Reklama

Południowokoreańskie produkcje podbijają świat

Bezprecedensowy sukces „Parasite" na gali Oscarów nastąpił po wcześniejszych triumfach grupy BTS na gali Grammy.

Aktualizacja: 10.02.2020 18:41 Publikacja: 10.02.2020 18:11

Południowokoreańskie produkcje podbijają świat

Foto: shutterstock

Nim świat dowiedział się o czterech statuetkach dla „Parasite", media donosiły o nowej modzie na koreańską muzykę zwaną k-pop.

Grupa Bangtan Boys (BTS) uplasowała się na drugim miejscu płytowego podsumowania 2019 r. Wygrała z nią tylko Billie Eilish, która w nagrodę wystąpiła na oscarowej gali. BTS sprzedał 4,2 mln albumów, a wartość grupy dla koreańskiej gospodarki wynosi 4,65 miliarda dolarów rocznie, co stanowi 0,3 procent PKB tego kraju. Ekspansja k-pop jest skoordynowana z inwestycjami w e-biznes. Azjatycki tygrys może tak pokonać europejskich i amerykańskich gigantów o większych doświadczeniach w muzyce i kinie.

BTS ma na koncie płyty debiutujące na pierwszym miejscu amerykańskiego „Billboardu", najważniejszej muzycznej liście przebojów na świecie, czy koncert w Citi Field, legendarnym nowojorskim stadionie baseballowym dla 40 tysięcy fanów. Znaczenie Koreańczyków docenili organizatorzy gali Grammy. Już dwukrotnie podnosili oglądalność, zapraszając BTS.

„Parasite" ma znaczącego producenta – koreańską firmę CJ ENM. Gdy na fali gospodarczego kryzysu w Azji pod koniec XX w. upadały studia filmowe pozbawione wsparcia takich gigantów jak Samsung, CJ przystąpiła do natarcia. Zbudowała pierwszy koreański multiplex, wyprodukowała „Shiri", pierwszy hit nowego koreańskiego kina z dużym budżetem w hollywoodzkim stylu. Kluczowe okazały się związki z amerykańskimi gigantami: Paramount Pictures, Universal Pictures, MGM, United International Pictures, z którymi CJ łączy dystrybucja i koprodukcje.

„Parasite" miał też w Ameryce mocnego, choć niezależnego dystrybutora – firmę Neon. Jej założyciel Tom Quinn był w Cannes świadkiem 8-minutowej owacji dla filmu, sam płakał, oglądając koreańską produkcję, a zwykł opierać się na obserwacjach widowni w kinach. W pierwszej połowie 2019 r. niezależne filmy miały spadek frekwencji o 36 proc., ale Neon z dokumentem „Amazing Grace" o Arecie Franklin odniósł sukces.

Reklama
Reklama

Quinn jest fanem Bonga. Wcześniejsze filmy podziwiał, pracując w firmie Magnolia. Potem już w Weinstein Company walczył z jej szefem Harveyem o zachowanie w planach „Snowpiercer". Odszedł z koncernu na rok przed wybuchem skandalu seksualnego. Na swoją firmę zdobył 30 mln dolarów, wchodząc w spółkę m.in. z siecią kin.

Promując „Parasite", założył intrygujące konto na Instagramie. „Niejednokrotnie pokonywałem Netflixa, nawet gdy oferował trzy razy więcej pieniędzy niż my, bo to ja wiem, co się dzieje na kinowej widowni" – powiedział „NYT".

Film
Jak zagra Trump w sprawie przejęcia Warner Bros. Discovery przez Netflix?
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Film
„Jedna bitwa po drugiej” z 9 nominacjami Złotych Globów. W grze Stone i Roberts
Film
„Brat" ze wspaniałą kreacją Agnieszki Grochowskiej
Film
Łukasz Palkowski: Seriale zacierają granice
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Film
Kto przebije „Heweliusza”, który jest najlepszym serialem roku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama