Peter F. Drucker należał do grona najwybitniejszych ekspertów (tzw. guru) zarządzania w XX wieku. Był konsultantem największych korporacji, takich jak General Motors, Intel, General Electric czy Coca-Cola. Napisał prawie 40 książek. Był autorytetem szczególnie dla amerykańskich menedżerów, którzy korzystali z jego wiedzy, a on dzięki temu, jak rzadko kto, poznał najważniejszych ”generałów” amerykańskiego biznesu.
Książka opiera się na dwóch przesłankach. Po pierwsze, podstawową cechą menedżera musi być skuteczność. Po drugie, skuteczności można się nauczyć. Książka jest dedykowana menedżerom w biznesie i w administracji publicznej.
Poszukując źródeł skuteczności działania, Drucker przedstawia całą galerię wybitnych menedżerów, generałów, polityków, naukowców, a nawet artystów. Wszystkich ich cechuje bardziej ”odwaga w podejmowaniu wyzwań” niż ”skłonność do analiz”. Skuteczny menedżer posiada umiejętność rozpoznawania priorytetów. Koncentruje się na szansach, a nie na problemach.
Praca menedżera polega na podejmowaniu decyzji, a proces decyzyjny musi być oparty na konflikcie rozbieżnych opinii. Każdy, kto chce podjąć dobrą decyzję, musi zorganizować spór. Skuteczny menedżer nigdy nie zakłada, że jego pomysł jest najlepszy.
Drucker za wzory menedżerów podaje generała G. Marshalla, dawnego szefa sztabu armii amerykańskiej, i A. Sloana, byłego szefa koncernu General Motors. Bardzo się różnili, ale łączył ich stosunek do ludzi. Kreowali siłę swoich organizacji z talentów pracowników. Wydobywanie ludzkich talentów uważali za moralny imperatyw z tytułu posiadanej władzy.