Kompan.pl jest jedną z najszybciej rozwijających się agencji interaktywnych w Europie Centralnej. Dostarcza wysokiej jakości ruch na strony internetowe i zamienia go w efekty sprzedażowe. Oferuje rozwiązania technologiczne i reklamowe dla ponad 2000 klientów.
– Przez sześć lat sami budowaliśmy struktury organizacyjne, zdobywaliśmy klientów, podnosiliśmy kompetencje. Ale w pewnym momencie doszliśmy do etapu, w którym konieczne stało się zaangażowanie znacznego kapitału w celu zapewnienia stabilności rozwoju poprzez możliwość obsługiwania sporych budżetów marketingowych – mówi Mateusz Ostachowski, współwłaściciel spółki Kompan.pl. – Banki odpadały, ponieważ żaden nie udzieli kredytu takim firmom jak my – małym, działającym w branży nowoczesnych technologii, które nie chcą pieniędzy na inwestycje w środki trwałe, ale – tak jak my – na stworzenie nowych produktów i powiększenie sieci dystrybucji – mówi Ostachowski. Interesujący był pomysł wejścia na New Connect. Taka operacja z jednej strony oznaczała jednak wysokie koszty, a z drugiej brak dodatkowych korzyści. Kompan.pl rozpoczął więc współpracę z funduszem Internet Ventures, który zainwestował w firmę, kapitał i swoje doświadczenie biznesowe.
Sytuacja firmy Kompan.pl nie jest w Polsce odosobniona. Wielu przedsiębiorców z nowatorskimi pomysłami, zwłaszcza na wczesnym etapie rozwoju, ma trudności z pozyskaniem kapitału. Działające już instytucje finansowe najczęściej odmawiają im wsparcia, bo ich innowacyjne projekty są uznawane za obciążone zbyt dużym ryzykiem.
Tę lukę powoli wypełnia Krajowy Fundusz Kapitałowy, którego głównym źródłem kapitału są pieniądze unijne z programu „Innowacyjna gospodarka" – na wsparcie funduszy podwyższonego ryzyka przeznaczano ok. 650 mln zł. To właśnie dzięki tym pieniądzom powstają fundusze venture capital (VC), które mogą inwestować w innowacyjne małe i średnie firmy – maksymalnie 1,5 mln euro. Nawet wtedy, gdy projekt jest dopiero w fazie zalążkowej, to znaczy przedsiębiorca ma pomysł, ale nie ma środków, by przekuć go w sukces.
Tak właśnie było z obecną firmą PressPad. – W naszym przypadku inwestycja funduszu Innovation Nest nastąpiła na bardzo wczesnym etapie rozwoju projektu. Ja oraz dwóch moich wspólników wpadliśmy na pomysł aplikacji pomocnej w transferowaniu tradycyjnych magazynów papierowych na nowoczesne nośniki – tablety, smartfony, iPady itp. – opowiada Paweł Nowak, prezes firmy PressPad. – Ponieważ sami prowadziliśmy już oddzielne firmy, stwierdziliśmy, że potrzebujemy partnera do współpracy nad PressPadem. Dzięki wejściu do naszej spółki funduszu w trójkę byliśmy w stanie skupić się w 100 proc. na produkcie. Fundusz pomógł nam także przy samym produkcie oraz strategii wejścia na rynek – dodaje Nowak.