„Nasza współpraca zamiast się zmniejszać, to się rozwija. Tak jak zostały dozwolone dostawy węgla przez Chasan-Radżin (wspólny gospodarczy projekt Rosji i KRLD), to i węgiel jedzie. Uruchomiliśmy też połączenie promowe. Z czasem spodziewany się też ruchu pasażerskiego i turystycznego” - zapowiedział dziś Aleksandr Osipow, wicemister ds rozwoju Dalekiego Wschodu Rosji, dla agencji Interfaks.
Zaznaczył, że strona rosyjska przestrzega uchwalonych przez ONZ sankcji wobec Korei Północnej.
„ Robimy tylko to, co nie jest zabronione sankcjami. I tak chcemy rozwijać turystykę i gospodarkę regionów przygranicznych”.
Rosyjskie koleje państwowe (RŻD) dostarczają linią Chasan-Radżin do KRLD rosyjski węgiel. W marcu z tego projektu wycofała się Korea Południowa. Rosja i Północ utworzyły w porcie Radżin wolną strefę ekonomiczną, której nie obejmują sankcje. Zarządza nią firma, w której Rosjanie (RŻD) mają dwie trzecie udziałów, a resztę reżim Kima.
W latach 2008-2013 rosyjskie koleje wydały 10,6 mld rubli na modernizację 52 km linii do Korei Płn. i budowę terminala przeładunkowego w porcie Radżin. Organizacją dostaw towarów eksportowych przez KRLD zajmuje się inna spółka zależna rosyjskich kolei RŻD-Logistyka.