Europejczycy znów chętniej wyjeżdżają na wakacje

Ponad połowa mieszkańców Europy na pewno spędzi zbliżające się wakacje z dala od domu. Trzy czwarte z nich nie wybiera się jednak dalej niż do Europy. Najwięcej na wypoczynek wydadzą Anglicy, najmniej Hiszpanie.

Publikacja: 03.06.2014 14:56

Grupa Europ Assistance wraz z Instytutem badawczym Ipsos przeprowadziła kolejne już badanie Holiday Barometer 2014. Badanie to sprawdza corocznie plany wyjazdowe Europejczyków z Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemiec, Francji, Austrii, Włoch oraz Hiszpanii.

Wśród badanych Europejczyków, 54 proc. zadeklarowało, że z pewnością wyjedzie na wakacje latem 2014 roku. Po dość dużym spadku w 2012 roku (z 66 proc. do 58 proc), plany wyjazdowe Europejczyków stabilizują się.

Spadek liczby wyjazdów Europejczyków eksperci tłumaczą kryzysem ekonomicznym, który skłonił ich do większych oszczędności. - Podczas badania pytano respondentów, w których kategoriach są w stanie oszczędzać - wakacje znalazły się na trzecim miejscu z wynikiem 14 proc. – wyjaśnia Małgorzata Morańska, rzecznik Europ Assistance w Polsce. - Europejczycy najczęściej oszczędzają na zakupach ubrań (17 proc.) oraz rozrywkach (14 proc.). Jednakże, pytani wprost o to, czy planują oszczędzać na wakacjach, większość Europejczyków planuje tylko trochę obniżyć wakacyjne koszty (45 proc.) lub wcale nie zmieniać swoich planów (22 proc.). W tej ostatniej grupie znajdują się głównie Belgowie (48 proc.), Austriacy (41 proc.) i Francuzi (39 proc.).

Z badania wynika, że średni budżet przeznaczony na wakacje 2014 przez przykładowego Europejczyka to 2 210 euro (o 110 euro więcej niż w ubiegłym roku). Największy średni budżet wakacyjny zakładają Anglicy, przeznaczając na ten cel 2 932 euro i jest to wynik wyższy o 129 euro niż w ubiegłym roku. Najmniejszy średni budżet wskazali Hiszpanie – 1 723 euro (choć i tak wyższy o 116 euro niż w zeszłorocznych deklaracjach).

Europ Assistance zaznacza, że pytani o powód wyjazdu Europejczycy w zdecydowanej większości odpowiadają: odpoczynek (62 proc.). Na aktywne zwiedzanie wybiera się co trzeci respondent. Co czwarty badany Europejczyk wyjedzie by spędzić czas z rodziną, a także poznać inną kulturę.

Najbardziej popularnym kierunkiem wakacyjnym jest Europa, w której wakacje planuje spędzić 76 proc. Europejczyków, a najchętniej odwiedzanymi europejskimi krajami są Francja, Włochy i Hiszpania. Do Ameryki Północnej wyjedzie 3 proc. badanych, Amerykę Południową zwiedzi 2 proc. respondentów, natomiast Afrykę i Azję odwiedzi odpowiednio 3 proc. i 1 proc. Europejczyków.

Co ciekawe na miejsce wypoczynku najwięcej badanych wybiera tereny nadmorskie. Taki kierunek wakacji wybierze 62 proc. z nich. W góry natomiast wybiera się 18 proc. badanych, na prowincji urlop spędzi 17 proc. respondentów. Tyle samo wybierze się na objazdowe wycieczki campingowe, a do miast pojedzie 16 proc. Europejczyków.

Zdecydowana większość respondentów – 72 proc. - samodzielnie zorganizuje swój wyjazd wakacyjny. Niemal 60 proc. wykorzysta w tym celu Internet.  Jeśli natomiast chodzi o czas organizacji wyjazdów, w 71 proc. europejski urlop będzie zorganizowany z wyprzedzeniem czasowym. Na wakacje typu „last minute" skusi się 28 proc. badanych. Wakacje na ostatnią chwilę cieszą się największą popularnością wśród Włochów (44 proc.) i Hiszpanów (27 proc.), zaś Niemcy (80 proc.) i Austriacy (81 proc.) przeznaczą więcej czasu na zaplanowanie urlopu.

Wyniki badania Holiday Barometer wskazują również, że największe obawy Europejczyków związane z podróżowaniem dotyczą problemów zdrowotnych – 45 proc., które dotknąć mogą podczas wakacji ich lub towarzyszy podróży, a także problemów zdrowotnych bliskich, którzy pozostaną w domu (42 proc.). Kolejną obawą Europejczyków jest utrata dóbr osobistych (bagażu, dokumentów, pieniędzy) – 36 proc. wskazań oraz wypadki komunikacyjne (katastrofa lotnicza, wypadek samochodowy lub kolejowy) wskazane przez 36 proc. badanych. Co trzeci Europejczyk obawia się również różnych zdarzeń związanych z pozostawionym mieszkaniem (zalania, włamania lub pożaru), a także ataku terrorystycznego.

- W tegorocznym badaniu wyraźnie widać wzrost świadomości ubezpieczeniowej Europejczyków – wyjaśnia Morańska. - Większość z nich (60 proc.) wykupi na wakacje ubezpieczenie i to bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeniowym lub firmie oferującej usługi assistance. Z oferty ubezpieczeniowej agencji turystycznej skorzysta 17 proc. badanych, zaś z oferty online lub oferty banku – 8 proc. badanych.

Badanie Holiday Barometer prowadzone jest corocznie od 2005 roku przez Grupę Europ Assistance.

Grupa Europ Assistance wraz z Instytutem badawczym Ipsos przeprowadziła kolejne już badanie Holiday Barometer 2014. Badanie to sprawdza corocznie plany wyjazdowe Europejczyków z Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemiec, Francji, Austrii, Włoch oraz Hiszpanii.

Wśród badanych Europejczyków, 54 proc. zadeklarowało, że z pewnością wyjedzie na wakacje latem 2014 roku. Po dość dużym spadku w 2012 roku (z 66 proc. do 58 proc), plany wyjazdowe Europejczyków stabilizują się.

Pozostało 90% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli