Film-laureat zakończonej w sobotę 29. edycji festiwalu autorów zdjęć filmowych EnergaCamerimage w Toruniu to doskonały przykład amerykańskiego kina niezależnego ze stajni A24. Joaquin Phoenix w głównej roli stonowanego radiowego dziennikarza opiekującego się bratankiem podołał wyzwaniu aktorskiemu nie mniej brawurowo niż w słynnym „Jokerze".
Czarno-białe zdjęcia Ryana wydobywają intymne rodzinne relacje między bohaterami, które rzucone zostały na tło Nowego Jorku, Nowego Orleanu i kalifornijskich plaż. Trudne sytuacje rodzinne, wysiłek związany z wybaczaniem i naprawianiem własnych błędów, a przede wszystkim podmiotowego traktowania dziecka – przedstawione są z dyskretną czułością i psychologiczną maestrią.
Czytaj więcej
Reżyser Denis Villeneuve i operator Greig Frazer byli gośćmi festiwalu EnergaCAMERIMAGE.
Symbioza technologii
Srebrną Żabę otrzymał Bruno Delbonnel za zdjęcia do „Tragedii Makbeta" Joela Coena. Koncepcja plastyczna tego czarno-białego filmu opiera się na bliskich planach, symetrycznie komponowanych kadrach i programowej teatralizacji. Świetną decyzją jury było uhonorowanie Brązową Żabą Greiga Frasera za zdjęcia do „Diuny" Denisa Villeneuve'a. Przekonuje, iż kunsztu operatorów obrazu oraz festiwalowych nagród nie należy ograniczać wyłącznie do filmów artystycznych.
Projekcja „Diuny", jednego z największych przebojów sezonu, pozwoliła dostrzec, jak imponująca jest koncepcja wizualna filmu. Zapierająca dech w piersiach rozmachem, wykorzystująca praktyczne nieograniczone współcześnie środki obrazowania wizja Villeneuve'a – stanowi dobitny przykład symbiozy twórczej reżysera i autora zdjęć. Fraser używał zarówno taśmy 35 mm, jak i nośnika cyfrowego, przenosząc materiały z jednej technologii do drugiej. Dowodząc, że pytanie o przewagę którejkolwiek z nich jest nieaktualne, bo obie są narzędziami operatora, które można dowolnie miksować.