Ministrowie gospodarki Niemiec i Francji rozmawiają w USA o subwencjach

Robert Habeck i Bruno Le Maire udają się do Waszyngtonu na rozmowy o przychylnym traktowaniu firm z Europy i o subwencjach związanych z ekologią.

Publikacja: 05.02.2023 20:15

Ministrowie gospodarki Francji Bruno Le Maire

Ministrowie gospodarki Francji Bruno Le Maire

Foto: AFP

Europie podoba się duża dynamika administracji USA we wdrażaniu ekologicznych przemian w energetyce, co przewiduje ustawa o zwalczaniu inflacji IRA, ale obawia się, że 369 mld dolarów subwencji dla producentów z Ameryki Płn. może zachęcić do przeprowadzki firmy z Europy. Niektórzy w Europie twierdzą, że takie subwencje naruszają przepisy WTO, ale nikt nie ma zamiaru doprowadzić do wojny handlowej ze Stanami. Europa ma nadzieję, że uda się jej wpłynąć na praktyczne stosowanie tej ustawy. — Z niemieckiego punktu widzenia ważne jest przekonanie Amerykanów, by sposób korzystania z tej ustawy maksymalnie unikał dyskryminowania innych — uważa Tanja Görner, dyrektor generalny organizacji pracodawców BDI.

Ministrowie Habeck i Le Maire mają spotkać się 7 lutego z amerykańskimi odpowiednikami. Będzie to na dwa dni przed szczytem Unii, kiedy przywódcy 27 krajów będą zapoznawać się z planami zwiększenia pomocy publicznej dla firm i innych posunięć, aby Europa mogła konkurować jako ośrodek produkcji e-pojazdów i innych wyrobów przyjaznych dla środowiska. — Ten specjalny szczytu powinien dać sygnał, że europejską odpowiedzią na ustawę IRA będzie europejska ustawa IRA, podobna w narzędziach, zakresie i w działaniach — stwierdziła osoba z biura prasowego Volkswagena. W Niemczech dyskusja o IRA skupia się na możliwych niekorzystnych aspektach dla firm motoryzacyjnych, które są od lat istotą niemieckiego sukcesu eksportowego, a teraz stoją przed wyzwaniem, jakim jest odchodzenie od paliw kopalnych.

Czytaj więcej

Unia wspiera kraje i firmy w walce z USA i Chinami

Jednym z celów podróży obu ministrów jest szukanie dla Europy traktowania przez USA podobnie jak Kanady i Meksyku. — Jeśli ministrom to się uda, to będzie to duży sukces — uznał szef działu zagranicznego w Mercedes-Benz.

Resort finansów USA podał w grudniu, że ulga podatkowa 7500 dolarów mogłaby dotyczyć też e-pojazdów z leasingu. Szefowa organizacji producentów VDA, Hildegard Müller zwróciła jednak uwagę, że tylko część europejskich e-aut kwalifikowałaby się do takiej ulgi. Eksperci twierdzą, że polowa niemieckich.

Istotna jest też wysokość tej ulgi, ma one duże własne możliwości. Osoba z kół rządowych w Berlinie uważa, że europejska ulga mogłaby być podobna do amerykańskiej. Kanclerz Olaf Scholz podał w styczniu, że w latach 2023-26 będzie dostępne 180 mld euro z funduszu na klimat i przekształcenia, a pieniądze z IRA są przewidziane na 10 lat.

– Wysokość subwencji w Europie jest podobna, a nawet większa od amerykańskich, więc nie w tym problem. Problemem są zachęty do przenoszenia produkcji do Stanów — stwierdził wysoki urzędnik UE. Wszystkie razem mogą kusić firmy z Europy, która stanie się mniej atrakcyjnym miejscem do produkowania. Bruksela już zaproponowała działania mające zwiększyć atrakcyjność Europy. Według H. Müller z VDA, najważniejsze, by unijny zielony plan przemysłowy wdrożyć szybko i bez biurokracji.

Europie podoba się duża dynamika administracji USA we wdrażaniu ekologicznych przemian w energetyce, co przewiduje ustawa o zwalczaniu inflacji IRA, ale obawia się, że 369 mld dolarów subwencji dla producentów z Ameryki Płn. może zachęcić do przeprowadzki firmy z Europy. Niektórzy w Europie twierdzą, że takie subwencje naruszają przepisy WTO, ale nikt nie ma zamiaru doprowadzić do wojny handlowej ze Stanami. Europa ma nadzieję, że uda się jej wpłynąć na praktyczne stosowanie tej ustawy. — Z niemieckiego punktu widzenia ważne jest przekonanie Amerykanów, by sposób korzystania z tej ustawy maksymalnie unikał dyskryminowania innych — uważa Tanja Görner, dyrektor generalny organizacji pracodawców BDI.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
Elisabetta Falcetti: Nowa strategia EBOiR-u dla Polski tuż-tuż
Gospodarka
Alexander von zur Muehlen, Deutsche Bank: Europa potrzebuje głębszej integracji, żeby konkurować o kapitał
Gospodarka
Polska zmniejszyła dystans do Niemiec. Ile w tym zasługi UE? Jest analiza EBOR
Gospodarka
Donald Trump zdradził, co chce zrobić z imigrantami w USA
Gospodarka
Wojna nakręca korupcję w Rosji. Wiemy, ile wynosi najpopularniejsza łapówka