Reklama

W Europie nie chcą aut z polskich fabryk

Przedsiębiorcy kupują już 55 proc. wszystkich aut. Popyt wśród osób prywatnych jest coraz słabszy

Publikacja: 21.11.2012 23:08

Najpopularniejszym autem firmowym jest skoda

Najpopularniejszym autem firmowym jest skoda

Foto: Rzeczpospolita

W pierwszych dziesięciu miesiącach roku firmy kupiły 125,2 tys. samochodów. To o jedną dziesiątą więcej niż przed rokiem. W tym samym czasie zakupy prywatnych nabywców zamknęły się na poziomie 101,6 tys. aut z przeszło 7-procentowym spadkiem. Zmieniły się także proporcje udziałów rynkowych. O ile rok temu udział aut firmowych wynosił w łącznej sprzedaży samochodów 50,1 proc., o tyle teraz zwiększył się do 55,1 proc. W samym październiku wzrost rejestracji aut firmowych zbliżył się do jednej piątej wyniku z października ubiegłego roku.

– W tym roku to przedsiębiorcy stanowią siłę napędową rynku. Jednocześnie wśród klientów indywidualnych popyt znacznie maleje – komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar.

Co kupują przedsiębiorcy? Według danych Samaru, liderem firmowego rynku pozostaje Skoda z 12,9-procentowym udziałem. W tym roku czeska marka sprzedała przedsiębiorcom 16,1 tys. aut, o 9 proc. więcej niż rok temu. Ale po piętach depcze jej Volkswagen. Choć jego rynkowy udział wynosi 9,2 proc., to wzrost sprzedaży sięga 22 proc.

Ostatnie miejsce na podium zajmuje Ford, który jednak zmniejszył sprzedaż dla przedsiębiorstw o przeszło jedną czwartą. Za to o prawie jedną piątą zwiększyła ją Toyota. Podobny wzrost odnotował od stycznia Peugeot, który w ujęciu październik do października podskoczył nawet o ponad jedną trzecią.

– To efekt wprowadzenia dedykowanej dla przedsiębiorców serii Business Line, która sprzedaje się powyżej oczekiwań, a także dostaw do dużego operatora telekomunikacyjnego – mówi Grzegorz Sokalski, dyrektor sprzedaży do firm Peugeot Polska.

Reklama
Reklama

W tym roku jeszcze większy, bo 40-procentowy wzrost miał Nissan, a o połowę poprawił ubiegłoroczne wyniki Hyundai, który jeszcze nie tak dawno sprzedawał większość samochodów z nastawieniem na klientów indywidualnych.

Sprzedaż do firm będą wzmacniać także inne marki koncentrujące się na prywatnych odbiorcach. – Bez klientów flotowych nie zdołamy zrealizować naszych celów sprzedażowych. Nie celujemy jednak w duże floty, staramy się pozyskać firmy małe i średnie – zapowiadał w rozmowie z „Rz" Hirokazu Tomiki, prezydent Honda Poland.

Na wzrost obrotów nastawia się także branża wynajmu aut służbowych. Liczba aut w firmowych flotach długoterminowego wynajmu wzrosła na początku wakacji do 148,3 tys. sztuk. – Wszystko wskazuje, że branża CFM wejdzie w 2013 rok z wynikiem ponad 150 tys. firmowych aut – uważa Katarzyna Pydych, dyrektor generalny KerallaResearch.

Największym wzięciem wśród przedsiębiorstw decydujących się na wynajem floty cieszy się tzw. leasing operacyjny, gdzie zewnętrzna firma nie tylko dostarcza samochody, ale także serwisuje je, ubezpiecza, a później wymienia na nowe. Decydują się na nią zwłaszcza duże i średnie przedsiębiorstwa. Według ubiegłorocznego raportu Corporate Vechicle Observatory (CVO), jeśli cztery lata temu na leasing operacyjny aut decydowało się 4 proc. firm, to w ubiegłym roku już dwa razy tyle.

W pierwszych dziesięciu miesiącach roku firmy kupiły 125,2 tys. samochodów. To o jedną dziesiątą więcej niż przed rokiem. W tym samym czasie zakupy prywatnych nabywców zamknęły się na poziomie 101,6 tys. aut z przeszło 7-procentowym spadkiem. Zmieniły się także proporcje udziałów rynkowych. O ile rok temu udział aut firmowych wynosił w łącznej sprzedaży samochodów 50,1 proc., o tyle teraz zwiększył się do 55,1 proc. W samym październiku wzrost rejestracji aut firmowych zbliżył się do jednej piątej wyniku z października ubiegłego roku.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Finanse
Ukraina znów bez porozumienia z wierzycielami. Restrukturyzacja w zawieszeniu
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Finanse
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Finanse
BLIK o atakach hakerów. „Bezpieczeństwo użytkowników nie było zagrożone”
Finanse
Duża awaria Blika, nie działają płatności. Operator: Obserwujemy zewnętrzny atak
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Finanse
Silny jak polski konsument. Leasing liczy na inwestycje
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama