Przygotowali go: PwC, Ministerstwo Gospodarki, Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz 150 firm, organizacji oraz instytucji. – Firmy zdają sobie sprawę z tego, że musi się zmienić funkcjonowanie biznesu, bo inne niż dotąd czynniki będą decydowały o tempie rozwoju – tłumaczy Irena Pichola z PwC. – Stąd też pomysł na raport, który pokazuje, co powinno się dziać w niedalekiej i dalszej przyszłości.
Wyodrębniono sześć dziedzin zmian: kapitał społeczny, ludzki, infrastrukturę, zasoby naturalne, energię i jakość instytucji. W każdym przypadku omówiono potrzeby, bariery, zagrożenia oraz potrzebne działania. I tak najważniejszymi wyzwaniami dla biznesu dotyczącymi kapitału społecznego jest budowanie zaufania społecznego oraz wzmacnianie współpracy. – Firmy powinny się przekonać, że to one muszą inicjować dialog, rozpoczynać współpracę nie tylko z administracją i samorządami, ale też z instytucjami naukowymi, tak by wzmocnić transfer nauki do przedsiębiorczości czy promować innowacje od IT do „zielonych rozwiązań" – tłumaczy ekspert.
By sprostać temu wyzwaniu, potrzebny jest też rozwój kapitału społecznego w firmach przez sposób organizacji pracy, stawianie odpowiednich wymagań pracownikom oraz promowanie wartości i przejrzystości w biznesie. Jednak to nie wystarczy, jeśli na zasady te nie będzie otwarta administracja.
Autorzy raportu zwracają też uwagę na to, że „nowoczesna, bezpieczna, przyjazna dla środowiska i dostępna infrastruktura" to narzędzie potrzebne dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju, a nie cel sam w sobie. – Autostrady, modernizacja kolei oraz zapewnienie dostępności Internetu w całej Polsce to środki przybliżające do celów zrównoważonego rozwoju: ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, hałasu, zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów i eliminacji wykluczenia cyfrowego, a tym samym – zwiększenia liczby aktywnych uczestników rynku – dodaje Irena Pichola.
I tu biznes potrzebuje m.in. rozwiązań promujących zrównoważony transport (np. ulg dla przedsiębiorców korzystających z transportu intermodalnego lub wymieniającego flotę na przyjazną środowisku), w tym korzystnych rozwiązań fiskalnych i systemu zachęt do tworzenia infrastruktury o wyższych, niż wymaga to prawo, standardach bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju.