Jak pokazują badania regularne kieszonkowe wypłaca 23 proc. rodziców. Daleko nam pod tym względem więc do Niemców (54 proc.), ale także Turków (54 proc.) czy Austriaków (44 proc.). Te nawyki wynieśliśmy prawdopodobnie z domu - regularnie kieszonkowe dostawał w dzieciństwie mniej niż co piąty dorosły Polak (18 proc. – to najniższy wynik wśród trzynastu badanych krajów). Za to częściej niż w większości krajów przekazujemy dzieciom pieniądze w razie potrzeby – tak deklaruje 38 proc. matek i ojców w naszym kraju.
Głównym powodem, dla którego dajemy dzieciom kieszonkowe, to nauka odpowiedzialności za pieniądze (59 proc.), umożliwienie dzieciom kupna rzeczy, które potrzebują (45 proc.). 73 proc. z nas zauważyła, że nasze pociechy lepiej zarządzają finansami, a 81 proc. respondentów z Polski uważa, że dzięki kieszonkowemu ich dziecko zrozumiało wartość pieniądza.
Odsetek rodziców dających regularnie dzieciom kieszonkowe jest drugim najniższym ze wszystkich badanych krajów. Rodzice przekazują pieniądze dzieciom, ale nieregularnie. Pod tym względem jesteśmy podobni do innych krajów o niskich dochodach. Takie postępowanie naszym zdaniem uczy odpowiedzialności za pieniądze i podstawowych zasad planowania finansowego oraz samodzielności poza domem. - Cieszy, że w Polsce liczba rodziców tak uważających jest wyższa od średniej z całej próby trzynastu krajów. Można więc powiedzieć, że polscy rodzice są ostrożni w finansowym wynagradzaniu dzieci, ale to nie przeszkadza im wymagać od nich ciężkiej pracy w zakresie edukacji. Dane Eurostatu pokazują, że w Polsce odsetek osób w wieku 15-39 lat, które posiadają wyższe wykształcenie jest wysoki. Pod tym względem dorównujemy tak bogatym krajom jak Szwecja, Norwegia i wyglądamy lepiej niż Niemcy, Czechy albo Dania czy Holandia – powiedział Rafał Benecki, główny ekonomista ING Banku Śląskiego.
„Finansowy Barometr ING" to cykliczne badanie realizowane dla Grupy ING przez grupę badawczą IPSOS. Badanie zostało zrealizowane w trzynastu krajach m.in. w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Holandii i Turcji. Ostatnia edycja badania została przeprowadzona w lutym i marcu 2014 r. Wzięło w niej udział ponad 12 403 respondentów, w tym 980 z Polski.