Wiktor Janicki, dyrektor generalny Roche Polska, uważa, że potencjał rozwoju start-upów w naszym kraju jest znaczący, a ich udział w gospodarce krajowej będzie stale wzrastał. Jak szacują eksperci, wartość dodana wytworzona przez start-upy w 2023 roku może osiągnąć kwotę nawet 2,2 mld zł, a liczba stworzonych miejsc pracy ponad 50 tys. Klucz do sukcesu start-upów stanowi innowacyjny produkt – opatentowany i konkurencyjny w stosunku do obecnie istniejących rozwiązań.
– Już dziś projekty realizowane przez młode firmy są doceniane w skali międzynarodowej, a polscy przedsiębiorcy są wymieniani wśród najzdolniejszych projektantów nowych urządzeń. W celu pełnego wykorzystania potencjału tych start-upów konieczne jest stworzenie ekosystemu, który pozwoli rozwinąć je poza wczesną fazę i zrealizować ich pełny potencjał komercyjny – mówi Janicki.
Ekosystem dla młodych firm
– Innowacje mają teraz wyjątkowe znaczenie dla polskiej gospodarki, szczególnie w obliczu zachodzącej obecnie rewolucji przemysłowej 4.0 – mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
– Nie wystarczy jednak sam „wysyp" start-upów: polskie przedsiębiorstwa, duże, średnie, a także małe, muszą być też zainteresowane szybkim wdrażaniem innowacyjnych produktów/usług/technologii tych start-upów. Ważne jest też, żeby polskie przedsiębiorstwa uczestniczyły w kolejnych rundach finansowania start-upów. Jeśli atrakcyjne polskie start-upy będą przejmowane przez fundusze i inwestorów spoza Polski, to jest ryzyko, że polska gospodarka nie wykorzysta efektywnie dźwigni innowacji – dodaje Jerzy Kalinowski.
Wiktor Janicki z Roche Polska przypomina, że opracowanie innowacyjnego produktu wiąże się z koniecznością prowadzenia badań, współpracy z naukowcami, a także czerpania know-how z doświadczenia firm działających na rynku.