Baby są jakieś inne — Adam Miauczyński znów narzeka

Marek Koterski, twórca osobny i konsekwentny, przez 20 lat kręcił groteskowe, ale w istocie bardzo smutne opowieści o szarej codzienności, zwykłych troskach i bezrefleksyjnym bytowaniu ćwierćinteligentów z dobranymi na ich miarę marzeniami i wybuchami emocji

Aktualizacja: 13.10.2011 10:05 Publikacja: 13.10.2011 09:04

Baby są jakieś inne — Adam Miauczyński znów narzeka

Foto: kino świat

Czytaj też - Duet popaprańców

Z pasją dociekliwego badacza ukazywał frustracje i pustkę egzystencji swoich bohaterów, zawsze nazywających się Adaś Miauczyński, choć granych przez różnych aktorów (Kondrat, Wysocki, Pazura, Chyra). Po sześciu latach nieobecności Adaś powrócił w „Baby są jakieś inne" ucieleśniony przez Adama Woronowicza, a także, przewrotnie, jako podpisany w czołówce scenarzysta.

Fabuła jest tym razem niezmiernie prosta. Miauczyński i ten Drugi (Więckiewicz) jadą razem nocą samochodem. Nie wiemy, kim są, jakie są relacje między nimi ani dokąd i po co jadą. Przez ok. 90 proc. czasu ekranowego nie opuszczają pojazdu i gadają, gadają, gadają...

Film zaczyna się sceną, w której ktoś zajeżdża im drogę. Sygnalizuje chęć skrętu w prawo, ale skręca w lewo. Kierowcą jest kobieta, co wyzwala to w mężczyznach lawinę narzekań i wspomnień o „babach za kierownicą". A potem idzie już z górki. Katalog zarzutów wobec odmiennej płci rozszerzy się do monstrualnych rozmiarów.

Przytaczając przykład za przykładem, panowie się nakręcają. W kobietach denerwuje ich wszystko. Od przeszukiwania bez rezultatów zbyt dużych torebek, używania kart płatniczych do opłacenia małych rachunków, nadmiernej gadatliwości i podwójnych nazwisk dziennikarek telewizyjnych, po przymierzanie możliwości seksualnych partnerów do wyimaginowanych standardów zaczerpniętych z poradników dla pań.

Adaś sprawia wrażenie intelektualisty: oskarżenia stara się formułować kompleksowo i podpierać je statystykami, odwołuje się do badań naukowych. Drugi jest bardziej prostolinijny, chwilami nawet wulgarny, jego oskarżenia roją się od gramatycznych błędów. Ale co do istoty rzeczy, obaj zgadzają się całkowicie. Z ich niekończących się dialogów wynika jedno: żyjemy w świecie współczesnej „Seksmisji". Kobiety, na pozór istoty irracjonalne, dobrze wiedzą, czego chcą – pełnej władzy nad mężczyznami. Im zaś już tylko się wydaje, że jeszcze coś od nich zależy.

Komediodramat, Polska 2011, scen. i reż. Marek Koterski

Czytaj też - Duet popaprańców

Z pasją dociekliwego badacza ukazywał frustracje i pustkę egzystencji swoich bohaterów, zawsze nazywających się Adaś Miauczyński, choć granych przez różnych aktorów (Kondrat, Wysocki, Pazura, Chyra). Po sześciu latach nieobecności Adaś powrócił w „Baby są jakieś inne" ucieleśniony przez Adama Woronowicza, a także, przewrotnie, jako podpisany w czołówce scenarzysta.

Pozostało 81% artykułu
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów