Reklama

Norweski fundusz: ponad miliard euro/dolarów zysku dziennie

Największy na świecie Rządowy Globalny Fundusz Emerytalny Norfund/Oljefondet, nazywany popularnie norweskim funduszem naftowym ze względu na główne źródło zysków, zarobił w I kwartale rekordowe 1,21 bln koron (103 mld euro, 109 mld dolarów) dzięki poprawie notowań spółek technologicznych i ciągłemu boomowi na sztuczną inteligencję.

Publikacja: 19.04.2024 08:40

Norweski fundusz: ponad miliard euro/dolarów zysku dziennie

Foto: Bloomberg

To największa suma od czasu jego utworzenia w 1996 r. przez rząd Norwegii, dająca zwrot od kapitału 6,3 proc. i zwiększająca ten kapitał do niebotycznej sumy 17 719 mld koron (1508 mld euro). — Nasze inwestycje w akcje dały bardzo solidny zwrot w I kwartale — stwierdził w komunikacie wiceprezes funduszu, Trond Grande i dodał, że największych korzyści przysporzyły najważniejsze na świecie spółki technologiczne nazywane „Siedmiu Wspaniałych”, zwłaszcza NVIDIA i Microsoft. — Pierwsza robi sprzęt do sztucznej inteligencji, a co do innych, to są mocno zaawansowane w szukaniu sposobów wykorzystywania tej nowej technologii i oczywiście robią na tym pieniądze, jak Microsoft wśród firm czy Meta Platforms w mediach społecznościowych — powiedział Reuterowi.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Gospodarka
To polskie firmy mają realizować inwestycje w Polsce. Rząd opracowuje zasady
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Gospodarka
Tak Światowa Organizacja Zdrowia pomaga Rosji. „Ryzyko legitymizacji reżimu”
Gospodarka
Co nowy rząd Andreja Babiša może przynieść Czechom?
Gospodarka
Czy Niemcy czeka kryzys? Szef instytutu Ifo ostrzega: Sytuacja jest dramatyczna
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Gospodarka
Czarny czwartek Kremla. USA uderzają w ropę, a Unia w banki i sojuszników Rosji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama