Jak wynika z badania Café Monitor ARC Rynek i Opinia o 12 pkt. proc. wzrósł w ciągu ostatnich dwóch lat odsetek osób pijących kawę poza domem. Obecnie to już 54 proc. ankietowanych, wobec 49 proc. z 2021. W pandemicznym 2020 r. odpowiedziało tak tylko 42 proc., zaś w przed pandemicznym 2019 r. 51 proc. Najwyższy odsetek osób, bo aż 41 proc. stanowią ci, którzy odwiedzają miejsca serwujące kawę kilka razy w miesiącu. W porównaniu z danymi sprzed dwóch lat o jedną trzecią spadł odsetek osób pijących kawę poza domem codziennie - z 9 proc. w 2020 roku do 6 proc. w 2022 r.

Czytaj więcej

Piotr Skwirowski: Dobijanie gastronomii VAT-em

Dwie spośród trzech ulubionych kaw Polaków to kawy z mlekiem. Mimo iż w wielu punktach sprzedających kawę można wybrać mleko bez laktozy oraz mleko roślinne, nie mają one aż tak wielu zwolenników.

W porównaniu z ubiegłym rokiem o 9 p.p. wzrósł odsetek osób, które przyznają, że picie kawy jest dla nich rytuałem i piją ją dla przyjemności. Najczęściej jednak powodem picia kawy jest jej smak i przyzwyczajenie. Co trzeci kawosz pijący kawę poza domem przyznaje, że potrzebuje kawy, by rozpocząć dzień.

- Zauważalna jest zmiana stosunku Polaków do picia kawy poza domem. Konsumenci, traktujący niegdyś kawę wypitą na mieście jako kofeinowy strzał energii i ratunek przed zmęczeniem, obecnie zmieniają swoje podejście, traktując proces picia kawy na mieście jako swego rodzaju rytuał i przyjemność. I z tego rytuału nie chcą rezygnować, na co wskazuje rosnący z roku na rok procent osób pijących kawę poza miejscem zamieszkania - mówi autorka raportu, Natalia Sieroń z ARC Rynek i Opinia.

– Wysoki wskaźnik inflacji i, co za tym idzie, rosnące ceny produktów nie odstraszają kawoszy – konsumenci są w stanie wydać więcej pieniędzy na kawową przyjemność niż w ubiegłym roku, co potwierdza wzrost, w porównaniu do lat poprzednich, średniej kwoty wydawanej w czasie jeden wizyty w kawiarni sieciowej - dodaje.

Czytaj więcej

Giuseppe Lavazza: Inflacja nie oszczędza kawy. Ceny wzrosną o 8–10 proc.