O budowie tunelu mówi się już od blisko 30 lat. Tunel ma połączyć duńską wyspę Lolland z niemiecką Fehmarn. Obydwie mają stałe połączenie ze swoimi ojczyznami, ale tunel pomiędzy nimi mocno skróci trasę z Hamburga do Kopenhagi – z 4 godz. 45 min do 3 godz. 15 minut.
Skróci się także podróż do Szwecji przez most Oresund. Budowa, której koszty szacuje się na 4,7 mld euro, zostanie sfinansowana z kredytów bankowych gwarantowanych przez rząd duński. Prace mają ruszyć w 2014 i zakończyć się w 2020 roku.
Zmiana krajobrazu
Planowana inwestycja zmieni krajobraz polskiego rynku żeglugi promowej. Umowę z Zarządem Morskich Portów Szczecin – Świnoujście już teraz podpisał niemiecki TT- Line. Wkrótce ma uruchomić pierwsze połączenie z Polski.
– Armator deklarował uruchomienie połączenia w maju, tuż po świętach majowych, niemniej zgodnie z umową ma na to czas do końca sierpnia – informuje „Rz" Aneta Szreder-Piernicka z Zarządu Morskich Portów Szczecin – Świnoujście.
TT-Line wprowadzi na początek jeden prom na linii Trelleborg – Świnoujście. Połączenie ma być na stałe. – Umowa podpisana została na 3 lata – dodaje Szreder-Piernicka.