Algieria, Brazylia, Kanada, Kazachstan i Turcja oraz dodatkowo Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie – na tych rynkach uznanych za najbardziej perspektywiczne Ministerstwo Gospodarki planuje w przyszłym roku ofensywę promocyjną polskiego eksportu (w pierwszych pięciu krajach będzie to kontynuacja działań rozpoczętych w 2013 r.).
To właśnie tam polscy przedsiębiorcy mogą liczyć na rządowe dofinansowanie udziału w targach i misjach gospodarczych w ramach ogólnych programów promocji polskiej gospodarki za granicą. O ile do końca października złożą wnioski o wsparcie, wybierając imprezy z listy określonej przez resort. Jest już gotowy wykaz imprez w pierwszych pięciu krajach. Lista targów w Meksyku i ZEA ma być gotowa w najbliższych tygodniach.
Ewa Swędrowska, zastępca dyrektora w Departamencie Instrumentów wsparcia MG liczy, że chętnych do tego dofinansowania będzie sporo. Tym bardziej, że mogą się o nie ubiegać również przedsiębiorcy, którzy korzystają już z rządowego wsparcia np. w ramach branżowych programów promocji. Te już drugi rok pomagają w zagranicznej ekspansji na określonych rynkach firmom z 15 sektorów – naszych specjalności eksportowych. Wśród nich są m.in. branża meblarska, jubilersko-bursztynnicza, produkcja jachtów, stolarka okienna i drzwiowa, kosmetyki i polskie specjalności żywnościowe. Według najnowszych danych resortu gospodarki do 24 lipca firmy złożyły 275 wniosków ubiegając się łącznie o prawie 152, 4 mln zł dofinansowania. Na wsparcie 15 branż i ekspansję na perspektywiczne rynki w sumie przeznaczono w latach 2011–2014 ok. 188 mln zł, więc można jeszcze zawalczyć o prawie 40 mln zł. Tyle że nie we wszystkich sektorach.
O ile np. firmy budowlane, górnicze, odzieżowe mogą jeszcze do końca października składać wnioski o udział w branżowych programach promocji w ramach pierwszej alokacji, to w prawie połowie sektorów kwoty wsparcia wyczerpano już w 2012 r. Tak jest m.in. w branży jubilerskiej, kosmetycznej, czy spożywczej. Resort uruchomił dla nich w styczniu i lipcu kolejne edycje konkursu na imprezy i kraje objęte pomocą dla branż. Łącznie obejmuje ona 33 kraje. Do tego dochodzi jeszcze pięć – od Algierii po Turcję – wspieranych w ramach programów ogólnych, które dofinansowują też promocję branży gier komputerowych.
Badanie i ocenę efektów branżowych programów ministerstwo planuje w połowie przyszłego roku. Wtedy ich efekt powinna już wzmocnić kampania marketingowa, która na przełomie roku ma wesprzeć polskich eksporterów i ich marki w Niemczech, na Ukrainie, w Czechach, Rosji i w Chinach. – Przy wyborze rynków kierowaliśmy się danymi dotyczącymi ich wielkości, perspektyw rozwoju i potencjału dwustronnej współpracy – wyjaśnia Andrzej Eliasz, naczelnik Wydziału Departamentu Instrumentów Wsparcia. Zaznacza, że w przyszłym roku firmy będą mogły też liczyć na dodatkowe ułatwienie w międzynarodowych kontaktach; w połowie 2014 roku resort zamierza uruchomić nowoczesny portal promujący polski eksport i pomagający w imporcie niezbędnego zaopatrzenia.