#RZECZoBIZNESIE: Michał Kanownik: 500 plus nie przekłada się na podwyżki cen elektroniki i AGD

Nie tylko 500 plus miało pozytywny wpływ na rynek RTV i AGD w 2016 roku – uważa Michał Kanownik, prezes Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego ZIPSEE „Cyfrowa Polska"

Aktualizacja: 07.10.2016 16:53 Publikacja: 07.10.2016 16:00

#RZECZoBIZNESIE: Michał Kanownik: 500 plus nie przekłada się na podwyżki cen elektroniki i AGD

Foto: Rzeczpospolita

Duży wpływ miały też Euro i Igrzyska Olimpijskie. A jakie będą perspektywy w 2017? Michał Kanownik mówił też czemu trzyma kciuki za Nokię oraz rozprawiał się z mitem zaprogramowanych awarii sprzętu.

Czy program 500 plus nakręcił sprzedaż elektroniki użytkowej w Polsce?

Z całą pewnością każda złotówka dodatkowa w kieszeni konsumenta pomaga w napędzeniu gospodarki, napędzeniu chęci zakupów u konsumentów. Na elektronikę również tak to podziałało. Na szczęście w tym roku nałożyło się na ten element 500 plus kilka elementów dodatkowych, typu sportowych wydarzeń, które pochłaniały nas całkowicie – Euro, Igrzyska - co w naturalny sposób napędza na przykład sprzedaż telewizorów. Więc niewątpliwie tutaj efekt zwrotny był pozytywny dla całego rynku.

A jakie kategorie najbardziej zyskują? Wspomniał pan telewizory

Z całą pewnością telewizory. Branża AGD na pewno, gdyż tutaj jest niewątpliwie cały czas niedobór tego sprzętu na rynku, cały czas nasycenie jest nie takie, jak być powinno. Polacy chętnie wymieniają sprzęt. I co ważne, akurat sam kupując telewizor w zeszłym tygodniu, dostrzegłem, że Polacy chętnie kupują te lepsze modele, widać, że mają większy zasób gotówki do dyspozycji.

Widać podwyżki cen w tej chwili, chociażby w związku z tym, że ludzie mają bardziej zasobne portfele? Chociażby przez 500 plus, o którym wspomnieliśmy? Czy sklepy, producenci, to wykorzystują podnosząc jednak ceny?

Nie. Raczej musimy doszukiwać się chęci wykorzystania potencjału skupowego konsumentów poprzez akcje promocyjne, poprzez kuszenie konsumentów dodatkami typu, kupujesz telewizor dostaniesz głośnik, słuchawki...

Konsumenci szukają ofert atrakcyjnych względem dodatków i cenią sobie, jeżeli sklep oferuje im coś więcej niż sam produkt. A sklepy raczej wolą przyciągnąć konsumenta czymś atrakcyjnym niekoniecznie zarabiając dodatkowy procent na marży, bo to się może na dłuższą metę nie opłacać.

A jak to wygląda ze sprzętem? Czy to jest prawda, że producenci dostarczają sprzęt, który łatwiej się psuje, żeby móc kolejne generacje łatwiej wprowadzać?

To jest mit, który funkcjonuje na rynku europejskim od wielu lat. Musimy mieć świadomość, że to jest oparte na tym, że sprzęt się psuje. I konsumenci często wyciągają takie wnioski, że psuje się, bo tak został zaprogramowany.

Musimy mieć świadomość tego, że producent tworząc urządzenia coraz bardziej skomplikowane, z coraz większą funkcjonalnością, odpowiada na potrzeby rynku. To my, wybierając towar wymuszamy na producentach coraz większą funkcjonalność tego urządzenia.

Siłą rzeczy im więcej funkcji w danym urządzeniu, czy telefonie, czy telewizorze, tym więcej może się zepsuć w trakcie użytkowania. Ale to na pewno to nie jest przemyślana strategia firm, żeby inwestować w badania, które spowodują, że zepsuje się w danym momencie. Bo proszę pamiętać, że w przedłużonym okresie gwarancyjnym, nawet niewielka pomyłka w takim oprogramowaniu mogłaby spowodować ogromne koszty dla producenta, gdyby sprzęt popsuł się o miesiąc za wcześnie.

Jeżeli mówimy o psuciu się. To czy konsumenci zwracają uwagę na takie sytuacje, jak palące się baterie? Czy kierują się tym przy wyborze?

Takie sytuacje są świetnym testem dla konsumenta na odpowiedzialność firmy. Jeżeli firma jest w stanie szybko zareagować w odpowiedni sposób, wziąć na siebie pełną odpowiedzialność i wyciągnąć wnioski na przyszłość, to dla konsumenta może być jeszcze większa gwarancja, że warto wybrać tę markę.

Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?