwarty choć raz kupił towary spożywcze w sieci i można spodziewać się rozwoju tego segmentu – dodaje.

Francuski gigant w 2015 r. poprawił niemal wszystkie wskaźniki, od przychodów po marże i zysk. Firma wzorem ostatnich lat nie podała wyników dla Polski, informując jedynie, że kraje europejskie poza Francją miały w sumie 1,2 proc. wzrostu przychodów, a na wszystkich rynkach firma odnotowała poprawę zyskowności.

Po wynikach firmy widać, jak wielki przełom dokonał się w branży w ostatnich latach. Carrefour podaje, że na niemal 12,3 tys. sklepów, które ma na całym świecie, już tylko 1,5 tys. to największe supermarkety. W Polsce proporcje też zmieniają się już od dawna. Na koniec 2015 r. francuska sieć miała u nas 84 hipermarkety, 153 supermarkety oraz 576 sklepów osiedlowych.

Handel
Zalando chce przejąć konkurencyjny sklep internetowy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Polacy ruszyli na luksusowe zakupy
Handel
Świat nadal handluje z Rosją. Które firmy są na liście wstydu?
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Handel
Handel jest najbardziej zadłużoną branżą. Powodem wojna sieci dyskontów