Sejm przypieczętuje koniec kratki

Na likwidacji odliczenia zyskują teraz importerzy i firmy leasingowe. Te ostatnie w październiku zwiększyły ilość finansowanych aut prawie dwukrotnie

Aktualizacja: 01.12.2010 12:40 Publikacja: 01.12.2010 11:05

Sejm przypieczętuje koniec kratki

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

Szykuje się ostateczne przypieczętowanie losu „kratki” w autach osobowych. Na rozpoczynającym się dziś trzydniowym posiedzeniu Sejmu należy spodziewać się uchwalenia zapowiedzianych już wcześniej zmian w przepisach. Zawieszą one na dwa lata możliwość odliczania pełnego podatku VAT przy zakupie samochodu, a także od kupowanego paliwa. W ubiegłym tygodniu nowe regulacje zatwierdził rząd. Jeśli zostaną przegłosowane do czwartku, jeszcze w połowie grudnia będzie mógł zatwierdzić je Senat.

Tymczasem sprzedaż „kratek” nabiera oszałamiającego tempa. Przedsiębiorcy chcą bowiem skorzystać z ostatniej okazji na kupno samochodu tańszego o 22 proc. W październiku zarejestrowano 8898 takie auta, o 28,8 proc. więcej niż we wrześniu. W tym samym miesiącu auta z homologacją ciężarową stanowiły już przeszło jedną trzecią wszystkich (firmowych i prywatnych) rejestrowanych aut osobowych. A w ciągu 10 miesięcy tego roku - ponad jedną czwartą tego rynku.

Korzystają na tym nie tylko importerzy, ale także firmy leasingowe. Z danych sprzedażowych BZ WBK Leasing wynika, że w październiku 2010 r. sprzedaż leasingu samochodów z kratką w porównaniu z wrześniem wzrosła o ponad 54 proc. Wzrost sprzedaży w stosunku do października ubiegłego roku wyniósł natomiast aż 92 proc. Także wyniki listopada sugerują, że ostatnie trzy miesiące roku najpewniej okażą się apogeum sprzedaży leasingu samochodów z homologacją ciężarową.

- Już teraz czas oczekiwania na najbardziej popularne modele z kratką wynosi nawet dziesięć tygodni, a pod koniec roku będzie prawdopodobnie jeszcze dłuższy. Jednocześnie niektóre modele, jak np. BMW X3 czy mercedes ML są już praktycznie niedostępne u dealerów – mówi Tomasz Gęsicki, odpowiedzialny za segment pojazdów w BZ WBK Leasing.

Taką sytuacje potwierdzają dane Instytutu Samar. Już przeszło połowa modeli popularnych marek samochodów jest przed końcem roku praktycznie nie do kupienia. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w przypadku droższych aut z klasy premium: na prawie 27 proc. modeli trzeba czekać do lutego-marca przyszłego roku, jedną trzecią można co najwyżej i przy sporym szczęściu upolować.

Największe kłopoty z zakupem są w przypadku aut niemieckich. Niemal 40 proc. oferty jest już niedostępne. Brakuje volkswagenów, niedostępna jest duża część oferty Forda (m.in. c-max, s-max, galaxy, kuga) oraz Skody (roomster, superb, yeti). Kłopoty są z niektórymi markami japońskimi (nissany: murano, pathfinder, patrol, tilda, x-trail, ponadto mazdy 5, 2 oraz CX7, a także toyoty auris i avensis) oraz francuskimi (peugeot 3008 i 4007, citroeny, niektóre modele renault).

Likwidacja odliczenia VAT nie zmieniła natomiast czołówki najczęściej leasingowanych aut firmowych. Największą popularnością cieszą się skody (ok. 15 proc. łącznej ilości sfinansowanych aut) oraz fordy, szczególnie lubiane przez menedżerów flot. Leasingowane modele to głównie fabia i octavia, a w przypadku fordów - mondeo oraz focus.

Szykuje się ostateczne przypieczętowanie losu „kratki” w autach osobowych. Na rozpoczynającym się dziś trzydniowym posiedzeniu Sejmu należy spodziewać się uchwalenia zapowiedzianych już wcześniej zmian w przepisach. Zawieszą one na dwa lata możliwość odliczania pełnego podatku VAT przy zakupie samochodu, a także od kupowanego paliwa. W ubiegłym tygodniu nowe regulacje zatwierdził rząd. Jeśli zostaną przegłosowane do czwartku, jeszcze w połowie grudnia będzie mógł zatwierdzić je Senat.

Pozostało 84% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu