Budowa dróg ekspresowych i autostrad była dla Polski cywilizacyjnym skokiem. Jeszcze sześć lat temu Polska miała zaledwie 700 kilometrów takich tras. Półtora tysiąca kilometrów wybudowanych w latach 2007–2013 przybliżyło nas do europejskiej normalności. Koszty były gigantyczne: w latach 2008–2013 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała na budowę dróg krajowych blisko 120 mld zł.
To właśnie potrzeby finansowe sprawiły, że w inwestycje infrastrukturalne zaangażowany został prywatny kapitał. To właśnie budowa koncesyjnych odcinków autostrad A1 i A2 budziła wyjątkowo wiele emocji. Autostrada A2 budowana przez spółkę Autostrada Wielkopolska powstawała w dwóch ratach. Pierwszym odcinkiem była trasa z Nowego Tomyśla do Konina. W październiku 2000 roku został podpisany plan finansowy przedsięwzięcia, będący częścią umowy koncesyjnej. Blisko 150-kilometrowy odcinek kosztował 875 mln euro. Uruchomiono go w 2004 roku.
Trasa z betonu
Drugi koncesyjny fragment trasy z Nowego Tomyśla do Świecka o długości ok. 106 km budowany był dopiero w latach 2009–2011. Późno, bo rząd nie mógł dogadać się z koncesjonariuszem co do warunków inwestycji. Ale trasa należy do najnowocześniejszych w Polsce. W wartym 1,6 mld euro przedsięwzięciu wybudowano 106 kilometrów betonowej autostrady, 81 mostów i wiaduktów, sześć węzłów autostradowych i tyle samo parkingów. Powstały stacje benzynowe i bary, punkty do poboru opłat i urządzenia ochrony środowiska. Są tam ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, podziemne przejścia dla zwierząt. Na całej długości autostrada została ogrodzona, co dwa kilometry stanęły telefony alarmowe.
To najdłuższy w Polsce odcinek autostrady o nawierzchni betonowej. Trasa będzie mogła być użytkowana bez dodatkowego wzmocnienia przez około 40 lat po wybudowaniu.
Zbyt długie negocjacje pomiędzy państwem a prywatnym koncesjonariuszem (ma utrzymywać drogę przez 25 lat) mocno odbiły się jednak na kosztach. Gdyby inwestycję rozpoczęto siedem lat wcześniej, tak jak planowano, kilometr kosztowałby niecałe 5 mln euro. Opóźnienie sprawiło, że bezpośrednie koszty budowy i projektowania (84,5 proc. kosztów całości inwestycji, czyli 1,3 mld euro) w przeliczeniu na kilometr sięgnęły 12,2 mln euro.