Reklama

Nowe dotacje do aut elektrycznych. Co z programem Czyste Powietrze? Są szczegóły

To już koniec programu Mój Elektryk. Zastępuje go NaszEauto. Można szykować wnioski, ale jest i haczyk. Zarząd NFOŚiGW wyjaśnia i przedstawia plany.

Publikacja: 28.01.2025 20:41

Prezeska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak na konf

Prezeska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak na konferencji prasowej w Warszawie, 28 bm. Temat: Ogłoszenie nowego programu dofinansowania do samochodów elektrycznych - NaszEauto.

Foto: PAP/Tomasz Gzell

Przed zaplanowanym na czwartek posiedzeniem rady nadzorczej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zarząd funduszu przedstawił plany na najbliższe dni i 2025 rok. 

Program dotacji do aut elektrycznych NaszEauto ruszy za kilka dni 

3 lutego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie przyjmowanie wniosków o dotacje do zakupu i leasingu aut elektrycznych – poinformowali we wtorek przedstawiciele NFOŚiGW i ministerstwa środowiska.

Program NaszEauto skierowany jest do osób indywidualnych i jednoosobowych działalności gospodarczych. Wykluczono z niego firmy korzystające z całych flot samochodów.

- Ten program wyklucza flotowców ponieważ jego celem jest zastąpienie podatku od pojazdów spalinowych, którego oczekiwała Komisja Europejska. Udało się nam przekonać KE do zmiany stanowiska – poinformował Krzysztof Bolesta, wiceminister środowiska.

Czytaj więcej

Nowe unijne dopłaty mogą rozruszać rynek samochodów elektrycznych
Reklama
Reklama

1,6 mld zł na zakup lub leasing samochodu elektrycznego. Jest haczyk

W puli na e-samochody do rozdysponowania jest 1,6 mld zł. A ponieważ, jak powiedział wiceminister plan zakłada, że w okresie kwalifikowalności Krajowego Planu Odbudowy wsparte zostaną zakupy lub leasing 40 tys. aut, maksymalna kwota dopłat to 40 tys. zł per wniosek.

Kwota wsparcia to suma kilku elementów: „bazowej kwoty wsparcia” (od 18,75 tys. zł do 30 tys. zł), premii za zezłomowanie starego auta (5 tys. zł lub 10 tys. zł), a w wypadku osób fizycznych jeszcze premii dla osób mało zarabiających (5 tys. zł lub 11,25 tys. zł).

Z wyjaśnień przedstawionych przez prezeskę NFOŚiGW Dorotę Zawadzką-Stępniak wynika, że aby uzyskać wsparcie najpierw trzeba kupić auto lub je wyleasingować i dopiero złożyć wniosek do funduszu.

Program NaszEauto zastąpi funkcjonujący za rządu PiS program Mój Elektryk. Nabór wniosków potrwać ma do 30 czerwca.

Czyste Powietrze wraca w nowej wersji 

Przedstawiciele administracji publicznej podtrzymali też, że 31 marca br. odblokowany zostanie nabór wniosków o dotacje do modernizacji energetycznej gospodarstw domowych Czyste Powietrze. Program został wstrzymany w ub.r. i poddany reformie ze względu na nieprawidłowości mu towarzyszące. Beneficjenci dotacji padali ofiarami oszustów na etapie przygotowania wniosków, a firmy realizujące projekty zawyżały koszty w stosunku do kompetencji i oferowanej jakości. Najpierw Wojewódzkie, a potem Narodowy Fundusz OŚiGW skierowały do prokuratury podejrzenia popełnienia przestępstwa.

W nowym wydaniu – poinformowali we wtorek przedstawiciele NFOŚiGW – planowane jest wprowadzenie funkcji „operatora”, czyli urzędnika lub podmiotu zewnętrznego, który będzie odpowiedzialny za przeprowadzenie beneficjenta przez cały projekt modernizacji domu: od złożenia wniosku, po odbiór inwestycji. Powstawać mają także listy rekomendowanych firm wykonawczych.

Reklama
Reklama

Robert Gajda, wiceprezes NFOŚiGW poinformował dziennikarzy, że o ile w ub.r. osobom, których wnioski rozpatrzono pozytywnie z programu Czyste Powietrze 2,1 mld zł, o tyle w tym roku przewiduje się wypłatę 8 mld zł. W styczniu br. wojewódzkie fundusze dystrybuujące środki na poziomie lokalnym otrzymały wg niego około 900 mln zł. Do końca marca urzędnicy mają uporać się z „górką” wstrzymanych i nie rozpatrzonych zaległych wniosków.

Co zrobią rada nadzorcza i EBI

Jednocześnie jak przyznała prezeska NFOSiGW, narodowy fundusz stara się w Europejskim Banku Inwestycyjnym o 10 mld zł na ten program.  Chodzi o to, że formalnym źródłem finansowania programu Czyste Powietrze ma być tzw. Fundusz Modernizacyjny. 

Źródłem pieniędzy w FM jest sprzedaż 2 proc. ogólnej puli uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami, tzw. EU-ETS. Sprzedaży uprawnień w półrocznych transzach dokonywać ma EBI. NFOŚiGW składa do EBI swoje propozycje programów wsparcia. Bank nie na wszystko się zgada.

Najbliższy termin na przedstawienie listy to połowa lutego – poinformowali przedstawiciele NFOŚiGW.

Listę wszystkich programów przygotowanych przez zarząd NFOŚiGW zatwierdza jeszcze rada nadzorcza funduszu. Ta zebrać ma się w czwartek. – Mamy nadzieję, że rada nadzorcza przyjmie listę programów na 2025 rok – powiedziała we wtorek prezeska instytucji. Według niej na liście jest ponad 50 pozycji.

W 2025 r. NFOŚiGW planuje przeznaczyć na wsparcie beneficjentów programów 16 mld zł. Kwota wypłacona ma być wyższa ponieważ obejmie także umowy już zawarte i wynieść 25 mld zł.

Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Finanse
BIK w centrum innowacji: dane i edukacja napędzają rozwój sektora
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama