Klienci niepłacący na czas, którzy są problemem już dla 79 proc. biznesów w Polsce, a także wyższe koszty prowadzenia działalności sprawiają, że przybywa dłużników również wśród przedsiębiorców – wynika z najnowszego raportu Intrum „European Payment Report”. 42 proc. polskich przedsiębiorców biorących udział w badaniu Intrum przewiduje, że minie co najmniej rok, zanim inflacja ustabilizuje się na poziomie 2 proc. lub niższym. 72 proc. uważa, że wysoka inflacja będzie trwała przez rok lub dłużej.
Rosnąca inflacja (61 proc. wskazań w badaniu) i stopy procentowe (58 proc.) będą miały wpływ na to, czy klienci będą płacić na czas i w całości w ciągu najbliższych 12 miesięcy. 62 proc. respondentów spodziewa się wzrostu opóźnień w płatnościach w najbliższym czasie, ponieważ ich klienci z trudem wywiązują się ze swoich zobowiązań.
– Klienci niepłacący na czas, czy to z sektora B2C, B2B, czy państwowego, są problemem dla ośmiu na dziesięć biznesów w naszym kraju. 82 proc. ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy poproszono ich firmy o zaakceptowanie dłuższych terminów płatności niż te, które są dla nich komfortowe. 71 proc. firm zgodziło się na zmienione warunki płatności, bo niejako czuły się do tego zmuszone – komentuje Krzysztof Krauze, prezes Intrum.
Luka płatnicza (czas między ustalonym terminem zapłaty a momentem, w którym płatność jest faktycznie dokonywana) ponownie wzrosła: w sektorze B2C wynosi 10 dni (9 w 2022 r.), a w sektorze B2B 15 dni (wzrost z 11 proc. odnotowanych w 2022 r.). Co pocieszające, w sektorze publicznym luka płatnicza zmalała, chociaż nadal jest znaczna – wynosi 17 dni (w 2022 r. 22 dni). Podmioty działające w tym sektorze są grupą najmniej rzetelnych płatników – płacą średnio po 69 dniach.
62 proc. ankietowanych firm przyznaje, że z powodu wysokiej inflacji mają coraz większe trudności, by płacić swoim dostawcom na czas. Ponad połowa (56 proc.) deklaruje, że chciałaby płacić im szybciej, ale nie jest to obecnie dla nich wykonalne i muszą prosić swoich partnerów biznesowych o dłuższe terminy płatności (36 proc.). To dla nich ważna kwestia. Terminowe płatności są kluczowe dla budowania i utrzymywania zaufania z naszymi dostawcami i partnerami – tak uważa blisko siedmiu na dziesięciu respondentów (68 proc.).