Postrzeganie osób zamożnych przez nich samych zbadała firma McCann Truth Central na próbie 4,3 tys. respondentów w 19 krajach i 27 miastach. Dotyczyło ono reprezentatywnej próby 20 proc. każdej populacji, która reprezentuje odpowiedni dochód gospodarstwa domowego w każdym z krajów. Jednocześnie w Paryżu, Berlinie, Warszawie, Sztokholmie, Moskwie i Stambule przeprowadzono indywidualne wywiady etnograficzne.

Wiele wniosków płynących z opracowania jest dosyć zaskakujących – 70 proc. osób zamożnych w Polsce wcale za takie się nie uważa. 49 proc. twierdzi, że niczym nie różni się od zwykłych ludzi. A bycie zamożnym to dla nich bardziej stan umysłu niż konto w banku – tak uważa 43 proc. z nich. Z kolei co trzeci uważa iż by wejść do tej uprzywilejowanej grupy wystarczy zarabiać rocznie 100– 200 tys. zł brutto. 30 proc. osób twierdzi, że zamożnym można się stać będąc we właściwym czasie we właściwym miejscu, a tylko dla 20 proc. wiąże się to z ciężką pracą. I choć stereotypy mówią inaczej – aż 57 proc. osób zamożnych w Polsce ma skończone wyższe studia, a prawie co czwarta posiada tytuł MBA.

Zdecydowana większość respondentów na świecie (84 proc.) i w Polsce (70 proc.) zgadza się, że obecnie trudno jest określić kogoś jako osobę zamożną wyłącznie na podstawie wyglądu. W rzeczywistości, podstawowe wskaźniki zamożności są nieuchwytne. Najważniejszym elementem wyróżniającym zamożnego mężczyznę są jego buty (uważa tak 31 proc. osób zamożnych), płaszcz (22 proc.) i biżuteria, np. zegarek (16 proc.). Dla kobiet oznakami bogactwa jest torebka oraz kosmetyki, jakich używa. Co ciekawe w Polsce osoby zamożne za atrybuty zamożności u kobiet uważają postawę (45 proc.), zapach (38 proc.) i na równi buty oraz wyraz twarzy (23 proc.).

- Nasze badanie pokazało ciekawe zjawisko, że obecnie osoby zamożne częściej koncentrują się na gromadzeniu doświadczeń, rozwoju osobistym i poszerzaniu horyzontów, niż – tak jak przed laty - na afiszowaniu się swoimi dobrami materialnymi – mówi Wojciech Borowski, prezes McCann Worldgroup.

Zamożni Polacy to także grupa pełna obaw. Aż 86 proc. z nich obawia się, co by się stało, gdyby ludzie wiedzieli jak dużo zarabiają. A 65 proc. nienawidzi, kiedy ludzie mówią w ich towarzystwie o pieniądzach.