Droga na drugą stronę

Kafkowska atmosfera osaczenia i niesprawiedliwego oskarżenia jeszcze nigdy nie miała tak oryginalnej formy. Rumuńska realizatorka Anca Damian postawiła na wymykającą się ograniczeniom gatunkowym produkcję zacierającą granice między fabułą a dokumentem, dodatkowo wizualizując ją jako animację.

Publikacja: 02.12.2011 05:51

fot. FUNDACJA MAGELLAN

fot. FUNDACJA MAGELLAN

Foto: Archiwum

Czytaj też - "Śmierć na oczach ludzi"

Nagrodzono ją w Locarno (Specjalne Wyróżnienie – Nagroda Don Kichota) i Warszawie (specjalne wyróżnienie w konkursie międzynarodowym).

Jej autentyczny bohater, trzydziestotrzyletni Rumun Claudiu Crulic, w 2007 roku zmarł w rezultacie czteromiesięcznego strajku głodowego. Podjął go w proteście przeciw niesłusznym oskarżeniom o kradzież i osadzeniu w krakowskim więzieniu na ulicy Montelupich.

Dzięki narracji w pierwszej osobie, napisanej przez Damian z punktu widzenia Crulica, „Droga..." skraca dystans między widzem a opowieścią. Jej bezpośredniość i humor ocieplają mrożący krew w żyłach przypadek zlekceważenia niesprawiedliwie przetrzymywanego człowieka. Choć były oczywiste dowody niewinności Claudiu oraz zeznania świadków, władze więzienne wraz z lekarzami pozwoliły mu się zagłodzić. W animacji poklatkowej wykorzystano jego zdjęcia – ofiary polskiego bezdusznego systemu prawnego, a także, wcześniej, transformacji ustrojowej w Rumunii zmuszającej go do szukania zarobku zagranicą. Wydaje się jednak, że największą winę w sprawie Crulica ponosi rumuński konsul. Odpowiedział on na tylko jeden z wielu jego słanych z więzienia listów. Polecił mu podporządkować się wszystkim naszym procedurom prawnym (do dziś nie poniósł on zresztą żadnej kary).

Cały film ujęty został w ramy pośmiertnej podróży Crulica w trumnie z Krakowa do miejscowości Dorohoj, gdzie się urodził. To poruszająca historia samotnego protestu człowieka, na którym nikomu nie zależało.

Animacja, Rumunia, Polska 2011, reż. Anca Damian, narracja z offu: Maciej Stuhr, kina: Alchemia, Kino KC, Kino.Lab.

Film
Cannes'25: Czy koniec świata już trwa?
Film
Bono specjalnie dla „Rzeczpospolitej": U2 pracuje nad nową płytą
Film
Zaskakujący zwycięzcy Millenium Docs Against Gravity. Jeden z szansą na Oscara
Film
Cannes’25: Tom Cruise walczy z demonem sztucznej inteligencji i Rosjanami
Film
Festiwal w Cannes oficjalnie otwarty. Nagroda za całokształt twórczości dla Roberta De Niro