Pomoc w eksporcie do wzięcia

Kampania reklamowa oraz dofinansowanie do targów i misji na obiecujących rynkach wesprą w 2014 r. zagraniczną ekspansję polskich firm. Jednak muszą o to zadbać już teraz.

Publikacja: 13.08.2013 00:57

Algieria, Brazylia, Kanada, Kazachstan i Turcja oraz dodatkowo Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie – na tych rynkach uznanych za najbardziej perspektywiczne Ministerstwo Gospodarki planuje w przyszłym roku ofensywę promocyjną polskiego eksportu (w pierwszych pięciu krajach będzie to kontynuacja działań rozpoczętych w 2013 r.).

To właśnie tam polscy przedsiębiorcy mogą liczyć na rządowe dofinansowanie udziału w targach i misjach gospodarczych w ramach ogólnych programów promocji polskiej gospodarki za granicą. O ile do końca października złożą wnioski o wsparcie, wybierając  imprezy z listy określonej przez resort. Jest już gotowy wykaz imprez w pierwszych pięciu krajach. Lista targów w Meksyku i ZEA ma być gotowa w najbliższych tygodniach.

Ewa Swędrowska, zastępca dyrektora w Departamencie  Instrumentów wsparcia MG liczy, że chętnych do tego dofinansowania  będzie sporo. Tym  bardziej,  że mogą się o nie ubiegać również  przedsiębiorcy, którzy korzystają już z rządowego wsparcia np. w ramach branżowych programów promocji. Te już drugi rok pomagają w zagranicznej ekspansji na określonych rynkach firmom z 15 sektorów – naszych specjalności eksportowych. Wśród nich są m.in. branża meblarska, jubilersko-bursztynnicza, produkcja jachtów, stolarka okienna i drzwiowa, kosmetyki i polskie specjalności żywnościowe. Według  najnowszych danych resortu gospodarki do 24 lipca  firmy złożyły 275 wniosków ubiegając się łącznie o prawie 152, 4 mln zł dofinansowania. Na wsparcie 15 branż i ekspansję na perspektywiczne rynki w sumie przeznaczono w latach 2011–2014 ok. 188 mln zł, więc można jeszcze zawalczyć o prawie 40 mln zł. Tyle że nie we wszystkich sektorach.

O ile np. firmy budowlane, górnicze, odzieżowe mogą jeszcze do końca października składać wnioski o udział w branżowych programach promocji w ramach pierwszej alokacji, to w prawie połowie sektorów kwoty wsparcia wyczerpano już w 2012 r. Tak jest m.in. w branży jubilerskiej, kosmetycznej, czy spożywczej. Resort uruchomił dla nich w styczniu i lipcu kolejne edycje konkursu na imprezy i kraje objęte pomocą dla branż. Łącznie obejmuje ona 33 kraje. Do tego dochodzi jeszcze pięć – od Algierii po Turcję – wspieranych w ramach programów ogólnych, które dofinansowują też promocję branży gier komputerowych.

Badanie i ocenę efektów branżowych programów ministerstwo planuje w połowie przyszłego roku. Wtedy ich efekt powinna już wzmocnić kampania marketingowa, która na przełomie roku ma wesprzeć  polskich eksporterów i ich marki w Niemczech, na Ukrainie, w Czechach, Rosji i w Chinach. – Przy wyborze rynków kierowaliśmy się danymi dotyczącymi ich wielkości, perspektyw rozwoju i potencjału dwustronnej współpracy – wyjaśnia Andrzej Eliasz, naczelnik Wydziału Departamentu Instrumentów Wsparcia. Zaznacza, że w przyszłym roku firmy będą mogły też liczyć na dodatkowe ułatwienie w międzynarodowych kontaktach;  w połowie 2014 roku resort zamierza  uruchomić nowoczesny portal promujący polski eksport i pomagający w imporcie niezbędnego zaopatrzenia.

Portal, który połączy serwisy: eksporter.gov.pl,  trade.gov.pl oraz coie.gov.pl zapewni polskim firmom zarówno informacje o zagranicznych rynkach i możliwościach eksportu, jak i możliwość wymiany ofert z partnerami z innych krajów. Przedsiębiorcom zainteresowanym eksportem Ewa Swędrowska radzi kontakt  z Centrami Obsługi Inwestora i Eksportera (COIE). Rozwijane od dwóch lat, mają być pierwszym wsparciem dla firm przymierzających się do zagranicznej ekspansji.

Algieria, Brazylia, Kanada, Kazachstan i Turcja oraz dodatkowo Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie – na tych rynkach uznanych za najbardziej perspektywiczne Ministerstwo Gospodarki planuje w przyszłym roku ofensywę promocyjną polskiego eksportu (w pierwszych pięciu krajach będzie to kontynuacja działań rozpoczętych w 2013 r.).

To właśnie tam polscy przedsiębiorcy mogą liczyć na rządowe dofinansowanie udziału w targach i misjach gospodarczych w ramach ogólnych programów promocji polskiej gospodarki za granicą. O ile do końca października złożą wnioski o wsparcie, wybierając  imprezy z listy określonej przez resort. Jest już gotowy wykaz imprez w pierwszych pięciu krajach. Lista targów w Meksyku i ZEA ma być gotowa w najbliższych tygodniach.

Finanse
Lokalność zyskuje na znaczeniu
Forum Funduszy 2025
Jak sprawić, by pieniądze Polaków wreszcie zaczęły pracować?
Finanse
W BGK o budowaniu odporności przez samorządy w trudnych czasach
Finanse
Bank Pekao ma przejąć PZU. Co dalej z Alior Bankiem?
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Finanse
Kto zastąpi Jerome’a Powella? Według Bloomberga – Scott Bessent