Optymistyczny jak Polak. Pokonaliśmy Brytyjczyków i Francuzów

Nastroje konsumenckie w całej Europie są na niskim poziomie, co przekłada się na ograniczane wydatki i oszczędzanie. Zaskakująco dobrze prezentują się oceny Polaków, którzy spośród dużych państw europejskich wypadają zdecydowanie najlepiej.

Publikacja: 21.05.2025 04:36

Polacy liderami optymizmu

Polacy liderami optymizmu

Foto: Damian Lemanski/Bloomberg

W Wielkiej Brytanii i Francji ponad 80 proc. respondentów ocenia gospodarkę negatywnie. W Polsce podobne zdanie ma 55 proc. konsumentów. Jednocześnie wydatki ogranicza połowa badanych Europejczyków, szczególnie we Włoszech i Francji, gdzie robi tak ponad 50 proc. społeczeństwa. W Polsce zaś 28 proc. osób deklaruje wzrost wydatków w ostatnim roku. To zdecydowanie najlepszy wynik wśród analizowanych rynków – wynika z badania Consumer Navigator, przeprowadzonego przez Grupę dentsu w pięciu krajach europejskich. „Rzeczpospolita” pisze o nim jako pierwsza.

Foto: Paweł Krupecki

Polacy liderami optymizmu

Autorzy badania zauważają, że choć wskaźniki nastrojów dla Polski nadal nie są rewelacyjne, to mimo wszystko na tle innych państw pokazują one nasze relatywnie mniejsze obawy niż na Zachodzie. – Badanie pozwala porównać perspektywy konsumentów w różnych krajach w kontekście niepewności ekonomicznej i rosnących kosztów życia – mówi Agata Szymańska, dyrektor strategii w dentsu Polska. – Choć ogólne nastroje w Europie są raczej pesymistyczne, Polacy na tle innych narodowości wykazują nieco większy spokój – dodaje.

W Polsce 55 proc. konsumentów ocenia stan gospodarki jako zły – dla porównania we Francji i Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi odpowiednio 81 i 80 proc. Jednocześnie tylko 35 proc. Polaków spodziewa się pogorszenia sytuacji gospodarczej w najbliższych 6–12 miesiącach – to również najlepszy wynik spośród analizowanych krajów. Dla porównania – we Francji taki pogląd deklaruje 58 proc. respondentów, a w Wielkiej Brytanii – 46 proc.

Czytaj więcej

Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej

W ocenie gospodarki istotne są różnice pokoleniowe – zwłaszcza w Europie Zachodniej. Generacja Baby boomers, czyli osoby powyżej 55. roku życia, najczęściej deklaruje pesymizm z wynikiem 42 proc.,  podczas gdy tylko 8 proc. osób z najmłodszej grupy pokolenia Z uznaje sytuację za złą. Co więcej, niemal 30 proc. młodszych konsumentów uważa stan gospodarki za bardzo dobry.

Nadzieje na poprawę w gospodarce

Mimo ogólnej niepewności, wielu konsumentów w Europie utrzymuje względnie stabilną osobistą sytuację finansową. Największe nadzieje na poprawę własnych finansów wyrażają Polacy, co czwarty spodziewa się polepszenia swojej sytuacji w ciągu najbliższych miesięcy. Również Hiszpanie okazują się nieco bardziej optymistyczni niż reszta przebadanych społeczeństw naszego kontynentu. Z kolei pogorszenia sytuacji spodziewa się aż 58 proc. Francuzów czy 46 proc. Brytyjczyków.

