– Gdy rok temu poprosiliśmy przedsiębiorców z sektora małych i średnich firm o wskazanie najbardziej uciążliwych barier, na jakie napotkali rozpoczynając działalność, to 58 proc. przyznało się do braków związanych z wiedzą prawno- -podatkową. Dopiero na kolejnych miejscach wymienili kłopoty z finansami i za małą wiedzę o prowadzeniu firmy – przypomina Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Specjaliści, jakich „Rz" zapytała, jaka wiedza potrzebna jest młodym ludziom rozpoczynającym działalność gospodarczą, zwracają uwagę na kilka elementów. Adam Łącki uważa, że warto zdobyć podstawową wiedzę prawną na temat zawierania umów. Istotne są zwłaszcza takie kwestie: kiedy i jak zawierać umowy, na jakie ich elementy zwracać uwagę (np. czy osoba podpisująca umowę w imieniu klienta ma do tego prawo, bo w razie sporu przed sądem może mieć to kluczowe znaczenie). - Warto też nauczyć się zarządzać należnościami, co zaczyna się podczas rozmowy z potencjalnym klientem o współpracy, a nie dopiero wtedy, gdy nam nie zapłaci. Każdy powinien sobie wyrobić praktykę postępowania: od podpisania umowy przez realizację, wystawienie faktury, aż po wpływ należności na konto. Istotna jest też wiedza, kiedy i jak reagować: czy upominać się o płatność następnego dnia po upływie terminu płatności, czy wcześniej czy później i w jaki sposób, aby klientowi uświadomić, że kontrolujemy należności, ale też go nie urazić? - sugeruje Adam Łącki.
Katarzyna Pydych, dyrektor KerallaResearch przypomina, że wśród osób prowadzących mały biznes są osoby, które założyły go, bo nie miały perspektyw uzyskania etatu. Są też inni, z doświadczeniem w korporacjach, chcący wykorzystać zdobyte umiejętności i doświadczenie do prowadzenia własnego biznesu.
Dla wszystkich ma jedną radę: – Jednym ze szkoleń, które powinien odbyć każdy młody przedsiębiorca jest kurs technik sprzedaży, reguł negocjacji, warsztaty z prezentowania siebie i swojej oferty – tłumaczy. Takie szkolenia są szczególnie potrzebne prowadzącym biznes w małych miejscowościach: - Najczęściej rozwój firmy kojarzą oni z miejscem zamieszkania. Młody psycholog, który zakłada gabinet skupia się na lokalnej społeczności. Rozwiesza ogłoszenia pod sklepem, kościołem, przy szkole. Podobnie robią osoby, które chcą prowadzić gabinet kosmetyczny, czy kancelarię rachunkową. Rzadko pomyślą, że mogą równocześnie założyć na stronie www. miejsce do porad wirtualnych i mieć klientów z drugiego końca Polski – tłumaczy ekspert.
Jej zdaniem początkujący przedsiębiorcy powinni zastanowić się nad dwoma typami szkoleń: uniwersalnymi (na temat umiejętności sprzedażowych i zasad finansowo – księgowych) oraz „użytecznych", gdzie podnoszone są kompetencje ( np. umiejętności językowe, obsługa pakietów IT, i wszelkie branżowe zgodne z profilem biznesu ).