Leasing wyciąga dłoń do klientów

Branże leasingowa i wynajmu pojazdów zgodnie przyznają, że ucierpią z powodu koronawirusa. Przygotowały jednak pakiet ułatwień dla swoich klientów.

Publikacja: 24.03.2020 20:00

Leasing wyciąga dłoń do klientów

Foto: Adobe Stock

Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów zdecydowały wspólnie, że odgórnie wprowadzą ułatwienia dla swoich klientów. To ważne, bo duża część firm wynajmuje bądź leasinguje pojazdy.

– Celem naszych działań w bieżącej sytuacji gospodarczej w Polsce jest umożliwienie naszym klientom prowadzenia działalności po ustaniu zagrożenia epidemicznego – tłumaczą.

Zwracają uwagę, że przedsiębiorstwa leasingowe, zarówno te zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu, jak i w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, dostarczają instrumenty finansowe – leasing, pożyczki inwestycyjne, krótkie i długoterminowe finansowanie wynajmu pojazdów i innych sprzętów dla ponad 800 tys. przedsiębiorców i przedsiębiorstw, z których ponad 50 proc. to firmy mikro o obrotach do 5 mln zł rocznie.

Aktywne saldo tego sektora przekracza 160 mld zł. Członkami tych organizacji są zarówno firmy leasingowe, jak i firmy wynajmu należące do największych grup bankowych w Polsce, mniejsze firmy leasingowe, firmy będące częścią grup producenckich, przedsiębiorstwa świadczące usługi zarządzania flotami pojazdów i najmu długoterminowego pojazdów osobowych i ciężarowych, a także podmioty oferujące usługi rent a car czy car-sharingu.

Ich klienci mogą w okresie pandemii liczyć m.in. na: odroczenie w czasie wynikającej z zawartych umów finansowania konieczności spłaty rat w części kapitałowej lub kapitałowo-odsetkowej albo kapitałowo-serwisowej, odstąpienie od stosowania odsetek karnych w związku z odroczeniem spłat rat, odstąpienie od stosowania części opłat i prowizji, elastyczne wydłużanie i dostosowanie okresów finansowania i okresów wynajmu, dostosowanie działań windykacyjnych rozpoczętych przed okresem spowolnienia dla podmiotów, które ucierpiały wskutek epidemii. Działania te mogą być przy tym podejmowane na wniosek klienta lub w wyniku decyzji leasingodawcy.

Oczywiście to wszystko musi się odbić na wynikach sektora. – Jest pewne, że wsparcie naszych klientów odbije się również na sytuacji finansowej branży leasingowej i branży wynajmu pojazdów – przyznają ZPL i PZWLP.

I chcą m.in. uwzględnienia klientów leasingu i wynajmu w programach pomocowych oferowanych dla kredytobiorców, np. w programach gwarancji oferowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, oraz zmiany w kodeksie cywilnym formy zawierania i zmiany umów leasingu z pisemnej na dokumentową.

– Taka zmiana w sposób oczywisty ułatwi nam wdrożenie działań pomocowych dla naszych klientów w związku z Covid-19. Sprawi, że pomoc ta będzie mogła mieć dużo większą skalę, być szybsza i bardziej dopasowana do potrzeb poszczególnych korzystających, a jej wdrożenie będzie istotnie prostsze, szczególnie teraz, gdy wszyscy pracujemy główne zdalnie – przekonują. W ich ocenie potrzebne jest też podatkowe zrównanie pożyczek finansujących środki trwałe z kredytem bankowym.

W imieniu firm rent a car związki zaapelowały też do portów lotniczych o ulgowe potraktowanie najemców lokali, w których prowadzone są operacje wynajmu i zwrotu pojazdów. – Całkowite zatrzymanie ruchu na lotniskach spowodowało całkowite zatrzymanie ich działalności, wnosimy więc o czasowe zaniechanie obciążania kosztami najmu lokali i powierzchni parkingowych na lotniskach – zaapelowały ZPL i PZWLP.

W 2019 r., po kilku latach silnego wzrostu, branża leasingowa odnotowała spadek. – To był dość szczególny rok. Po sześciu latach stałych zwyżek, nawet dwucyfrowych, mamy spadek o 5,8 proc. Kwota umów sfinansowanych w 2019 r. przez firmy leasingowe sięgnęła 77,8 mld zł – mówił w czasie prezentacji wyników branży za zeszły rok Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. – W większości były to pieniądze wydane na inwestycje firm – dodał.

Tłumaczył, że w zeszłym roku Polska odnotowała łagodne hamowanie tempa rozwoju gospodarki, co w naturalny sposób odczuła także branża leasingowa. Do tego doszły niekorzystne zmiany zasad rozliczania leasingu samochodów osobowych.

Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów zdecydowały wspólnie, że odgórnie wprowadzą ułatwienia dla swoich klientów. To ważne, bo duża część firm wynajmuje bądź leasinguje pojazdy.

– Celem naszych działań w bieżącej sytuacji gospodarczej w Polsce jest umożliwienie naszym klientom prowadzenia działalności po ustaniu zagrożenia epidemicznego – tłumaczą.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Polskie akcje dalej w czołówce. Miesiąc złota i srebra
Finanse
Będzie konkurs dla członków Rady Fiskalnej
Finanse
Jak przestępcy ukrywają pieniądze? Kryptowaluty nie są wcale na czele
Finanse
Były dyrektor generalny Binance skazany za pranie brudnych pieniędzy
Finanse
Podniesienie kwoty wolnej od podatku. Minister finansów Andrzej Domański zdradził kiedy