– Żyjemy w niestabilnym świecie, a brak poczucia bezpieczeństwa wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Wydatki konsumpcyjne są powiązane nie tylko z realną sytuacją gospodarczą, ale również z jej osobistą percepcją. Badanie zostało przeprowadzone pod koniec lutego. Bez wątpienia polityka Trumpa i wojny celne w tym okresie zdominowały media i wpłynęły na nastroje społeczne – mówi Tomasz Stamirowski, partner zarządzający w Avallon MBO. – Zarówno Francja, jak i Wielka Brytania eksportują bezpośrednio do USA ponadczterokrotnie więcej niż Polska. Dodatkowo dochodzą pośrednie skutki tej sytuacji, takie jak obawy przed napływem tanich produktów z Chin. Proces odchodzenia od globalizacji ma dziś silniejszy wpływ na kraje zachodnie niż na Polskę – podobnie jak wdrażanie sztucznej inteligencji, które może zagrażać wielu zawodom – dodaje.

Czytaj więcej

Polska giełda bryluje na tle świata. „Ignorowana supergwiazda" przyciąga inwestorów

Zdaniem eksperta na tle badanych krajów Polska wyróżnia się bardzo niskim poziomem bezrobocia, co pozostaje naszym istotnym atutem. Warto także zwrócić uwagę na strukturę wydatków konsumenckich. – W Polsce tylko 25 proc. badanych planowało w ciągu najbliższych trzech miesięcy wyjazd wakacyjny, podczas gdy we Francji odsetek ten wynosił 43 proc. W Polsce dominują wydatki podstawowe, co czyni je bardziej odpornymi na wahania – ocenia Tomasz Stamirowski. – W ostatnich latach politycy przyzwyczaili się do walki z kryzysami głównie za pomocą narzędzi polityki monetarnej. Ma to swoje ograniczenia. Dlatego powinniśmy koncentrować się na wzmacnianiu przedsiębiorców i ich konkurencyjności, bo ryzyko poważniejszego kryzysu jest realne – dodaje.

Zaciskanie pasa

Autorzy badania zauważają, że połowa europejskich konsumentów ograniczyła swoje wydatki w ostatnim roku ze względu na sytuację gospodarczą. Najwięcej takich deklaracji padło we Włoszech (56 proc.) i we Francji 54 proc. W Polsce odsetek osób, które ograniczyły wydatki, wynosi tylko 19 proc., a więcej, bo 28 proc., respondentów deklaruje, że ich wydatki wzrosły – to najwyższy wynik spośród wszystkich krajów. – Polacy racjonalizują swoje wybory – skupiają się na potrzebach podstawowych, kontrolują budżet, ale mimo to nie rezygnują z przyjemności życia codziennego – komentuje Agata Szymańska z dentsu Polska.

Niemal dwie trzecie konsumentów w regionie twierdzi, że obecnie bardziej wnikliwie kontroluje swoje wydatki. Popularne są zakupy w dyskontach, odkładanie większych wydatków na później oraz korzystanie z programów lojalnościowych.

W Wielkiej Brytanii i Francji ponad 80 proc. respondentów ocenia gospodarkę negatywnie. W Polsce podobne zdanie ma 55 proc. konsumentów. Jednocześnie wydatki ogranicza połowa badanych Europejczyków, szczególnie we Włoszech i Francji, gdzie robi tak ponad 50 proc. społeczeństwa. W Polsce zaś 28 proc. osób deklaruje wzrost wydatków w ostatnim roku. To zdecydowanie najlepszy wynik wśród analizowanych rynków – wynika z badania Consumer Navigator, przeprowadzonego przez Grupę dentsu w pięciu krajach europejskich. „Rzeczpospolita” pisze o nim jako pierwsza.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
Polska giełda bryluje na tle świata. „Ignorowana supergwiazda" przyciąga inwestorów
Gospodarka
17 pakiet sankcji antyrosyjskich przyjęty. Są ciekawe szczegóły
Gospodarka
Dłużej nie da się tego ukryć. W Rosji gwałtownie zwalnia gospodarka
Gospodarka
Niskie podatki, tanie kredyty i więcej mieszkań. Kandydaci na prezydenta obiecują
Gospodarka
Co proponują kandydaci na prezydenta dla gospodarki i na czyj koszt? Szybki przegląd