Reklama

Bezbronni i cyniczni współcześni

Intelektualna i emocjonalna gra między bohaterami wciąga widza bardziej niż kino akcji.

Publikacja: 11.01.2008 23:10

Bezbronni i cyniczni współcześni

Foto: Rzeczpospolita

Film Steve’a Buscemiego jest częścią „Trylogii Theo” – będącej rodzajem hołdu dla niedocenionego reżysera Theo van Gogha, który 2 listopada 2002 roku zginął na holenderskiej ulicy, stając się ofiarą nietolerancji obyczajowej i religijnej.

Katya jest gwiazdką telenoweli, wszyscy oglądają się za nią na ulicy. Pierre to dziennikarz polityczny, były korespondent wojenny, który stracił zaufanie swojego wydawcy i został odsunięty od tematów, którymi zawsze się zajmował.

Wywiad z Katyą jest dla niego zawodową degradacją. Blond aktoreczka niewiele go obchodzi, nic zresztą o niej nie wie. Ona to doskonale czuje, ale przypadek sprawia, że ich rozmowa zamieni się w wiwisekcję ludzkiej natury.

Rozmowa, w której kłamstwa mieszają się z rozbrajającą, szczerością

„Czy swoim politykom zadajesz równie głupie pytania?” – rzuca dziewczyna znudzona opowiadaniem o powiększaniu piersi i dziecięcych marzeniach o aktorstwie. Więc Pierre pyta okrutnie: „Po co grasz w takim szajsie? Nie chcesz być traktowana jak poważna aktorka?”.

Reklama
Reklama

To początek pełnej napięcia gry między nimi, w której kłamstwa mieszają się z rozbrajającą, bolesną szczerością.

Katya chce odsłonić wrażliwe punkty dziennikarza – może z ciekawości, a może z potrzeby hazardu? Pierre próbuje poznać tajemnice aktorki – może z rodzącej się sympatii, a może po to, by zdobyć skandalizujący materiał?

Są w „Interview” sekwencje, gdy Katya lub Pierre nagle przestają udawać i stają się prawdziwi. Ale potem z całą premedytacją drugie z nich tę chwilową bezbronność rozmówcy wykorzystuje. „Nie ma równości – mówi Katya. – Zawsze są wygrani i przegrani”. Nie ma też etyki? A zwyczajna, ludzka empatia to tylko drobna słabość, o której trzeba szybko zapomnieć?

Steve Buscemi nakręcił interesujący i okrutny film o współczesnej moralności, o kłamstwach i cynizmie dnia codziennego, o maskach, jakie na publiczny użytek przybieramy, ale również o tym wszystkim, co boleśnie ukrywany w sobie.

Sam zagrał dziennikarza – oszczędnie, lecz wyraziście. Znakomitą partnerkę znalazł w Siennie Miller. Nie jest wykluczone, że ta ścigana przez paparazzich była narzeczona Jude’a Lawa wlała w rolę swój własny niepokój. Jakby chciała pokazać, że dziewczyny showbiznesu przyjmujące role „głupich blondynek” wcale nie są takie głupie.

„Interview” jest też odkrywaniem Theo van Gogha. Czekam niecierpliwie na następne dwa filmy trylogii przygotowywane przez Stanleya Tucciego i Johna Turturro.

Reklama
Reklama

„Interview”. USA, 2007. Reż. Steve Buscemi. Wyk.: Sienna Miller, Steve Buscemi. Dystrybucja: Solopan

Film Steve’a Buscemiego jest częścią „Trylogii Theo” – będącej rodzajem hołdu dla niedocenionego reżysera Theo van Gogha, który 2 listopada 2002 roku zginął na holenderskiej ulicy, stając się ofiarą nietolerancji obyczajowej i religijnej.

Katya jest gwiazdką telenoweli, wszyscy oglądają się za nią na ulicy. Pierre to dziennikarz polityczny, były korespondent wojenny, który stracił zaufanie swojego wydawcy i został odsunięty od tematów, którymi zawsze się zajmował.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Film
Nie żyje wielki artysta dokumentu Marcel Łoziński
Film
Nie żyje Terence Stamp. Słynny aktor miał 87 lat
Film
Narnia wraca na ekran z Meryl Streep. Reżyseruje autorka sukcesu „Barbie"
Film
Nie żyje krytyk filmowy Andrzej Werner
Film
Niedoszły Bond na tropie Laury Palmer z Yosemite, czyli serial „Dzikość” Netflixa
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama