Wybrano słowo roku. Skala wyszukiwania była rekordowa

Merriam-Webster, znany amerykański dom wydawniczy, publikujący m.in. słowniki i dzieła językoznawstwa, ogłosił wynik corocznego konkursu na wyraz roku. Dość niespodziewanie nie była to żadna oryginalna, nietypowa fraza.

Publikacja: 28.11.2023 11:51

Fałszywe treści i powszechna dezinformacja to już codzienność. Na zdjęciu popularny w sieci fejk wyg

Fałszywe treści i powszechna dezinformacja to już codzienność. Na zdjęciu popularny w sieci fejk wygenerowany za momocą AI

Foto: X, Eliot Higgins (@EliotHiggins)

Wygrało słowo „autentyczny”. W kontekście rosnącej dezinformacji w mediach społecznościowych, a także boomu na sztuczną inteligencję, którego doświadczaliśmy w 2023 r. wraz z rosnącą popularnością konwersacyjnego bota ChatGPT i podobnych mu technologii, werdykt Merriam-Webster wydaje się nad wyraz trafny. Tym bardziej, że w uzasadnieniu wydawnictwo podało, iż już w poprzednich latach skala wyszukiwanie słowa „autentyczny” była znacząca, a w tym roku pobiła wszelkie rekordy. – W 2023 r. obserwujemy rodzaj kryzysu autentyczności. Zdajemy sobie sprawę, że kwestionując autentyczność, cenimy ją jeszcze bardziej – skomentował wyniki dla Associated Press redaktor naczelny wydawnictwa Peter Sokolowski.

Czytaj więcej

Stworzył religię na bazie sztucznej inteligencji. Levandowski powraca

Wyraz „autentyczny” ma wiele znaczeń - oznacza, że coś nie jest fałszywe, ani imitowane, jest również synonimem prawdziwego i rzeczywistego. Ale autentyczność może odnosić się też do wierności swoim przekonaniom, własnej osobowości i charakterowi. „Autentyczność jest trudna do zdefiniowania, stąd tak wiele osób sięga do słownika” – argumentuje w oświadczeniu Merriam-Webster. I wskazuje, że do dużego zainteresowania „autentycznością” przyczynił się zalew tzw. deepfake’ów.

Zatarła się granica między tym co prawdziwe a tym co fałszywe

Fałszywe treści i powszechna dezinformacja „doprowadziły do „zatarcia granicy między tym, co prawdziwe, a tym, co fałszywe”. Eksperci Merriam-Webster twierdzą, że dodatkowe wątpliwości mnoży teraz technologia AI. „Czy możemy mieć pewność, że student samodzielnie napisał daną pracę? Czy możemy wierzyć, że polityk złożył takie oświadczenie, jak widzimy w sieci? Dziś już nie zawsze możemy ufać temu, co widzimy” – podkreśla Sokolowski.

Czytaj więcej

Antysemicki eksces Elona Muska. Technologiczny gigant nie chce się reklamować

Ubiegłorocznym słowem roku był wyraz również nawiązujący do kwestii wiarygodności – chodziło o wyraz „gaslighting”, który można tłumaczyć jako oświetlenie gazowe, bądź podpalanie gazu. Słowo to, według Newport Institute, w praktyce można rozumieć jako formę manipulacji i nadużycia, w ramach której manipulator próbuje wmówić ofierze, że to, co się z nią lub wokół niej dzieje, nie jest prawdziwe, a rzeczywistość jest zupełnie inna. Wówczas liczba wyszukiwań tego sformułowania wzrosła o 1740 proc. w ciągu roku. W 2021 r. słowem roku wybrano „szczepionkę”. Co ciekawe, wśród najczęściej wyszukiwanych wyrazów 2023 r. – obok „autentycznści” – były m.in. dystopia, deepfake, X, czy kibuc i implozja.

Wygrało słowo „autentyczny”. W kontekście rosnącej dezinformacji w mediach społecznościowych, a także boomu na sztuczną inteligencję, którego doświadczaliśmy w 2023 r. wraz z rosnącą popularnością konwersacyjnego bota ChatGPT i podobnych mu technologii, werdykt Merriam-Webster wydaje się nad wyraz trafny. Tym bardziej, że w uzasadnieniu wydawnictwo podało, iż już w poprzednich latach skala wyszukiwanie słowa „autentyczny” była znacząca, a w tym roku pobiła wszelkie rekordy. – W 2023 r. obserwujemy rodzaj kryzysu autentyczności. Zdajemy sobie sprawę, że kwestionując autentyczność, cenimy ją jeszcze bardziej – skomentował wyniki dla Associated Press redaktor naczelny wydawnictwa Peter Sokolowski.

0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Rewolucja w firmie, która stworzyła ChatGPT. Polak objął kluczową funkcję
Globalne Interesy
ChatGPT mocno przyspiesza. Tymczasem konkurencja w AI ma poważne problemy
Globalne Interesy
Koniec tanich zakupów w Temu czy Shein? Polska szykuje uderzenie w chińskie serwisy
Globalne Interesy
Wielki sojusz w sztucznej inteligencji. Boty ChatGPT masowo wejdą do smartfonów
Globalne Interesy
Ameryka wstaje z kolan. Koniec z kłopotliwym uzależnieniem od Rosji w kosmosie