Ciężki rok dla branży leasingowej

Obecny rok jeśli zakończy się dla branży leasingowej wzrostem udzielonego finansowania to będzie to sukces

Publikacja: 06.02.2013 14:10

Prognozy na najbliższe miesiące nie są zbyt optymistyczne.

- Oceniamy, że rynek w okresie pierwszych dwóch-trzech kwartałów 2013 r. będzie bardzo trudny – wzrost zapewne będzie bardzo niewielki, oscylujący na poziomie 0+ – ocenia Szymon Kamiński, prezes BZ WBK Leasing (połączenie BZ WBK z Kredyt Bankiem spowoduje połączenie biznesów leasingowych obu banków).

W ubiegłym roku branża leasingowa udzieliła firmom finansowanie na kwotę 31,2 mld zł, o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Radosław Woźniak, wiceprezes EFL  mówi, że w 2013 r. uda się utrzymać dodatnią dynamikę rynku leasingu, jednak na poziomie nie większym niż 0,8 proc. Motorami rynku w przyszłym roku będą; samochody ciężarowe oraz maszyny i urządzenia (poza segmentem budowlanym) jak również  sprzęt IT. EFL nie spodziewa się natomiast wzrostów w segmencie samochodów lekkich.

Robert Bieńkowski, doradca zarządu BRE Leasing mówi, że w 2013 r. wzrost rynku będzie hamowany przez różne czynniki m.in. ograniczanie inwestycji przez przedsiębiorstwa, spadek tempa wzrostu eksportu z uwagi na recesję w strefie euro, osłabienie popytu wewnętrznego czy wzrost bezrobocia.

- Mimo to szacujemy, że w całym 2013 roku suma aktywów oddanych w leasing nie ulegnie istotnej zmianie. Wydaje się, że głównym źródłem wzrostu rynku powinien być segment pojazdów ciężarowych i w mniejszym stopniu maszyn rolniczych – mówi Bieńkowski.

Robert Wiśniewski, senior account managera w BNP Paribas Leasing Solutions, podkreśla, że podążając za nastrojami przedsiębiorców, wiele wskazuje, iż rok 2013 będzie dla branży leasingowej rokiem znacznie gorszym od poprzedniego i należy przygotować się na zdecydowanie ostrzejszą niż dotychczas konkurencję pomiędzy podmiotami finansującymi.

Jak podkreślają przedstawiciele branży leasingowej stabilny wzrost branży leasingowej może zostać przerwany w wyniku działań Ministerstwa Finansów, które planuje wprowadzenie zmian w przepisach o tzw. niedostatecznej kapitalizacji („cienkiej kapitalizacji"). Celem zmian ustawodawcy jest uniemożliwienie wyprowadzania kapitału – poprzez wysoko oprocentowane pożyczki wewnątrz danej grupy finansowej – z Polski do zagranicznych spółek.

Prowadzone prace nad Bazylą III i dyrektywą CRD-4 wpłyną na istotne ograniczenia w dostępie do finansowania, szczególnie poza macierzystą grupą kapitałową. Podstawowym zatem źródłem finansowania działalności firm leasingowych będą środki od podmiotów powiązanych. Proponowane rozwiązania w bardzo znacznym stopniu ograniczą możliwość wykorzystania finansowania z macierzystych grup kapitałowych, a tym samym wpłyną na zmniejszenie się poziomu inwestycji realizowanych przez polskich przedsiębiorców.

- Uważamy, że w odniesieniu do instytucji, dla których pieniądz stanowi towar podlegający „odsprzedaży", w charakterze kredytów, pożyczek, czy innych form finansowania np. leasingu powinno nastąpić wyłączenie z zasad niedostatecznej kapitalizacji pożyczek (kredytów) służących udzieleniu dalszego finansowania - podkreśla Mariusz Kurzac, prezes zarządu ING Lease. - Proponujemy, aby niedostateczną kapitalizację odnieść nie do całości zadłużenia wobec podmiotu powiązanego, ale jedynie do zadłużenia netto, które stanowiłoby różnicę pomiędzy zadłużeniem danego podmiotu wobec podmiotu powiązanego, a udzielonym przez niego samego finansowaniem swoim klientom, przy czym finansowanie to powinno być rozumiane szeroko jako udzielenie pożyczki, kredytu, a także finansowanie zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych z wykorzystaniem leasingu – dodaje.

Z analiz przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego wynika, że konsekwencją ewentualnego przyjęcia zaproponowanych zmian będzie spadek inwestycji w Polsce ogółem o ok. 5 pkt proc., tym samym obniżenie polskiego PKB o 1 pk proc. oraz wzrost bezrobocia o ok. 1,5 pkt proc.  Dotkliwe skutki odczuje nie tylko rynek motoryzacyjny, na którym może nastąpić spadek nabywanych nowych aut osobowych i dostawczych ok. 50 tys. sztuk, ale przede wszystkim firmy z sektora MŚP, dla których leasing jest często jedynym źródłem finansowania inwestycji.

W wielu krajach europejskich problem ten nie występuje, ponieważ został uregulowany poprzez wyłączenie określonych instytucji bądź transakcji spod niedostatecznej kapitalizacji.

Na przykład  Wielka Brytania, Szwecja, Dania i Cypr nie stosują rygorów niedostatecznej kapitalizacji, jeśli są zachowane rynkowe warunki pożyczek. Natomiast w Belgii, Francji i Słowenii wprowadzono specjalne zwolnienia dla firm z branży finansowej.

Prognozy na najbliższe miesiące nie są zbyt optymistyczne.

- Oceniamy, że rynek w okresie pierwszych dwóch-trzech kwartałów 2013 r. będzie bardzo trudny – wzrost zapewne będzie bardzo niewielki, oscylujący na poziomie 0+ – ocenia Szymon Kamiński, prezes BZ WBK Leasing (połączenie BZ WBK z Kredyt Bankiem spowoduje połączenie biznesów leasingowych obu banków).

Pozostało 92% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu