Kolejnym tytułem, który powalczy o Grand Prix 7.Sputnika nad Polską jest „Deliverance" - pełnometrażowy debiut Siergieja Kuzniecowa - w którym autor snuje filozoficzne rozważania o istocie ludzkiej tożsamości i sensie egzystencji. Reżyser został laureatem 21. Festiwalu Filmów Rosyjskich „Okno na Europę" w Wyborgu.
Bohater naszych czasów
Dramat „Geograf przepił globus" Aleksandra Wieledinskiego to najbardziej uhonorowany film tego roku. Na 24 FF Kinotawr w Soczi film otrzymał Grand Prix, nagrodę za najlepszą muzykę, rolę męską oraz nagrodę jury dystrybutorów. Zachwyt jurorów podzieli również widzowie - po premierze filmu na sali panowała euforia, a oklaski rozbrzmiewały jeszcze długo po napisach końcowych. Film jest ekranizacją powieści współczesnego rosyjskiego pisarza Aleksieja Iwanowa. W rolę tytułowego geografa wcielił się charyzmatyczny Konstantin Chabienskij, który brawurowo odtwarza naszkicowaną przez Iwanowa postać „bohatera naszych czasów". Zakorzeniony w nowoczesności film odwołuje się również do klasycznej tradycji najlepszych dzieł radzieckiej kinematografii, wyłamując się ze schematów współczesnego kina „arthouse'owego", do którego przyzwyczaili nas reżyserzy tak zwanej „rosyjskiej nowej fali".
„Dom na uboczu" – dramat psychologiczny w reżyserii Antona Siwersa ukazujący rozterki moralne bohatera dręczonego wyrzutami sumienia z powodu ucieczki przed odpowiedzialnością. Film nagrodzony za najlepsze zdjęcia na festiwalu Kinotawr w Soczi. Wyróżniono także niezwykłą kreację aktorską Tatiany Czerkasowej na 6. Międzynarodowym Przeglądzie Filmowym Filmów Rodzinnych i Dziecięcych „W kręgu rodziny" w Jekaterynburgu.
Kolejnym filmem jest rosyjski debiut z polskim akcentem Maksima Panfiłowa „Iwan, syn Amira" nagrodzony za najlepszy scenariusz w Montrealu. Film opowiada rozgrywającą się w czasie II wojny światowej histo¬rię Rosjanki z Sewastopola, która po stracie męża trafia do miesz¬kającej w Uzbekistanie rodziny Amira. Związek z muzułmaninem owocuje dzieckiem, któremu na cześć zmarłego męża matka na-daje imię Iwan. W rolę głównej bohaterki wcieliła się znakomita Karolina Gruszka.
„Major" Jurija Bykowa, znanego sputnikowej publiczności z filmu „Żyć", ukazuje działania służb mundurowych oparte na wewnętrznych układach, korupcji i przemocy. Obraz przedstawia prawdziwy obraz świata, gdzie rację ma silniejszy, a pojęcie moralności dawno rozmyło się w mętnej brei wszech¬ogarniającego fałszu. To mocne, dobrze zrealizowane kino, skłaniające do refleksji nad naturą człowieka. Jak daleko jesteśmy w stanie się posunąć, aby uniknąć odpowiedzialności? Gdzie leży granica człowieczeństwa?
Wielokrotnie nagradzanym na międzynarodowych festiwalacch filmowych jest dramat Aleksieja Fiedorczenko „Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków", kontynuacja "Milczących dusz", swoisty Dekameron obejmujący 26 opowieści łączących erotykę i folklor ugrofińskiego ludu Mari Eł. Każda z nowel stanowi osobną historię trwającą kilkanaście minut. Są to historie smutne, rado¬sne, zabawne i przerażające. To film-ornament, niejako dokumen¬tujący filozofię, tradycję, ale i dzień powszedni maryjskiego ludu. Najważniejsze nagrody: Grand Prix 13. MF „T-Mobile Nowe Horyzonty", najlepszy scenariusz, zdjęcia, nagroda publiczności i Dyplom Izby Znawców i Krytyków Filmowych na festiwalu w Soczi.