Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Jak zbudować nowy system kolejowy

Plany dotyczące rozbudowy sieci kolejowej są ambitne, ale wymagają dobrej analizy – mówili eksperci debatujący w Karpaczu.

Aktualizacja: 10.09.2021 10:41 Publikacja: 09.09.2021 19:55

Eksperci dyskutowali o kierunkach modernizacji i rozwoju sieci kolejowej w Polsce.

Eksperci dyskutowali o kierunkach modernizacji i rozwoju sieci kolejowej w Polsce.

Foto: ISW

Kolej Dużych Prędkości oraz jej wpływ na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym były tematem debaty w Karpaczu z udziałem przedstawicieli samorządu, PKP, PKP Energetyki, rządu oraz regulatora rynku. Plany dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego i rozbudowy sieci kolejowej są daleko idące. I będą istotne w kontekście walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dyskusję moderował prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie Alan Beroud.

– Koncepcja CPS, szprychy CPK, z całą pewnością spowoduje, że nasze państwo będzie lepiej i bardziej spójnie skomunikowane. To pierwsza rzecz. Zmniejszają się odległości między miastami, bo wyższe prędkości to krótszy czas przejazdu. Przy dobrze skonstruowanej ofercie będzie to kolejny impuls dla rozwoju. Na istniejących i modernizowanych obecnie liniach kolejowych dzięki powstaniu nowych linii zwolni się przepustowość, co pozwoli zintensyfikować zarządzającym ruchem dalekobieżnym i aglomeracyjnym przygotowywaną ofertę dla pasażerów. Kontrakt łódzki to dowód na to. Ważne jest też dobre skonstruowanie linii autobusowych dowożących pasażerów. Kolej dużych prędkości może na kilku poziomach spowodować, że lepiej będziemy radzić sobie z wykluczeniem komunikacyjnym – przekonywał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, który jest też pełnomocnikiem rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Kwestia napięcia

Kwestie systemowe i podjęcia dobrych decyzji przy planowaniu i rozbudowie sieci kolejowej mają kolosalne znaczenie, że względu na konieczność innego napięcia w sieci przy wyższych prędkościach.

– Jeżeli KDP definiujemy jako kolej, która porusza się z prędkością większą niż 250 km na godzinę, to oznacza konieczność wprowadzenia nowego w Polsce systemu zasilania opartego na prądzie przemiennym 25 kV. Integracja tego systemu z istniejącym na wszystkich obecnych liniach 3kV będzie dużym wyzwaniem – podkreślał członek zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda. – Ten system zasilania ma plusy – umożliwia poruszanie się pociągów z prędkością powyżej 250 km/h. Ale ma też minusy – wprowadza np. dużo zakłóceń do sieci energetycznej, którymi trzeba zarządzić. O ile w przypadku przewoźników wyzwaniem będzie dostosowanie lokomotyw, czyli wyposażenia ich w dwusystemowe napędy, o tyle w przypadku systemu energii wyzwanie jest nieco większe. Jednofazowość systemu 25kV wprowadza dużą asymetrię, co bardzo negatywnie oddziałuje na sieci telekomunikacyjne i sieci niskoprądowe. Będziemy też mieli do czynienia z węzłami, na których znajdą się oba systemy, wytwarzając niechciane interakcje – systemu 3kV z liniami zasilanymi 25kV. To zaś oznacza, że cały system zasilania kolei będzie wymagał odpowiedniego zabezpieczenia od strony technicznej, a integracja jego zarządzania będzie bardzo istotna – dodał.

W debacie wybrzmiało, że nowy system KDP musi być dobrze zaplanowany. – Dużym wyzwaniem, wymagającym dobrej analizy, będzie podjęcie ostatecznych decyzji, które odcinki powinny być wyposażone w nowy system 25kV. W przypadku 100-km odcinka przejście np. z 230 km/h możliwych przy dzisiejszym systemie do 300 km/h wymagających nowego systemu, z całym „pakietem" wyżej wymienionych wyzwań, oznacza zaoszczędzenie 6 min na tych 100 km. Pojawia się pytanie: czy warto? Tu będzie cała mądrość, by właściwie dobrać odcinki, które będą na tyle długie i na tyle niezagęszczone przystankami, by stworzyć odpowiednio skonfigurowany system – podkreślał Hołda.

Szansa modernizacji

Eksperci podkreślali, że wszystkie wysiłki modernizacyjne będą służyć zwiększaniu przepustowości również obecnych linii kolejowych. – Budowa CPK to budowa ok. 1800 km nowych linii, a także modernizacja 3700 km. Ok. 700 km już zmodernizowano, w ciągu trzech lat kolejne 700 km zostanie zmodernizowanych. Każdy kilometr nowej linii kolejowej otwiera szansę zwiększenia przewozów na pozostałych odcinkach – podkreślał Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

W trakcie debaty wracała kwestia przygotowania się do zmian o tak szerokim charakterze. – Wymaga to rozbudowy pewnych kompetencji. Mamy obecnie zbudowany najnowocześniejszy poligon, mamy część osób, które przeszły już szkolenie i certyfikację na poligonie w Berlinie, w Deutsche Bahn. Te osoby uczestniczyły już w około 50 projektach realizowanych na terenie Niemiec. Dodatkowo wybudowaliśmy dyspozyturę w Łodzi, można powiedzieć, w newralgicznym punkcie systemu, co pozwoli na integrację dwóch systemów – mówił Leszek Hołda z PKP Energetyka o przygotowaniu firmy do budowy systemu opartego na napięciu 25 kV. – Mamy wiele wizyt studyjnych, np. we Włoszech. Mamy się od kogo uczyć. Nasz system 3kV też ma się całkiem dobrze. Umożliwia prowadzenie ruchu do 250 km/h. Cały czas inwestujemy w ten system. Do 2030 r. o 42 proc. zwiększymy moce w sieci dystrybucyjnej. Ok. 60 proc. infrastruktury zasilającej obecny system będzie zmodernizowane – podkreślał Hołda.

W debacie padły też postulaty dotyczące dobrego przemyślenia już teraz np. oferty taryfowej w nowym systemie. I nie tylko. – Pytanie o tworzenia hubów na końcu tych szprych. I o to, jaka tam jest infrastruktura kolejowa. Dziś już trzeba rozmawiać o ofercie taryfowej. Dobrym przykładem są Niemcy, jest wspólna oferta lotnicza i kolejowa. A być może również publicznego, jak metro czy tramwaje – podkreślał Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Partner relacji: PKP Energetyka

Kolej Dużych Prędkości oraz jej wpływ na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym były tematem debaty w Karpaczu z udziałem przedstawicieli samorządu, PKP, PKP Energetyki, rządu oraz regulatora rynku. Plany dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego i rozbudowy sieci kolejowej są daleko idące. I będą istotne w kontekście walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dyskusję moderował prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie Alan Beroud.

Pozostało 92% artykułu
Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej